Kan iemand die goed en veel vrienden kan maken, alsnog een autist zijn?

Ik ken iemand die heel goed vrienden kan maken. Ook is een praatje maken met onbekenden geen probleem voor diegene. Absoluut geen stille of verlegen persoon, eerder druk. Drukke ruimtes met veel mensen is ook geen probleem.

Maar wat mij bij die persoon opvalt:

- maakt veel ongepaste en botte opmerkingen over vrienden, famillie etc. in hun bijzijn waardoor mensen zich schamen en niks terugzeggen of plaatsvervangende schaamte krijgen. En als je dan toch vraagt waarom diegene dit doet, krijg je als antwoord dat zij graag direct is met mensen. Of zij begrijpt niet wat er verkeerd aan is.

- roept zomaar op een onverwachte moment dingen in de rondte die niet perse beledigend zijn maar wel irritant. Voorbeeld hiervan is dat diegene zomaar een zin uit een bekende tv reclame in je gezicht roept.

-is een echte controlfreak die wil dat je je aan bepaalde regels houdt

-reageert soms totaal niet als op je als als ze geconcentreerd bezig is: met tv kijken bijvoorbeeld

Kan zo iemand autistisch zijn, ondanks de vele goede sociale kanten die zij heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
3.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
Kun jij die diagnose stellen?
tinus1969
9 jaar geleden
Wie heeft bedacht dat die jongen autistisch is?
Amadea
9 jaar geleden
Het gaat toch over een zij? Iemand met een (niet-aangeboren) hersenbeschadiging kan ook vreemd uit de hoek komen. Dat hoeft echt niet te betekenen dat die persoon autistisch is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ritsuka , @tinus1969 Wie zegt dat de vrager dat zegt? De vrager vraagt of het mogelijk is dat de persoon in kwestie autistisch is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord op de vraag is daarnaast een weinig zeggende. Ja dat kan (bijvoorbeeld) zegt nog niet of de kennis van de vrager een autist is.
liveisgreat
9 jaar geleden
het is moeilijk om op basis van het beschreven gedrag een diagnose te stellen. er moet wat opgepast worden dat er niet te snel naar een "stoornis" wordt verwezen, gewoon irritant gedrag kan ook zijn zonder dat het over een stoornis gaat.
tegelijk is de vraag idd of de mogelijkheid bestaat dat een sociaal persoon tegelijk ook autistisch is. maar uit d ebeschrijving blijkt toch dat er een subjectievere connotatie is: het gaat over een kennis. het is dus geen objectieve kennisvraag al is het wel zo verwoord...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan ook iets anders zijn. Het enigste wat ik als iemand met ass en veel andere met de diagnose hebt ontmoet kan zeggen, dat het kenmerken zijn van ass, maar dat niet voldoende zijn om een diagnose te stellen. Het kan heel iets anders zijn. Dat kan alleen een psychiater gespecialiseerd in autisme zeggen. Het lijkt om een weeffout in de hersenen. Zijn er in de familie ook andere personen die zo bot uit hoek kunnen komen?
jodyenboyke
9 jaar geleden
Ja hoor, dit herken ik wel. Vrienden maken geen probleem, vrienden houden is een ander verhaal. Ongepaste opmerkingen idem. En controle over allerlei zaken, het hoort allemaal bij ASS, richting PDD-NOS.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja dat kan, vraag maar aan mijn broer. Vanaf kinds af aan de diagnose PDD-NOS en heeft enkele jaren in het DR Leokannerhuis gewoond. Hij heeft meer vrienden dan ik...en dan noemen ze hem contactgestoord...

Het beste antwoord

autisme is eigenlijk een autistisch spectrum stoornis. Spectrum geeft aan dat er vele varianten en zwaartes zijn. Of jouw kennis autistisch is is moeilijk uit je tekst op te maken. Dat jouw kennis praatjes maakt met mensen wil niet zeggen dat diegene. ook echt contact heeft met mensen. Als deze persoon alles vanuit zichzelf beredeneert, een egocentrische houding, kan dit wel een aanwijzing zijn voor autisme. Mij valt altijd op dat een autist een gefragmenteerd werkblik heeft. Die kan zich eigenlijk maar met 1 ding bezig houden. Wordt het meer, dan onstaat er chaos in het hoofd. Alsof er schotten tussen de verschillende emoties en belevingen staan. Als jij denkt dat iets normaal is of juist niet,dan maakt een autist zich daar geen zorgen om. Diegene voelt niet aan, dat de opmerking best leuk is, maar niet op die tijd en met dat gezelschap. Ook het rechtlijnig denken of dwingend eenrichting op duwen zijn bekende uitingen van autisten. Ze kunnen gewoonweg niet afwijken van het originele plan, want dat pad zit in hun hoofd en zo moet het dus gaan. Als je leest over autisme dan krijg je veel informatie, alleen geldt dat wat je leest niet standaard voor elke autist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Theoretisch kan iemand die goed en veel vriendenkring maken een vorm van autisme hebben.

Het gedrag dat vertelt lijkt echter niet op autistisch spectrum stoornis.
--- wat is autisme. Zie bron -------

Beperkingen in de interactie
Deze beperkingen kunnen zeer uiteenlopend zijn. Bij de meest uitgesproken vorm van autisme kan sprake zijn van het volledig afsluiten voor contact met anderen. Dan wordt contact vaak alleen gezocht om eigen behoeften kenbaar te maken.

