heb ik tourette?

Hoi, Ik heb vaak tics, zoals de schouders optrekken op hem te laten kraken, ik beweeg me neus vaak, of ik doe mijn wenkbrouwen omhoog enalles.
Het word heel weinig tegen me gezegd, dus blijkbaar is dit niet erg opvallend. maar ik vind het zelf heel erg, die irritante tics.
Ik heb adhd en ik sik elke dag concerta, ik merk ook wanneer ik mijn medicatie slik dat ik vaker tics probeer te doen.
Ook als ik mijn medicatie slik ben ik druk.
Alvast bedankt voor het reageren, ik ben namelijk als de dood voor tourette en ben super bang dat ik het heb.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (1)

Een echt antwoord kun je hier uiteraard niet krijgen; daarvoor moet je naar een arts gaan.

Heel algemeen: Tourette wordt gediagnosticeerd wanneer iemand minimaal twee motorische en één vocale tic heeft, het minstens een jaar aanwezig is, en er geen andere verklaring is voor de tics (zoals OCD, ziekte, of een bijwerking van medicatie).

Tics kunnen zich heel verschillend uiten, en de grens tussen bijvoorbeeld Tourette en OCD (obsessief-compulsieve stoornis) is niet altijd heel helder. Kenmerk is vooral dat iemand met OCD een handeling uitvoert voortkomend uit dwang of angst, bij Tourette is het meer een soort ontsporing van op zich normaal gedrag, zoals bij een plaat die blijft hangen. Mensen met Tourette omschrijven het wel eens als een soort "interne jeuk" om een bepaalde handeling uit te moeten voeren: ze kunnen een tic soms wel onderdrukken en vaak zijn tics ook veel minder aanwezig als iemand ontspannen is, maar het komt altijd terug en soms komt het er dubbel zo hard uit als iemand een tijdje probeert zijn of haar tics "in te houden".

Nu over wat jij beschrijft: allereerst omschrijf je alleen motorische tics en geen vocale. Wat dat betreft voldoe je niet aan de criteria voor Tourette, hoewel het wel onderdeel zou kunnen zijn van een ticstoornis. Nog belangrijker is het feit dat je methylfenidaat (Concerta) gebruikt, en dat tics daar een bekende bijwerking van zijn. Je hebt dat zelf eigenlijk ook al gemerkt, want je geeft aan dat je vaker tics hebt als je je medicatie gebruikt. Daarbij kan ADHD ook vanuit pure onrust zorgen voor herhaalde bewegingen, waarbij het dus niet gaat om echte tics.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je je tics beschrijft als dat je ze "probeert te doen": tics kunnen weliswaar soms - tijdelijk - onderdrukt worden, maar het is niet iets wat je heel bewust doet. Mensen met tics proberen dus niet om bepaalde bewegingen steeds opnieuw uit te voeren, maar het overkomt hen haast en ze hebben er geen volledige controle over. Dat stukje uit je vraag kan ik daarom niet helemaal plaatsen.

Als je wilt weten wat dit is, en wilt bespreken wat eraan te doen zou zijn, moet je terug naar je psychiater. Ik neem aan dat je daar in elk geval ooit bent geweest vanwege je ADHD. Als je daar langer dan een jaar niet bent geweest, heb je waarschijnlijk een nieuwe verwijzing nodig. Ga dan naar je huisarts; die kan je verder helpen.