kan een hechtingspatroon veranderen?

Volgens Rika Ponnet hebben 50% van de mensen een "onveilig" hechtingspatroon dat hetzij angstig, hetzij afwerend is. De andere 50% hebben een gezond/veilig hechtingspatroon, dus kunnen zich aan iemand hechten zonder angst te hebben of zonder af te weren. De oorsprong hiervan ziet zij in de kinderjaren, hoe je toen gehecht kon zijn aan je opvoeders (moeder/vader...).
Kan een hechtingspatroon veranderen? Dus bv. van veilig hechtingspatroon naar een onveilig? Of van onveilig naar veilig? Of is die blauwdruk blijvend voor je hele leven?

liveisgreat
8 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Het beste antwoord

Middels therapie kun je veel leren over jezelf en het verleden en daardoor hechtingsproblemen doorbreken, dit is echter niet makkelijk omdat je vaak al lang vertrouwd bent met het het patroon waarin je leeft. Ook kan je op latere leeftijd een patroon ontwikkelen, een goed nieuw patroon, maar ook een minder goed patroon. Dit heeft alles te maken met de dingen die meemaakt in je leven. Mocht je een ontzettend fijne jeugd hebben gehad, maar daarna alleen maar relaties hebben gehad waarin je bent belazerd, dan zal je daar zeker wat aan overhouden en daar zou je een hechtingsprobleem door kunnen krijgen.

Zelf heeft het boek 'Houd me vast', van Sue Johnson veel duidelijkheid gegeven.
Het is in principe bedoelt om in 7 gesprekken een betere hechtere relatie te krijgen, maar je kan het ook gewoon lezen voor jezelf zonder dat je dit doorneemt met je partner.

In Houd me vast maakt Sue Jognson de lezer deelgenoot van haar baanbrekende en buitengewon succesvolle programma voor het creëren van hechte en veilige relaties. In zeven helende gesprekken biedt ze inzicht in de bepalende momenten in uw relatie en helpt ze u die momenten een nieuwe vorm te geven en zo een veilige en blijvende band te creëren.
Met verhalen uit haar praktijk, verhelderend advies en praktische oefeningen leert u hoe u uw relatie kunt voeden, beschermen en ontwikkelen, om verzekerd te zijn van een leven lang liefde.