Kan psychische pijn de oorzaak zijn van fysieke pijn in de hartstreek?

Ik heb net mijn relatie verbroken, en heb letterlijk hartzeer.
Ik heb dit al eerder gehad bij verdrietige gelegenheden.
Is dit een bekend verschijnsel, en zo ja, hoe kan dit?
Is dit de oorsprong van de term "hartzeer"?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
2K

Antwoorden (4)

Dat kan ik me goed voorstellen. Door de stress die de nare gebeurtenis oplevert ga jij te oppervlakkig ademhalen. Je longen kunnen zich dan niet goed ontplooien, en dat kan steken als gevolg geven. Je linkerlong zit tegen je hart aan, dus wanneer er een stekend gevoel van jouw linkerlong vandaan komt kan dat geïnterpreteerd worden als veroorzaakt wordend door je hart. Misschien is dat door de eeuwen heen altijd al zo geweest, maar heeft men hier het woord 'hartzeer' aan gegeven. Want het hangt nauw met elkaar samen.
Amadea
9 jaar geleden
Het grote aantal uitdrukkingen als hartzeer, gebroken hart, van harte, schrik die om het hart slaat tot hartkloppingen geeft al aan dat het een bekend verschijnsel is.

Het hart is behalve een pomp ook een hormoonklier, voor het eerst beschreven in bron 1 (over het hormoon ANF). Bij verbinding (moeder kind, relaties, sex ) speelt oxytocine een belangrijke rol.

En als het hart onrustig is of pijn heeft kan het weer tot rust worden gebracht door ademhalings oefeningen in combinatie met gedachten die een gevoel van dankbaarheid en liefde opwekken, zie hiervoor het boek "uw brein als medicijn" bron 2.
Bij zoeken onder hartcoherentie is meer te vinden wat kan helpen je hartzeer te verminderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, alle emoties/ gevoelens worden opgeslagen in de cellen van je lijf en je kunt dus zeker lichamelijk klachten krijgen wanneer je bepaalde gevoelens of emoties hebt. Dit kan direct zijn, zoals bij jou het geval is, maar kan ook jaren later nog komen wanneer je gevoelens weg gestopt hebt. Je hebt letterlijk pijn in je hart. Wat helpt is blijven voelen en uiten en voldoende tijd nemen voor jezelf en je verdriet. toitoi
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De bijbel (als je daar enige waarde aan hecht, ik wel) geeft een duidelijk verband aan tussen het hart en je emotie. Een paar teksten (ik ben op een gegeven moment gestopt, want er waren er zo veel):

Spreuken 12:25
Spreuken 13:12
Spreuken 14:10
Spreuken 14:13
Spreuken 14:30
Spreuken 15:13
Spreuken 17:22

Het hart wordt daarom ook wel de zetel der beweegredenen en verlangens genoemd.

De sterke relatie tussen emotie en hart wordt dus al heel lang gelegd.