Beinvloedt een cortisol gebasseerde neusspray het gevoel en gedrag?

Op ted.com (zie link) zag ik het filmpje van Amy Cuddy over power poses en hoe dat ons gedrag beinvloedt. Daarbij gaf zij aan dat cortisol als hormoon ons stressniveau beinvloedt en ervoor zorgt dat we ons minder durven uit te spreken/op te vallen. Daarom is mijn vraag in hoeverre neusspray gebasseerd op cortisol (budesonide, flixonase en etc.) invloed hebben op ons gedrag. Word je daardoor gestrester en ga je daardoor (onbewust) anders gedragen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
2.4K

Het beste antwoord

Het kan, maar het is zeer zeldzaam.
Doordat bij neussprays het medicijn direct daar gespoten wordt waar het zijn moet is de dosis laag. Daarbij komt dat slechts een klein deel in de keel komt en ingeslikt wordt. Hierdoor komt er verwaarloosbaar weinig van het medicijn in het bloed terecht. Dáárdoor geven deze sprays eigenlijk nooit bijwerkingen. De meeste bijwerkingen worden veroorzaakt door het lokale effect.
Bij mensen die deze sprays lange tijd in hoge doseringen gebruiken kunnen dit soort bijwerkingen wel voorkomen, meestal gaat het dan om kinderen.

Medicijnen als prednison, die chemisch gezien erg veel op de medicijnen in de sprays lijken, geven een veel hogere spiegel in het bloed en daardoor komt gedragsverandering vaker voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het punt is dat ik het in hogere doseringen een iets langere tijd heb moeten nemen en ik vroeg me af of dat ook effecten kan geven. Ik ben gelukkig wel volwassen dus de schade zal wellicht beperkt zijn gebleven, maar was benieuwd naar wat de effecten daarvan zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!