Een gestoorde communicatie
Praten gaat sommigen heel goed af, maar vaak vallen al snel bijzonderheden in het gebruik of (gebrek aan) begrip van taal op. Meestal vinden mensen met ASS het moeilijk - vooral met vreemden - om een gesprek te beginnen en te onderhouden. Soms is er sprake van eigenaardig taal- of woordgebruik. De mogelijkheden om een gesprek te beginnen, te onderhouden of te begrijpen, schiet wegens onvoldoende begrip van humor en abstract taalgebruik tekort.

Zich herhalende stereotiepe patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten
Dit kan zich uiten in geobsedeerd bezig zijn met bepaalde voorwerpen of onderwerpen, vrijetijdsbesteding of hobby's, niet-functionele gewoonten en stereotype bewegingen (zoals wiegen). Mensen met ASS klampen zich vaak (angstvallig) vast aan bepaalde gewoonten, volgorde in handelingen, vaste routines en aan starre patronen. Zij hebben een angstig en geobsedeerd verlangen naar gelijkblijvendheid en kunnen in paniek raken als er een detail in de omgeving verandert. Daarnaast is er vaak sprake van zeer rigide denkpatronen die bescherming bieden tegen teveel prikkels. Deze helpen om de verwarrende en beangstigende buitenwereld controleerbaar te maken.

Informatieverwerkings- en integratieproblemen
Naast de bovengenoemde problemen die de kern vormen van een autisme-spectrumstoornis, zien we bij veel mensen met autisme in wisselende mate problemen met de verwerking van informatie. We denken dan aan een overgevoeligheid voor bepaalde prikkels, trage informatieverwerking, moeite met het verwerken van non-verbale informatie (zoals lichaamstaal), moeite met schakelen van de ene situatie naar de andere etcetera.
Dergelijke bijzonderheden kunnen onderzocht worden, onder andere via een vorm van psychologisch onderzoek. Het ontdekken van deze bijzonderheden kunnen leiden tot nuttige aanpassingen in de manier waarop anderen met de cliënt om (kunnen) gaan.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mooie opsomming. Alleen zijn alle autisten anders, en hebben sommigen bepaalde problemen veel erger dan anderen, of juist veel milder. Een tweede is dat autisten met normale intelligentie zich bepaalde dingen aan kunnen leren. Dus zij kunnen een spelregel in hun hoofd hebben, hoe zij moeten handelen als zij iemand de eerste keer ontmoeten, en hoe ze dan moeten reageren. Dan lijken ze "normaal" . In de loop van het gesprek of als je iemand langer kent blijkt dan toch dat iemand op een andere manier met mensen omgaat.
Het stellen van de diagnose autisme of autisme spectrum stoornis is aan de psychiater, maar dat gezegd hebbende. Ook heeft iemand wel of niet de officiele diagnose. Het is zeker mogelijk dat iemand elementen van autisme of ass heeft. En aan sommige elementen kun je werken en aan sommige niet.

Mijn persoonlijke mening is dat het mogelijk is, maar het stempeltje zal niet het ongepaste opmerkingen stoppen. Voor bij een zij is de diagnose lastig te stellen vooral op dat de algemene mannelijke eigenschappen het autisme spectrum stoornis versterken en de algemene vrouwelijke eigenschappen ze verzachten of compenseren. En de dames accepteren het stempeltje minder snel als de heren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bedoelt dat de diagnose bij vrouwen moeilijker te stellen is, omdat vrouwen dikwijls anders autistisch zijn dan mannen. Van vrouwen wordt van jongs af aan verwacht dat ze sociaal en empatisch zijn, en autistische vrouwen zullen dus eerder depressief worden, terwijl van mannen al verwacht wordt dat ze zich als hork gedragen, om het maar grof te zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is niet wat gezegd hebt, maar ja. De diagnose is lastiger te stellen juist omdat vrouwen anders autistisch zijn. Ik heb gewoon te weinig vrouwen met de een officiele diagnose ass ontmoet om er een mening over te hebben. En toch heb ik er een beeld bij, maar dat beeld wordt bij elke nieuwe vrouw met de officiele diagnose bij gesteld die ik ontmoet of waar ik een beeld kan vormen. Het is lastig om bij iemand van ass hoogte te krijgen, omdat de mensen met ass meestal gesloten zijn en geen gemakkelijker praters zijn. Of een te slecht zelfbeeld hebben om dit beeld te kunnen delen of willen delen. Ik heb zelf ook niet een goed zelfbeeld, maar ik praat en schrijf graag over ass.
Overigens je hoeft niet de officiele diagnose te hebben om een training om gaan met de autische eigenschappen te volgen. Maar het helpt wel, omdat anders de rekening niet betaald wordt door de zorgverzekering. Wel is een verwijzing van een psychiater nodig. Niet dat een psychiater iemand met ass heeft genezen of dat kan. Maar je hebt die pillendokters nodig voor diagnose en om toegang te krijgen tot andere zorgverleners die wel het leven gemakelijker kunnen maken voor de autist en hun omgeving.