Voor elke eigenschap zijn vele genen verantwoordelijk.
Er bestaat niet één gen voor persoonlijkheid
of één voor gedrag. Op grond van
de persoonlijkheid van de ouders kun je ook
niets zeggen over het karakter of het gedrag
van een kind. Zij erven namelijk verschillende
eigenschappen van hun ouders. En via hun
ouders van hun grootouders. Enzovoorts.
Niet alle kinderen erven dezelfde eigenschappen.
Bij ieder persoon krijgen verschillende genen
de overhand. Ieder kind is dus een uniek wezen.
Sommigen lijken op één ouder, anderen op een
tante of een opa, weer anderen lijken door hun
eigen unieke combinatie van geërfde genen, op
geen enkel familielid.
fremar
8 jaar geleden
Daar is een hele discutie over. Dat is al jaren zo, want toen ik nog zelf op school zat leerden we daar al over.
Nature 'erfelijkheid/genen dus' versus Nurture 'aangeleerde/opvoeding'

Is een hond omdat hij toevallig een buldog is, gegarandeerd een bijter?
Is een hond omdat hij een poedeltje is, gegarandeerd een schoothondje?
Is een hond omdat hij een chiwawa is, gegarandeerd een vals karakter?
Sommige honden hebben een zachtaardig karakter in dezelfde nest met een lastpak alom.
De aanleg zal er wel zijn, maar veel eigenaars gaan hun dieren trainen om te zijn zoals ze zelf willen.
Anderen mishandelen hun hond zodat hij een vals karakter krijgt.
Nog anderen vertroetelen het beest zo, zodat het een tiran in wording is.
Anderen weten hoe ze met dieren om moeten gaan en dat lastige ras is de liefste vriend van de huiskinderen.

Zo ook voor andere dieren maar ook voor mensen.
Is het kind van een psycho zelf ook een psycho?
Of kan je een kind van die man zo opleren om een brave normale burger te zijn?
Is het kind van een brave vrouw altijd zelf een braaf dutske?
Of kan je een kind door het altijd te slaan, te mishandelen en zo meer tot een niemand vertrouwende eenling maken?
Datzelfde mishandelde kind kan net zo goed uitgroeien tot iemand die er uiteindelijk een uitlaatklep nodig heeft en aan de verkeerde kant van de wet eindigt.

Vaak leer je dingen aan.
Voetbal-minnend gezin, kind gaat voetballen, zelf ook veel interesse erin.
Is vers eten nodig? Wij aten altijd afhaal dingen thuis?
Is beleefdheid nodig? Ik ben hier toch belangrijker dan de rest zeker?
Mag ik anderen slaan? Als ze in mijn weg staan en een grote mond opzetten, natuurlijk mag dat. Dat deed mijn papa toch ook altijd?

Veel mensen hebben dan daarin tegen een soort reactievorming.
Mijn ouders waren altijd super 'alles op zijn plaats' voor mij is dat niet zo belangrijk want ik kan tegen wat rommel.
De ouders zijn freaks qua sport, sport hoeft voor de zoon echt niet.
Is drank niet slecht? Ja want mijn vader sloeg mijn moeder altijd als hij weer eens te veel gedronken had. Blijf dus maar van drank af want ik wil mijn gezin dat niet aandoen.

Is in een gezin van 10 kinderen elk kind vergelijkbaar?
Zoals de bovenstaande al gaf als antwoord. Neen.
Er speelt veel meer een rol dan enkel de genen van de ouders. ( de hele familie speelt mee, maar er is meer dan enkel erfelijkheid )
De omstandigheden, de opvoeding, de kansen die je krijgt,...
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook het gedrag van de ouders is al voor een groot deel genetisch bepaald.
En inderdaad komt reactie vorming, nog al eens voor, zeker bij extreem gedrag.
Ver wil ik er aan toevoegen, dat veel ouders die problemen hebben met opvoeden van hun kinderen, vaak vroeger die zelfde problemen hadden.
Ze zien vaak niet in dat ze zelf zo waren en proberen via de opvoeding van hun kinderen, hun eigen fouten te corrigeren/ verbloemen.
Als ze zouden beseffen dat alles zich aan het herhalen is, zouden ze het beter van hun kinderen begrijpen en daar beter op in zouden spelen.
Door het werken- helpen met mensen met persoonlijkheids stoornissen en andere lichamelijke en psychische klachten, ben ik van mening dat het grootste deel ( 75 % )van de persoonlijkheid van de mens, genetisch is doorgegeven.
Bijna altijd van moeder naar dochter en van vader naar zoon.
Maar niet altijd.
Een enkele keer hebben ze het van beiden ouders- voorouders.
En zelden zijn ze totaal anders dan de ouders- voorouders.
De resterende 25 % wordt bepaald door omstandigheden en door de wil van de persoon te willen veranderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan hele studies lezen over genetica en persoonlijkheden, maar ik ben persoonlijk van mening dat je persoonlijkheid voor een groot deel bij de opvoeding ligt.

Als je twee heel zachtaardige ouders hebt groei je op in dat sort omgeving waardoor je zelf hoogstwaarschijnlijk ook een zachtaardig person zal worden.

ze zeggen altijd dat iets gemakkelijker aan te leren is dan af te leren, dus als je als baby/kleuter zo bent opgevoed dan is de kans klein dat je daarin zal veranderen.

want je bouwt aan je eigen persoonlijkheid maar je ouders hebben al het ware mee gekneed aan jouw persoonlijkheid.

ik hoop datje hier wat aan hebt ☺