is er een verband tussen narcisme en perfectionisme?

Ik heb het hier niet over de zware persoonlijkheidsstoornis, maar over mensen die tot narcisme neigen qua persoonlijkheidsstructuur. Ik hoorde via een kennis over een artikel in "psychologie today" waarin zou staan dat narcisme en perfectionisme vaak hand in hand gaan, ttz dat narcisten van anderen vaak verwachten dat ze perfect zijn. Een narcist zou een ander dan ook confronteren door opmerkingen over kleine fouten zoals "je kleding is niet geschikt voor de gelegenheid", "dat balkje dat je ophing hangt niet helemaal recht" enz...
Nu beweer ik hiermee zeker niet dat elke perfectionist ook narcistisch zou zijn, en vise versa.
Maar klopt het dat er in bepaalde mate een verband is tussen narcisme en perfectionisme? En zo ja... wat is hiervan een mogelijke reden, dus waarom zouden narcisten in het gegeven geval van ANDEREN vragen om "perfect" te zijn (ze hebben m.i. toch juist de neiging om vooral zichzelf "beter" te voelen en een minder ontwikkeld inlevingsvermogen in anderen. Of ben ik hier mis?).
En is er ook een verband tussen narcisme en de verwachting zélf perfect te zijn (dus zich minder goed voelen als men eens een foutje maakt bv.)?

liveisgreat
9 jaar geleden
in: Psyche
6.5K
Antoni
9 jaar geleden
Bedoel je dit artikel "Why It's So Hard to Live With Narcissists" in Psychology Today: http://www.psychologytoday.com/blog/fulfillment-any-age/201407/why-its-so-hard-live-narcissists van 12 juli 2014?
liveisgreat
9 jaar geleden
geen idee, ik heb het artikel zelf niet gelezen.... zou het kunnen zijn.
Antoni
9 jaar geleden
Ik denk dat veel antwoorden op je vragen in het artikel zijn te vinden. Volgens het artikel is er zeker een verband tussen narcisme en perfectionisme. Zo vermeldt het artikel onder meer dat narcisten van hun naasten verwachten, dat ze zich perfect gedragen om zo samen op de buitenwereld een goede indruk te (kunnen) maken, zodat de narcist door die buitenwereld weer beter wordt gewaardeerd. Naasten van narcisten krijgen dus van die narcisten voortdurend commentaar op alles wat ze doen. Zij moeten immers perfect zijn, zodat de narcist een goede indruk kan geven. Fouten die de narcist maakt, worden geweten aan de naasten; krijgen de naasten complimenten, dan heeft de narcist het gevoel dat hij heeft bijgedragen aan datgene waarvoor het compliment wordt gegeven. Steeds weer staat de narcist centraal.
liveisgreat
9 jaar geleden
Ah, okee. ik heb het artikel dat je doorstuurde gelezen, staat inderdaad veel in (voor zover ik het begrijp : ik versta wel Engels maar de gevoelswaarde van woorden is niet zoals bij het Nederlands, dus ik vat het niet altijd helemaal).
De persoon die het me vertelde wordt constant afgebroken door zijn (mannelijke) partner, en zei dat hij gelezen had in een artikel dat dat "normaal" is voor een narcist. Wat me vreemd voor kwam (zie mijn vraag) maar nu dankzij je reactie duidelijker is.
Wat er wel is, is dat de persoon in kwestie aangeeft dat zijn partner hem thuis vooral afbreekt, dus niet zozeer om indruk te maken op anderen maar gewoon dat het lijkt of hij "perfect" moet zijn, het perfecte materiaal moet bezitten bv. voor zijn schilderkunst (hij schildert). En na dat artikel te lezen dacht hij dat zijn partner mogelijk een narcist was, maar dergelijke conclusies zijn soms te snel gemaakt...
Het andere wat je schrijft herken ik wel uit zijn verhalen. En ook het groffe taalgebruik, bv. de man in kwestie draagt een toepetje en voelt zich daar heel slecht bij, en de vriend heeft het dan over "je pruik hangt niet goed" e;d.m.
Soit, ik zie dus dat er zeker een verband is tussen narcisme en perfectionisme, al denk ik dat het zeker niet in alle situaties het geval is en men tegenwoordig heel snel mensen een syndroom aan praat....
Antoni
9 jaar geleden
Dank voor je reactie! Ik ben blij dat je het artikel interessant vindt. Ik heb overigens maar een paar punten uit het artikel genoemd in mijn reactie. Andere punten die jij noemt, komen misschien ook in het artikel voor, of misschien geeft het artikel er nog verklaringen voor.
liveisgreat
9 jaar geleden
inderdaad, interessant artikel. helaas kan ik je niet belonen met punten maar hopelijk is een oprecht dankjewel ook goed ...
Antoni
9 jaar geleden
Natuurlijk is dat goed! Jij ook bedankt voor je interessante vraag en je toelichtingen op wat je meemaakte! Ik heb overigens geen antwoord geplaatst omdat ik zelf niet veel weet van narcisme. Een antwoord van een deskundige medicus of van een psycholoog leek mij altijd beter dan een antwoord van mij. Ik vind het wel een heel interessant fenomeen en was gewoon benieuwd welk artikel jij bedoelde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Narcisme en perfectionisme kunnen mijns inziens zeker "samengaan" in één persoonlijkheid, maar het is geen must.
Ik ken er een paar binnen de familie die dit ook hebben, maar ze hebben niet allebei zo duidelijk het perfectionisme. Overigens heb ik vooral de indruk dat narcisme nogal lijkt op een flinke dosis arrogantie. Een echt arrogant mens stelt zichzelf namelijk ook nogal centraal omdat de zelfwaardering sowieso erg hoog is (of te hoog).

