Is het mogelijk om aan andere dingen te denken aan de hand van medicatie?

Hallo
Ik heb de laatste tijd last van negatieve gedachten. Ik denk grotendeels aan slechte dingen, dingen die ik mezelf wil aandoen en anderen. Een psychiater bezoeken doe ik al. Ik neem antidepressivum (Trazodone Teva 100mg), maar het helpt niet met mijn gedachten. Daarom vraag ik, of dat het mogelijk is om medicatie te nemen dat ervoor zorgt dat ik enkel/meestal goede gedachten heb of me tenminste beter voel? Ik weet dat er oefeningen/meditaties zijn, maar voor nu zoek ik enkel medicatie. Tot nu toe heb ik 4 keer bijna een vriendschappelijke relatie verpest door mijn negatieve gedachten, ik wil ermee stoppen voordat het erger wordt.
PS: Ik ben Autistisch en dat maken de gedachten véél erger.

Toegevoegd na 27 seconden:
Alvast bedankt*

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.8K
fremar
9 jaar geleden
Spreek er met je psychiater over.
Antoni
9 jaar geleden
Afleiding zoeken met iets waar je veel bij moet nadenken of of veel bij moet opletten, dus zorgen dat je zo druk bent met andere gedachten dan de slechte, lijkt mij de beste oplossing.
carmel163
9 jaar geleden
Alle mensen, door alle eeuwen heen, over de hele wereld, hebben negatieve gedachten. Rijk of arm, gezond of ziek, jong of oud, dat maakt niet uit. En gedachten hebben is niet erg of slecht. Je hebt leuke en minder leuke gedachten, ze zijn er gewoon. Het gaat er om dat je je gedachten niet gelóóft, dat je ze niet zo serieus neemt. Helaas, er is geen pil voor. Afleiding kan inderdaad helpen. Je kunt ook leren om negatieve gedachten meer om te zetten in helpende of positieve gedachten. Daar zijn methodes voor, bijvoorbeeld mindfulness, of mediteren, of The Work, of RET. Dat gaat niet vanzelf en niet in een maandje. Maar het kan wel echt helpen. Dus misschien kun je dit met je psychiater bespreken. Veel succes!
liveisgreat
9 jaar geleden
Om op je vraag te antwoorden : ja, er bestaat medicatie die je andere gedachten bezorgd. Ik heb teveel schroom om hier namen te gaan noemen (gezien mijn beperkte medische kennis), maar mijn zuster bv. nam een middel waardoor haar gedachten werden "stopgezet" en ze de slaap kon vatten. Dit omwille van oorsuizen, slapeloosheid omwille van het oorsuizen, en dan beginnen de negatieve gedachten vaak op te komen natuurlijk. Wat tot een vicieuze cirkel leidt, want door minder te slapen werd het oorsuizen erger.
Welke specifieke medicatie je nodig hebt, moet echter onderzocht worden door een geneeskundige (een psychiater in dit geval, zoals je al bezoekt).
Als je een goede psychiater hebt zal hij echter meer doen dat iets voorschrijven om je gedachten te stoppen. Hij zal je ook een therapie geven of voorschrijven die je gewoonte om negatief te denken doorbreekt.
Maar meer dan alles is de wil om de negatieve gedachten te doorbreken een vereiste. Een zeer goed boek over negatieve gedachten is "je kan je leven helen" van Louise Hay. Ze beschrijft heel eenvoudig hoe je stap voor stap van negatief denken kan afgeraken.
Nu is dat in deze wereld niet eenvoudig. Je krijgt langs alle kanten te maken met onrustwekkende berichten. De reden : dit verkoopt. Als mensen kunnen bezig zijn met "terreurdreiging", "dodelijk griepvirussen" "hoog zelfmoordcijfer" enz... dan hoeven ze niet bezig te zijn met zichzelf en de dingen die in hun eigen leven aandacht behoeven. Het is dus een soort drug, een sociaal aanvaarde manier van zichzelf te verdoven. Je moet maar eens zien hoe vaak mensen met elkaar over negatieve dingen spreken....
Dat "drug" is geen grapje. Elke emotie maakt een stof vrij in je bloed. Die stoffen zijn even verslavend als het innemen van bepaalde medicijnen bv. Dat betekent dat men zich beroerd kan voelen als men deze niet meer krijgt.
Je kan evengoed verslaafd raken aan positieve stoffen. Denk maar aan mensen die joggen en ermee moeten stoppen, en hierdoor afkickverschijnselen krijgen (depressief worden soms!).
Dus : vraag de psych om méér dan pillen, en lees Louise Hay. Succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal eens met Fremar want wij weten veel te weinig van vs om zomaar suggesties te geven!

Antwoorden (2)

Ben geen psychiater, maar kan wel zeggen dat jij aan de verkeerde kant begint om je probleem te verhelpen.
Stop [uiteraard in overleg met de psychiater] met die heftige medicatie, zoek iemand om mee te wandelen, als je een dierenvriend bent, kun je je aanmelden bij het asiel en daar elke dag met honden gaan wandelen... Goed voor de honden en goed voor jou.

Jouw gedachten moeten veranderen, niet door medicijnen, maar door iets anders te doen: naar buiten, sporten, iets leuks organiseren voor kinderen of bejaarden... Doe iets, dat is om jou bezig te houden heel goed en daar houd je goede gedachten aan over!

Succes ermee!

Vergeet niet dat je dit allemaal in overleg met je arts moet doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Antwoord
Aan de hand van medicatie kun je aan hele andere dingen denken, jazeker, maar of die nou zo prettig zijn... nee, niet altijd. Kan het niet aanraden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat je autisme hebt, ziet de wereld er voor jou ook heel erg anders uit dan andere mensen, ´normale´'mensen kunnen zich niet voorstellen wat het is om zoveel indrukken tegelijk te moeten verwerken. Wat je zou kunnen helpen en wat ook nog eens niet slecht voor je is, is Oxytocine.

Quote;

Bij mensen met autisme wordt een lagere hoeveelheid oxytocine aangetroffen,[10] hetgeen suggereert dat dit hormoon het onderkennen en begrijpen van sociale codes bevordert. Behandeling met oxytocine blijkt autistische personen inderdaad socialer te maken ten opzichte van autistische personen die met een placebo werden behandeld.[11] Afwijkingen in het gen dat codeert voor de oxytocinereceptor zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op autisme.[12]

Ik hoop echt dat je er wat aan hebt.

Gr