Wie kent het verschil tussen het aspergersyndroom ( autisme )en schizoïde ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
erotisi
8 jaar geleden
zie tevens https://nl.wikipedia.org/wiki/Schizo%C3%AFde_spectrum

Antwoorden (1)

Letterlijk vanaf wiki:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schizoïde_persoonlijkheidsstoornis

De schizoïde persoonlijkheidsstoornis is een persoonlijkheidsstoornis die wordt gekenmerkt door een afstandelijkheid in sociale contacten en een beperkt bereik in emotionele expressie. De stoornis behoort tot het schizoïde spectrum. De betrokkene heeft weinig behoefte aan hechte relaties en kiest vrijwel altijd activiteiten die hij alleen kan doen. Ook beleeft hij weinig plezier aan activiteiten met anderen, heeft nauwelijks intieme vrienden, lijkt onverschillig voor lof of kritiek en toont een kil afstandelijk affect. Ten opzichte van andere persoonlijkheidsstoornissen komt de schizoïde variant weinig voor: 0.4 - 0.9% van de bevolking heeft deze stoornis. Er bestaan (symptomatische) overeenkomsten tussen de schizoïde persoonlijkheidsstoornis en het syndroom van Asperger, maar de schizoïde persoonlijkheidsstoornis wordt niet tot het autistisch spectrum gerekend.

Kortom, er zijn overeenkomsten, maar het is in basis niet hetzelfde.

Iemand met Schizoïde heeft een soort demping in sociale contacten en interacties. Diegene heeft er simpelweg geen behoefte aan. Schizoïde komt voor bij mensen in alle "intelligentie"-lagen (Asperger wordt ook wel omschreven als een hoog-intelligente autist).

Iemand met Asperger heeft dus autisme en KAN geen verbinding aan gaan met andere mensen. Ze willen het overigens vaak wel, maar weten gewoon niet hoe (dat is mijn ervaring met mensen met Asperger). Overigens kunnen mensen met Asperger wel weer goed contact hebben met mensen die hoog begaafd zijn (ze zijn dit namelijk zelf ook). Interacties met HB-ers gaat natuurlijker en logischer en er is meer aansluiting. Helaas komt ook hoog begaafdheid weinig voor en die mensen komen er vaak ook niet voor uit (omdat er in Nederland vaak "afkeurend" tegen aan gekeken wordt. Het "doe-maar-normaal" of "denk-je-dat-je-zo-slim-bent"). Het is dan ook niet raar dat bij Mensa best veel mensen met Asperger zitten.
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
C+.
Ritsuka
8 jaar geleden
klopt, ik wil graag meer sociale contacten soms, maar dit is gewoon moeilijk
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet ass mensen.zeggen dat je wel kan leren .om verbinding met anderen aan te gaan
Ritsuka
8 jaar geleden
@harriet07 wat bedoel je precies? Dat je het als ASS persoon kunt leren? Het blijven trucjes die je continue moet blijven toepassen, het word nooit vanzelfsprekend. Ik weet er wel een paar, maar het is erg vermoeiend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een kennis die me soms begeleid,en die zegt,dat iedereen moeite heeft,met comunicatie,en dat dat best aan te leren is,ik heb asperger
Thecis
8 jaar geleden
@harriet07
Er zijn zeker truukjes om te leren. Het grote verschil is alleen wel dat de meeste mensen een heel aantal basisprincipes als normaal aannemen die voor mensen met Asperger heel niet normaal zijn.
De truukjes die de "normale mensen" er bij leren is om hun communicatie te verbeteren.Om de finesses te leren of hoe je dingen van anderen gedaan kan krijgen met weinig inspanning. De truukjes die "Asperger mensen" leren is om de basisprincipes op te pakken. Daar zit het grote verschil. Overigens heb ik zelf geen Asperger. Heb wel een "hoger dan gemiddeld IQ" waardoor ik mensen met Asperger heel goed begrijp (een paar van mijn vrienden hebben Asperger, vandaar dat ik het goed kan toetsen. Bij mij hanteren ze geen tot weinig truukjes, dus soms komen ze wat bot/raar over ;-) ).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat wordt me juist verweten ,dat ik vaak bot en dwingend over kom
Thecis
8 jaar geleden
Het is wie je bent. En de reden dat je het moeilijk vindt, is omdat de maatschappij er problemen mee heeft. Het maakt je niet minder dan een ander, je zal er meer moeite voor moeten doen. En dat kan heel frustrerend zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb klassiek autisme maar ik heb totaal geen behoefte aan sociaal contact ik hou me bezig met mijn routine sociaal contact is optioneel maar ik ben toch heel slecht in sociaal (oogcontact enz) ik geloof ook dat schidoide hetzelfde als schizofrenia is alleen minder erg je hoort ook stemmen dan dat heb je ook niet bij asperger autis hebben meestal last van prikkels ook weer iets verschillends
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
sociaal contact is ook niet aanteleren btw het is net hetzelfde als woordjes van duits in je kop leren maar de situatie kan zo verschillend zijn en zoveel dingen kunnen indeweg zitten je kan ook sociale angst hebben harriet
Thecis
8 jaar geleden
@Iwan500,
Wat ik had aangegeven is wat de meeste mensen ervaren. Een soort gemiddelde. Dat betekend dus dat er ook mensen zijn die dat anders ervaren en daar ben jij er een van. En dat is natuurlijk prima. Voor jou zal het schizoïde en het autisme wellicht een veel grotere overlap hebben dan de meeste. De DSM IV (het handboek van de psychiatrie) stelt een aantal eisen voordat een diagnose gesteld kan en mag worden. Hier staan zo veel uitzonderingen in dat ongelooflijk veel mensen wel in een bepaald hokje te plaatsen zijn. "Iedereen mankeert wel iets". Echter, het horen van stemmen is niet iets wat standaard is. Ook dit is weer niet iets wat erg hoeft te zijn of dat je als negatief ervaart. Er zijn zat verhalen van mensen die "normaal" zijn en stemmen horen en dit als prettig ervaren.
Wel ervaren de meeste autisten een overprikkeling. Maar dat kan in geluid, beeld, omgeving etc zijn. Alles wat input geeft van buitenaf. En zoals Ritsuka ook al zei (impliciet), sociaal contact is inderdaad niet te leren. Er zijn wel truukjes te leren die de interactie gemakkelijker maken, maar dat wil niet zeggen dat je dan sociale contacten leert. Sociale contacten is een interactie tussen mensen, Het stelt je in staat om met anderen te communiceren, zoals we hier ook doen. Een sociaal contact is ook het afrekenen bij de kassa, het uitschelden van iemand in de file of gezellig praten met een hartsvriend(in).
Het laatste is iets waar veel autisten veel moeite mee hebben. Het andere zijn vluchtige handelingen die relatief simpel zijn aan te leren. Het effect van de handelingen is het sociaal contact. En je hebt helemaal gelijk. Zeker met het "goede gesprek met een goede vriend" is moeilijk en daar zijn 1000-en verschillende voorbeelden van. Een "normaal" iemand gaat daar moeiteloos mee om, een autist heeft er elke keer moeite mee en een "gemiddeld" persoon zweeft daar tussen in. De ene keer gaat het prima en soms weet een "gemiddeld" iemand ook niet precies hoe met de situatie om te gaan...