Wat is het verschil tussen oververmoeidheid en depressie?

Ik ben 24 jaar, heb een erg drukke studie, feest er nogal eens op los maar ben nog nooit depressief geweest. Dit zit ook niet in de familie. Wel heb ik sinds een jaar was last van lichte paniekaanvalletjes. Daarvoor ben ik in therapie. Nu sinds een maand voel ik me echter al wat down, maar soms ook weer dagen niet. Echter afgelopen zaterdag heb ik flink gefeest (25 a 30 bier gedronken, coke en speed gesnoven). Wegens flinke drukte met mijn studie heb ik maandag en dinsdag hard gestudeerd met veel koffie. Ook heb ik veel gesport deze dagen. Echter sinds dinsdag avond voelde ik mij ineens flink neerslachtig. Nu ben ik iedere dag ontzettend moe, en wordt ik ook moe wakker. Ik kom tot niks en voel me best wel neerslachtig. Ik slaap erg lang ook. Is dit oververmoeidheid of een depressie? Iemand tips of ervaringen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
2.2K
Castle
8 jaar geleden
Volgens deze richtlijn ben je depressief als je minstens twee weken lang somber bent en / of minder interesse en plezier hebt in allerlei dingen én kampt met vijf of meer van de onderstaande symptomen: - duidelijk afvallen of juist aankomen
- slapeloosheid of juist veel slapen
- traagheid of juist lichamelijke onrust
- vermoeidheid, weinig energie hebben
- je waardeloos of schuldig voelen
- verminderde concentratie of besluiteloosheid
- terugkerende gedachten aan de dood, plannen of pogingen om zelfmoord te plegen. Als je oververmoeid bent slaap je slecht. Je wordt steeds wakker en kunt moeilijk in slaap komen.Dit slaapprobleem heeft vaak een oorzaak op zich. Stress, depressie of angst kunnen vaak aan de oorzaak van oververmoeidheid liggen. Denk maar aan die molen in je hoofd die tijdens stress maar blijft draaien. Je zal volgens mijn interpretatie wat depressief zijn maar normaal kan iedereen dit wel eens hebben en gaat het vanzelf over. Mocht het echt te lang duren dan adviseer ik een arts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk een serotonine dip door o.a. de coke van zaterdag?
Een beetje aan de laten kan, mogelijk uitgesteld door koffie/sport?
http://www.drugsondercontrole.nl/46879/Wat-doet-Cocaine.html i.i.g. even geen drugs meer, dat kan alles versterken plus dat je nu wat gevoeliger bent voor excessief gebruik/verslaving.
tinus1969
8 jaar geleden
Dit klinkt als een terugslag van je drugsgebruik. Cocaine heet niet voor niest de witte sloper.
Amadea
8 jaar geleden
Ik denk dat Jackd gelijk heeft. En dan ook nog veel alcohol plus twee dagen een grote dosis caffeïne er achteraan. Dat samen heeft jouw lichaam volledig uitgeput. Het is geen depressie, maar door overmatig pepmiddelgebruik veroorzaakte vermoeidheid. Het zal vanzelf herstellen als je een paar weken nuchter blijft en goed slaapt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klinkt op zich plausibel! Alleen het rare vind ik wel, dat ik hier nooit eerder last van heb gehad. Is het de leeftijd? Komt het omdat ik mijn lichaam sinds een maand of twee ook belast met intensief sport (3 keer fitness per week, 1 keer voetbal, 1 keer hardlopen) en mijn hoofd met veel studie? En is het dan niet vreemd dat ik mij naast de vermoeidheid ook zo neerslachtig en soms angstig voel?
Amadea
8 jaar geleden
Begrijp je de samenhang nog niet dan? Lees bijvoorbeeld http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=24615
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog een klein tipje: ga er ook weer niet teveel over lezen, enzovoorts, dan blijf je er mee bezig.
Wel rustig sporten, bijvoorbeeld een paar kilo minder pakken, liefst in het bos, park of andere natuur. Niet in een benauwd zaaltje. (er zijn ook ruimtes met goeie ventilatie)
Erna55
8 jaar geleden
je zegt : " Echter afgelopen zaterdag heb ik flink gefeest (25 a 30 bier gedronken, coke en speed gesnoven). " Ik denk dat het je studie is, waar je depressief van wordt..... Want met dit extreem gebruik van drugs moet er " iets" teveel zijn. En het zal toch niet aan je drugsgebruik kunnen liggen....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is die laatste sarcastisch? :p
Ritsuka
8 jaar geleden
- drukke studie
- veel feesten
- combi van veel bier, coke en speed op een avond
- veel koffie
- veel gesport Je zegt het er niet bij, maar als ik dit zo lees gok ik dat je ook weinig hebt geslapen, en mogelijk niet te gezond hebt gegeten. je lichaam zit aardig aan zijn grenzen denk ik. Ga eens de hele week op tijd naar bed, liefst geen koffie meer, let op gezond eten, sport even wat minder en pak je rust (stress verminderen).
Wedden dat je je met een paar dagen een stuk beter voelt? Probeer dat eens, goed ritme aanhouden scheelt al een heel stuk.
Ivana
8 jaar geleden
Als je 24 jaar bent, ben je oud genoeg om je verstand te gebruiken en zelf af te strepen wat ongezond is. Alles waar 'te' voor staat is ongezond en moet je eens een week of wat gewoon laten.
te laat naar bed,
te veel studeren,
te veel sporten,
te veel zuipen, want die hoeveelheden kan ik geen drinken meer noemen.
te veel (en dat is altijd te veel) coke en speed. Je maakt jezelf labiel. Dan kan je hier vragen wat je wilt, maar dat kan je ook zelf bedenken. Je bent niet depressief, je bent slecht bezig!!!!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
precies Ivana en Ritsuka en Erna en Amadea.
ik wou ongeveer hetzelfde zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voorzichtig met uw onregelmatig leven. Zo vlug mogelijk een gestructureerd leven zonder extremen. Ga ten laatste om 23u slapen en sta om 7 uur op. Vermijd alcohol en vette en gesuikerde voedingsmiddelen.
Hetgeen je nu doormaakt kan een aanloop zijn naar een burnout en depressie, beiden dus.
Voorzichtig mee omgaan, anders ben je er de rest van je leven de klos van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doordat je in therapie bent voor je paniek kan je je ook af en toe wat down voelen.
Verder ga ik mee met de rest van de reacties over je levensstijl. En bespreek het eens met je therapeut, geen idee wat voor paniekaanvalletjes je hebt, maar je hele levensstijl zal hier zeker geen goede invloed op hebben
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is medicatie een onderdeel van de therapie?
Drugs (waaronder alcohol) kan daar invloed op hebben.

