Kan een foetus een psychische ziekte ontwikkelen op latere leeftijd als de moeder tijdens de zwangerschap een zware mentale klap gehad heeft?

Een kind dat borderline ontwikkeld in de pubertijd kan dat een oorzaak zijn van een mentale zware klap die de moeder gekregen heeft tijdens de zwangerschap. Ik moet er wel bij zeggen dat bij de grootvader en de moeder depressies voorkomen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou kunnen al licht erfelijkheid en trauma welke het kind later meemaakt (eventueel door gedrag moeder) dan meer voor de hand.
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/borderline/item33360

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Maar echt veel duidelijkheid hieromtrent is moeilijk te geven. Maar blijkens onderstaand onderzoek kan door hormonale invloeden van de moeder op het kind, het kind al worden gevormd:

" Uit steeds meer onderzoek
komt bovendien naar voren dat psychische klachten van
de moeder tijdens de zwangerschap ook een ongunstige
invloed hebben op de cognitieve, emotionele, sociale en
gedragsmatige ontwikkeling van het kind. Een mogelijke
verklaring hiervoor is dat de stresshormonen van de
moeder in staat zijn de placenta te passeren en daarmee
rechtstreeks het zich ontwikkelende stress systeem van het
kind beïnvloeden."

http://www.kennispoort-verloskunde.nl/samenvatting/psychische-klachten-tijdens-de-zwangerschap/
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zou inderdaad misschien onder invloed van stresshormonen kunnen. Maar dat is wel een kleine kans. Meestal worden psychische aandoendingen ontwikkeld door erfelijke aanleg in de genen. Maar dat is in uw situatie niet het geval.