Waarom heb ik nog nooit een zanger(es) zien gapen terwijl ik zelf wel moet gapen tijdens het zingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
5K
Reddie
9 jaar geleden
Dat is heel normaal. Je gaapt toch ook niet bij het praten.
Dat jij gaapt is pas abnormaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor, dat is niet abnormaal. Gapen kan ook ontstaan door ontspanning, en zingen is erg ontspannend.
Persoonlijk heb ik er, als koorzangeres, vooral last van tijdens een heel lang aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamen :-)
Ik vind het een goeie vraag, +van mij!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zing je dan slaapliedjes?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn zus is ook koorzangeres en die heeft er ook weleens last van!

Antwoorden (3)

dat is heel normaal want ze oefenen er op
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals je nu reageert lijkt het als of ze oefenen op het gapen tijdens het zingen!
wel, dan moet je eigenlijk kijken naar de reden dat we geeuwen. de meetste mensen zeggen dat we geeuwen doordat de hersenen een signaal van verveling of uitputting doorsturen maar dit is niet de rede waarom veel mensen geeuwen tijdens het zingen. de hooftrede dat we geeuwen is om de invoer van zuurstof en de afvoer van de "slechte gassen" te regelen. omdat we bij het zingen heel veel zuurstof gebruiken en dus heel vaak in (en uit) ademen kan de balans soms ontregeld geraken waardoor we dus gaan geeuwen.
nu zangers en zangeres oefenen op hun ademhaling waardoor ze ten eerste beter gaan zingen maar ook minder gaan geeuwen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Ik heb vroeger in een koor gezongen, en moest ook veel gapen. Het klopt dat het te maken heeft met de ademhaling. Tijdens het zingen heb je soms te weinig mogelijkheden om adem bij te halen.
Je kunt het trainen.
Een oefening die je zelf kunt doen: inademen en adem even vasthouden, dan nogmaals inademen en even vasthouden, nog meer inademen tot het bijna pijn doet.en dan pas uitademen. Dit kun je een aantal keren per dag doen.
Zo vergroot je je longcapaciteit en zul je minder vaak gapen.
Veel zingplezier !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De min is niet van mij. Misschien moet degene die de min geeft het ook even toelichten. De reden waarom mensen gapen is eigenlijk nog onduidelijk. Het idee dat gapen iets met de ademhaling of gaswisseling te maken heeft is echter al wel achterhaald. Bij de normale ademhaling is de saturatie (de hoeveelheid zuurstof in het bloed) al 99-100%, er van uitgaande dater geen longproblemen spelen. Gapen kan de hoeveelheid zuurstof in het bloed dus niet of nauwelijks verhogen. Ook om afvalstoffen kwijt te raken is gapen zeer goede ineffectief. Gapen is eigenlijk een diepe inademing, een korte ademstilstand en een uitademing. Tijdens metingen is gebleken dat tijdens gapen de hoeveelheid zuurstof gelijk blijft of ietsje daalt en het CO2 stijgt (je houdt immers even je adem in).
De meest effectieve manier om meer zuurstof te vervoeren en CO2 kwijt te raken is door een snellere, diepere ademhaling/ hijgen, gecombineerd met een snellere hartslag; iedereen die zich wel eens inspant zou dat moeten weten.
Volgens mij is het antwoord simpelweg dat niet iedereen hier last van heeft. Ik heb veel gezonden in koren en ook op redelijk niveau, maar heb hier nooit last van gehad en ken ook geen andere mensen die hier last van hebben. Behalve dan die keer dat we op tournee waren en we midden in de nacht bij een grensovergang moesten 'bewijzen' dat we echt een koor waren..

Ik denk dat een betere vraag zou zijn: "waarom heb ik/hebben sommige mensen last van gapen terwijl ze zingen". Daar zijn ongetwijfeld diverse plausibele theorieën voor. Over het algemeen geldt echter dat zien gapen, of denken aan gapen, doet gapen. Als je inspannend genoeg bezig bent, zoals wanneer je een zesstemmig baroknummer a capella ten gehore brengt voor een kritisch publiek, zul je niet snel gapen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gaapte heel vaak toen ik nog in een koor zong. Ook gaapte ik heel veel bij het fluitspelen (boze blikken van de juf!) en nu gaap ik heel veel tijdens de sport.