Antwoorden (1)

Op jonge leeftijd merk je minder van effecten van koffie, alcohol, drugs, roken, overmatig bezig zijn. Hoe ouder je wordt hoe gevoeliger je daarvoor kunt worden. Uiteindelijk merkt iedereen daar wel bij zichzelf de effecten van.
Beginnende kenmerken van depressie zijn:
*slaapstoornissen
*verlies van interesse
*geen plezier
*vaker gespannen
*onrust of juist leger voelen
Op deze pagina vind je er nog meer over.(http://www.depressie.org/depressie/sympt.htm) Dat jij je down begint te voelen, doet bij mij al alarmbelletjes rinkelen. Ik was iemand die ook "snel" leefde, volop actief, Te actief, extreem met dingen. Heeft mij een burn-out bezorgd.
Uit depressie komt overspannenheid, ( vooral te merken aan kort lontje krijgen en minder kunnen velen). Uit overspannenheid ontstaat burnout, mits je niet je leestijl aanpast om zoveel mogelijk depressie te voorkomen...
Moeite misschien waard onderstaande links ook een globaal door te nemen en te kijken hoe je je hierin herkent:
http://stressplein.eu/overspannen-van-stress-naar-burnout/
http://www.depressie.org/depressie/alcohol.htm

Het houdt uiteindelijk allemaal verband met elkaar. Als ik jouw omschrijving van je leven zie dan zeg ik: je lichaam BEGINT jou signalen te geven. Als je er NU naar luistert, en je levensstijl aanpast naar iets dat gezond(er) voor je is, dan kun je nog heel lang mee. Blijf je zo doorgaan als je nu doet, dan ben je waarschijnlijk voor je 30e uitgerangeerd en beland je, net als ik, in een burnout.
Ik hoop dat je wat aan deze info hebt. Dit overkomt heel veel mensen in Nederland. De laatste cijfers tonen aan dat er in Nederland 1 miljoen mensen zijn met burn-out klachten. Beste is alcohol en drugs echt te minderen, en andere manier van vermaak zoeken die minder schadelijk voor je zijn. Het lijkt je goed te doen, maar het beschadigt je lichaam enorm, vooral je hersenen. Je merkt daar na je 40e meer van dan nu. Das ook het gevaar. Succes en als je vragen hebt hierover kun je me altijd een berichtje sturen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.gezondheidsweb.eu/depressie/wat-het-onderscheid-tussen-depressie-en-vermoeidheid tenslotte legt nog iets duidelijker uit wat het verschil is tussen vermoeidheid en depressie. Maar met dat alleen ben je er niet.