Hoe kan het dat ik me niet energiek voel?

Hallo,

Ik slaap goed minstens 8 uur, eet gezond en gevarieerd (wel redelijk veel, soms iets lekkers tussendoor maar niet vaak), drink enkel water/thee en sport 3 keer in de week. Toch ben ik niet vaak energiek, wat ik dus niet kan plaatsen. Het is niet dat ik gaap/moe ben, en bij sporten ben ik lichamelijk ook niet kapot te krijgen. Maar het 'energieke gevoel' ontbreekt gewoon. Weet iemand waar dit aan kan liggen..? Zie ik iets over het hoofd?

Gr. Ludo

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (2)

Als je gevarieerd en uitgebalanceerd eet, goed slaapt en regelmatig aan sport doet, dan ligt hierin niet de oorzaak van je lusteloosheid.
Eventuele andere issues die lusteloosheid kunnen veroorzaken zijn;

Een te snel of te langzaam werkende schildklier. Je krijgt dan te veel- of te weinig schildklierhormonen. Deze hormonen zijn belangrijk voor onder meer je hart, zenuwen, spijsverteringsstelsel en de celstofwisseling. Klopt deze hormoonbalans niet, dan kan je je enorm lusteloos gaan voelen. Laat bij de huisarts eens bloed prikken hiervoor.

Heb je last van een verregaande lusteloosheid, dan kan er ook met het lymfestelsel ergens een blokkade of beschadiging zitten het kan ook vervuild zijn of overbelast.
Het lymfestelsel bestaat uit een netwerk van klieren en vaten en beschermt het lichaam niet alleen tegen bacteriën en schimmels , maar het stelsel zorgt ook voor het lozen van afval- en gifstoffen. Als dit niet goed gebeurt, kan je heel erg lusteloos worden. Ik weet echter niet in hoeverre jij je lusteloos voelt. Kan dus ook een optie zijn om met de huisarts te bespreken als je erg lusteloos bent.

De ziekte van Pfeiffer komt ook vaak voor bij jonge mensen. Het is een besmettelijke virale infectie en een bekende veroorzaker van lusteloosheid, maar gepaard gaande met moeheid en vaker keelpijn, koorts, ontstekingen en uitputting. Dit lijkt me bij jou niet het geval. Herken je er wel iets in, dan kan je altijd een thuistest online bestellen om Pfeiffer te bevestigen op uit te sluiten. Uiteraard kan je ook naar de huisarts gaan.

Het kan ook door een allergie komen waarvan je zelf geen idee hebt. Zo kan je allergisch zijn voor (de eiwitten) van melk, pinda's, sesam, soja enz. Ook voor huidschilfers van huisdieren, stofmijtuitwerpselen, pollen of insectengif van muggen, wespen, enz. Ben je intolerant voor bijv. stuifmeel en je ademt toch teveel pollen in, dan kan je enorm lusteloos worden, maar bent ook dan constant moe. Een allergietest geeft uitsluitsel daarover.

Al met al kunnen er veel oorzaken zijn en kan alleen een consult bij de huisarts echt verder helpen.
amc
8 jaar geleden
Dit kan komen doordat je te weinig daglicht en frisse lucht krijgt. Vooral in de winter is het belangrijk dat je daar op let. Het is buiten donker en koud. Je blijft eerder binnen en daardoor voel je je al snel lusteloos. Ga buiten sporten en pak elk sprietje zon. Je zal zien dat je je dan weer veel energieker voelt. Werkt het niet? Dan kan je ook nog een speciale daglichtlamp aanschaffen. Sommige mensen hebben dit echt nodig om de winter goed door te komen.