Antwoorden (2)

Een narcist beschouwt zichzelf als perfect, en gebruikt anderen om zijn/haar superioriteitsgevoel op peil te houden. En niet zozeer met een soort interne perfectionist (in Voice Dialogu termen) maar met een overontwikkelde criticus.
Een perfectionist wil tot in de kleinste details verbeteren, voor een criticus is het nooit goed.

Een persoon met een perfectionistische instelling verwacht van zichzelf bovenmatige perfectie, en besteedt daardoor onevenredig veel tijd in datgene wat dat zo goed moet zijn, ofwel maakt het niet af.

Een narcist zoekt en maakt slachtoffers, heeft constant anderen nodig om zich goed te voelen, en perfectionist is met name lastig voor zichzelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja er is een verband. Het gaat dan vooral om het verband om anderen neer te halen om zo zichzelf beter te voelen en om op het voetstuk te kunnen blijven staan. Het lijkt dus of zij streven naar perfectie van anderen (omdat ze anderen steeds lijken te corrigeren), maar eigenlijk verwachten ze juist niet dat de ander boven hen gaat uitstijgen, ze willen altijd boven de ander blijven staan. Wel is het zo dat narcisten diep van binnen een gekrenkt ego hebben (dus in wezen ontzettend onzeker zijn en zij hebben een zeer ongezond 'schild' ontwikkeld om hiermee om te gaan), in die zin kun je dus wel zeggen dat hun schild ertoe tient om perfectie te kunnen tonen naar de buitenwereld. Je kunt dus zeggen dat er een verband is, maar het gaat dus altijd gepaard met de ander naar beneden halen om zichzelf beter te kunnen voelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als 'ervaringsdeskundig' [gewezen] perfectionist herken ik mij niet in de vergelijking met de narcist, dat ik anderen naar beneden haal om mij beter te voelen. Ik bekrachtig juist de ander. Daarna krijg ik [onterecht] het gevoel de mindere te zijn. 'Subliem' is niet goed genoeg. Zoals @bergchris al aangaf: de perfectionist [zoals ik] is te kritisch voor zichzelf en heeft daar zelf het meeste last van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee je moet het andersom zien. Niet elke perfectionist is namelijk een narcist!! Perfectionisme is inderdaad precies hoe jij het omschrijft. Het perfectionisme van narcisme is gestoeld op perfectionisme om anderen neer te halen. Dus samenvattend: een perfectionist haakt anderen niet naar beneden, een narcist daarentegen wel om zichzelf beter te voelen. Ik ben zelf overigens psycholoog.