Betekent PDD-NOS dat je snel flipt?

Het moet uit van mijn vriendins ouders omdat ik PDD-NOS heb dit vindt ik echt heel erg ik flip nooit ik kreeg zo net te horen dat het uit moest omdat ik snel kan flippen.. ik vindt this echt onmenselijk, ik wil weten of het waar is want ik flip nooit :( (vraag is gewoon de titel)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende soorten van PDD-NOS en als het hebt dan betekend dat je niet alle verschijnselen hebt.

Ik zou vechten voor je eigen geluk en een goed gesprek aan vragen met de ouders van je vriendin. Leg ze uit dat hun zorgen begrijpt en dat het voor jou niet altijd even gemakkelijk is om een relatie te hebben.

En dat jij ook je vriendin wil beschermen tegen ongewenst gedrag zoals flippen. En misschien flip jij iets sneller dan andere mensen, maar ook andere mensen flippen en zij kunnen niet hun dochter tegen alles beschermen.

Maar wat haar ouders wel kunnen is haar leren om te gaan met iemand die flipt als zij daar bang voor zijn.

Als ik wel vaker lezen heb is het verstandig om het gedrag en de persoon van elkaar te scheiden. Dus mogelijk vind je het gedrag minder leuk, maar je kunt het persoon wel leuk vinden.

Ook zijn blijkbaar haar ouders geinteresseerd in PDD-NOS, maar heb nog niet de hele verhaal gehoord.

Ik ken mensen met PDD-NOS, maar ik heb nog nooit iemand zien flippen en zal ze overdreven reageren, dan is nog binnen het redelijke wat iemand die het gedrag haat, maar de persoon niet mee om kan gaan.

Misschien wil dan de ouders van je vriendin of je vriendin je even niet meer zien.

Maar het lijkt er op dat de ouders flippen, omdat jij mogelijk kan flippen.

Als jij dit gesprek met haar ouders niet goed kan voeren, dan kun je vragen of iemand die namens jou voert. Soms luisteren ouders beter naar andere ouders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Ik begrijp die ouders wel, ze zijn bang. Maar angst is een slechte raadgever. Jou zonder meer aan de kant schuiven is niet eerlijk. Wel eerlijk is om jou de kans te geven hen iets meer over jezelf en je mogelijk afwijkend gedrag te laten vertellen. Ze hebben waarschijnlijk een halve waarheid in het hoofd en slaat dat geeneens op jou.
Plus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Maar het lijkt er op dat de ouders flippen, omdat jij mogelijk kan flippen." hier heb je flink gelijk in.

Andere antwoorden (1)

Neen. Nog los van het feit dat 'flippen' geen psychiatrische term is en mensen daar van alles mee zouden kunnen bedoelen, is er niet één specifiek kenmerk dat alle PDD-NOSsers bindt. PDD-NOS staat voor: pervasieve ontwikkelingsstoornis, niet anderszins omschreven. Het is daarmee een restcategorie binnen de psychiatrische diagnostiek.

Het feit dat het gaat om een restcategorie betekent ook dat er een nóg bredere waaier van symptomen en problemen kan zijn dan bij andere stoornissen. De één heeft deze diagnose gekregen omdat hij kenmerken heeft van autisme maar nét niet voldoende om de diagnose Asperger of klassiek autisme te kunnen stellen, de ander omdat er duidelijk autistische kenmerken zijn maar het niet duidelijk te achterhalen is dit in de eerste levensjaren al aanwezig was, de volgende omdat er wél een normale taalontwikkeling is (zodat er van klassiek autisme geen sprake kan zijn) maar géén normale zelfredzaamheid op ook andere gebieden dan de sociale interactie (wat Asperger uitsluit). Binnen de groep van mensen met PDD-NOS heb je dan ook mensen die prima functioneren maar net een beetje 'anders' zijn, maar ook mensen die niet zelfredzaam zijn en nooit zelfstandig zullen kunnen wonen. Op grond van alléén de diagnose is dus zo goed als niets te zeggen over hoe iemand functioneert en welke problemen hij precies heeft.

De ouders van je vriendin weten duidelijk niet wat PDD-NOS is. Misschien kennen zij één persoon met deze diagnose of hebben ze ergens iets opgevangen en denken ze nu dat iedereen met PDD-NOS zo is.

Je zou eens rustig het gesprek met hen kunnen aangaan, eventueel met jouw ouders erbij, als je nog jong bent (die indruk krijg ik). Vraag hen eerst wat zij bedoelen met 'flippen'. Een paniekaanval? Woede-uitbarsting? Het tijdelijk in jezelf keren? Het aanrichten van een bloedbad? Hoe dan ook: als jij geen last hebt van datgene wat zij vrezen, kun je hopelijk hun angst wegnemen. Leg er de nadruk op dat PDD-NOS bij iedereen anders is, en leg uit wat het bij JOU inhoudt. Leg uit dat je niet gewelddadig bent en dat je hun dochter heel leuk vindt. Zeg dat je begrijpt dat zij hun dochter willen beschermen, maar dat jullie eigenlijk hetzelfde willen: haar gelukkig maken. Vertel dat er heel wat mensen zijn met PDD-NOS of andere autistische stoornissen die een prima vriend of man zijn en vraag om een kans hen te tonen dat jij dat ook bent. Eventueel kun je een goed boek over autisme meenemen wat ze mogen lenen als ze er meer over willen leren.