Hoe kan je jezelf snel kalmeren bij een grote huilbui?

9 jaar geleden
in: Psyche
4.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Praat erover met een familielid of goeie vriend.
Erna55
9 jaar geleden
Kun of wil je iets meer vertellen over waarom je de huilbui krijgt ?

Antwoorden (5)

Niet doen. Die huilbui heb je niet voor niets. Verdriet is als een ballon. Hoe dieper je die onder water duwt hoe heftiger hij er weer uit gaat komen. Probeer iets aan de oorzaak van de huilbui te doen. Ik ga als ik het voel aankomen naar buiten en een stuk lopen of fietsen ook al regent het pijpestelen. Probeer bewust de wind, regen, kou, de zon enz te voelen en te ervaren. Dat breng op zich al rust.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag best huilen dat is helemaal niet erg, het kan juist heel erg opluchten.
Je kan jezelf kalmeren door diep in en uit te ademen door je buik, let goed op je ademhaling hierbij en concentreer je daarop. Of concentreer je op iets anders.
Wat ook goed kan helpen is aromatherapie. Wat vind jij lekker vindt ruiken. Dit kan bijvoorbeeld wierook zijn, bloemen, maar ook de frisse buitenlucht zijn.
Je kan ook iets doen waar jij ontspannen van wordt, dit kan je hobby zijn, maar kan ook lezen zijn of een warme bad of douche nemen. Wat jij fijn vind.
Suc6!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jezelf kalmeren BIJ een huilbui is af te raden. Jezelf kalmeren NA een huilbui is ok.

Blijkbaar is er een groot verdriet waardoor je via een huilbui de spanning kwijt raakt. Je kunt je wel afvragen waarom dat verdriet er tijdens de "grote huilbui " uit komt. Stop je het op andere momenten weg ? Accepteer je dat je er verdrietig om bent ? Kun je andere omstandigheden kiezen, of andere mensen bij wie je veilig je emotie kunt uiten? Daarbij kan het ook helpen wanneer je erover praat ( al huilend) .

Een huilbui kan op " verkeerde" plaatsen en tijden zich uiten. Dat kun je voorkomen door op een betere plaats en tijd je verdriet toe te laten.

Na de huilbui is meestal de spanning eraf. Zeker wanneer je eens goed uitgehuild hebt. Gooi dan wat water in je gezicht, adem 10 keer goed in en uit, en ga door met je leven.
9 jaar geleden
Die huilbui komt niet voor niets. Het is dus beter om die huilbui gewoon te laten komen. Maar ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin je de huilbui zo snel mogelijk wilt stoppen. Dan kun je het beste even de situatie doorbreken. Ga bijv. even naar het toilet of loop gewoon de kamer uit. Je zult zien dat je dan (hoogstwaarschijnlijk tenminste) al wat kalmeert. Je moet daarna wel aandacht aan de oorzaak van de huilbui besteden. Dus bijv. praten met degene die jou aan het huilen heeft gebracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt maar net aan het soort huilbui wat je hebt. Als er een geliefde is overleden of je in een zware situatie zit, kan je het het beste laten gaan. Als je het uit alle macht tegen probeert te houden, zul je alleen maar gaan hyperventileren. In dat geval is het dus gewoon het beste om je tranen de vrije loop te laten.

Bij bijvoorbeeld hevige paniekaanvallen bestaan er kalmerende medicijnen. Daar zou ik alleen mee oppassen, aangezien die redelijk verslavend zijn. Als je regelmatig paniekaanvallen hebt(doodeng trouwens), is het wel aan te raden om een arts op te zoeken en daarnaast een psycholoog/psychiater op te zoeken om de oorzaak te achterhalen.

Als je vaak onverklaarbare huilbuien krijgt is het ook het beste om het gewoon te laten gaan en met professionele hulp aan de slag te gaan.

Huilen is een teken van kracht, niet van zwakte.