Als ik zenuwachtig ben wordt ik duizelig en voelt de wereld om mij heen als een droom, wat kan ik hieraan doen?

Alles wordt wat waziger en ik kan me moeilijk focussen op een punt als de nervositeit op komt treden. Ik voel me alsof ik bijna ga flauwvallen en soms ga ik trillen. Alsof de wereld die ik zie niet echt is of die niet helemaal meekrijg. Iemand tips of weet iemand hoe ik dit kan verhelpen of minder kan laten worden?
Eerst was ik gewoon zenuwachtig en dan trilde ik een beetje maar nu is het wel iets extremer.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Antwoorden (1)

Doe ontspanningsoefeningen en leer jezelf aan om rustig te ademen als je nerveus bent. Het zou kunnen dat je een beetje hyperventileert in die situaties, dat kan verklaren waarom je zoveel lichamelijke klachten hebt. Maar dat hoeft natuurlijk niet per se: bij stress reageert ons lichaam vanwege onder meer de adrenaline die vrijkomt, en de één reageert lichamelijk sterker dan de ander in dat soort situaties. Je kunt proberen zelf oefeningen te doen die je ook in stressvolle situaties kunt toepassen, maar je zou ook hulp kunnen vragen van bijvoorbeeld een psycholoog of een fysio- of oefentherapeut. Of je gaat naar een psychosomatisch fysiotherapeut of haptonoom, die kunnen je waarschijnlijk ook uitstekend helpen met dit soort klachten. Leg het eens voor aan je huisarts, die kan je klachten beoordelen, kijken of het nodig is dat bepaalde lichamelijke afwijkingen worden uitgesloten en daarna eventueel doorverwijzen. Hij of zij weet ook goed wat voor therapeuten er in jouw regio ervaren zijn met dit soort klachten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan het ook liggen aan mijn bloeddruk?