Op gegroeid met liegen. Daar wil ik vanaf. Hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi, In mijn relatie heb ik gelogen. Het liegen uit angst is iets wat mij is aangeleerd. Dit is mij aangeleerd door mijn eigen moeder. Dit is sinds een paar dagen geleden ook eindelijk bevestigd door haar. Ben druk bezig om het liegen dat ze mij heeft geleerd af te leren en het goede aan te leren. Ik wil dat ik definitief niet meer lieg. Al is het om bestwil. Ik wil geen enkele leugen meer vanuit mij laten komen. Ook al is het soms makkelijker. Ik wil dat niet meer. Ik heb mijn vertrouwen aan mijn vrouw al genoeg geschaad en wil dat dit echt stopt. Mijn stappen die ik reeds al vernomen heb zijn:
1. afspraak maken met de psycholoog.
2. extra afspraken met mijn huisarts.
3. over online zoeken naar mogelijkheden en hulp.
4. diegene confronteren die mij dit heeft aangeleerd.
5. iedere stap doorgeven aan mijn vrouw.
6. Alles wat me nieuw word aangeleerd gelijk van toe te passen.
7. het oude afleren.
8. met behulp van de psycholoog het leed van het verleden waardoor dit me is aangeleerd een plekje te geven. Het toepassen lukt me aardig goed. Dit doe ik gewoon gelijk. Ik gun mezelf niet de mogelijkheid om erover na te denken. Om te zoeken naar alle mogelijkheden. Het confronteren van diegene die mij dit hebben aangeleerd heb ik ook gedaan. Al vond ik dit best wel erg lastig. Werd er zelfs heel erg boos om de antwoorden die ik kreeg. Want toen ik vroeg: waarom heb je mij geleerd om te liegen? Was het antwoord: dat hoef je niet meer. Dat hoeft echt niet meer. Dat is niet meer nodig. Ook gaf ze aan: dat moet je naast je zien te leggen. Daar kan ik ook echt niet tegen en boos om worden Het werd me aangeleerd. Mijn relatie met mijn vrouw lijdt er nu onder en ik mag nu zelf naar een oplossing zoeken. Daarnaast krijg ik ook helemaal niks van haar geen sorry , geen excuses alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Maar toch had en heb ik haar bevestiging nodig en moet ik mezelf er mee confronteren om permanent om te houden met liegen. Dat wil ik niet meer. Ik hou zielsveel van mijn vrouw en mijn kinderen voor hen heb ik alles voor over en wil ik alles aangrijpen dat mij kan helpen om hier definitief mee op te houden.
Wat kan ik nog meer doen? Dat dit echt stopt. Ik wil dit niet meer. Nu niet Nooit niet. Groetjes August
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je jezelf dit al eens afgevraagd: Wat denk je dat het jou gaat brengen als je moeder excuses maakt? Wordt het dan makkelijker om haar te 'vergeven' voor wat ze je fout heeft aangeleerd? En wanneer zijn de excuses dan genoeg? Hoe ga jij toetsen of jouw leugenachtige moeder oprecht is?
Ik denk dat je je moeder het beste kunt vergeven en volwassen kunt worden: verantwoordelijkheid nemen voor je eigen daden. Je bent een volwassen vent, je kunt ZELF de beslissing nemen om nooit meer over belangrijke dingen te liegen zonder je moeder te blijven aanrekenen dat ze het jou verkeerd heeft 'voorgeleefd'. Gedane zaken nemen geen keer. Dit is de werkelijkheid, hier moet je het mee doen. Sluit vrede met het niet al te best opgevoede kind in je en leef door als volwassene.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben trouwens nog wel nieuwsgierig naar waar we het concreet over hebben: lieg je over vreemdgaan, over gokken, verslaving, veel geld uitgeven? Of over onbeduidende dingen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is waar. Alleen gaf mijn psycholoog aan dat we bij de bron van het probleem moesten komen. Om vandaar uit verder te gaan. Zodat het een plek mag en kan krijgen.
Ik weet dat de dingen die ik fout doe mijn schuld is. Dat geef ik ook toe en heb het mijn vrouw ook toegegeven dat ik hiervan de schuldige ben. Maar ik wil alles aan doen dat ik hier ook mee stop. Wil namelijk niks aan toeval over laten. Ondanks dat ik al naar de psycholoog ga en extra afspraken maak met mijn arts. Wil ik meer doen om dit ten einde te brengen. Nee, ik ben niet vreemd gegaan ben mijn vrouw compleet 100% trouw. Ik heb geen begeerte naar andere vrouwen. Ik lieg uit angst, wanneer ik me benauwd voel uit angst dan lieg ik. Dat wil ik hebben dat stopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Effe wat psychologie van de ijskoude grond: 'normale' reacties bij angst zijn vechten, vluchten of verstijven. Liegen lijkt mij een soort combi van vluchten en verstijven. Misschien moet je het langs de 'angst'-kant aanpakken: waar ben je bang voor, hoe herken je dat en hoe zorg je er voor dat je dan een denkpauze neemt en niet reageert met een leugen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die denk pauze mis ik heel erg. ik heb vaak al gelijk een leugen verteld. Wat dus absoluut niet de bedoeling is. Daarin probeer ik nu mezelf direct te corrigeren. Omdat wanneer ik een leugen vertel snel aan me knaagt. daarnaast probeer ik mijn angst gelijk te vertellen zodat ik er niet om kan gaan liegen. dat is wat ik momenteel mezelf opnieuw heb aangeleerd.
waar ik bang voor ben is opnieuw pijn te ervaren. pijn die ik mijn verleden heb ervaren opnieuw te moeten ervaren. eigenlijk angst dat mijn verleden zich herhaalt

Antwoorden (4)

Allereerst te beginnen met de waarheid te proberen te vertellen en zeker tegen diegene die je lief hebt, je zult merken dat je dan meer gewaardeerd wordt dan door liegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze weet de waarheid. Ook dat het mij is aangeleerd. Ze heeft tevens ook de bevestiging gelezen van degene die me dat heeft aangeleerd.
Dat ze het weet daar ben ik blij om. Maar ik wil er vanaf komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan enkel en alleen door training, net zoals je het liegen hebt aangeleerd kan je jezelf ook de waarheid spreken aanleren. Zal wel een heel lange weg worden met vele obstakels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ps. Angsten kan je alleen overwinnen door de angst te overwinnen, niet bang te zijn voor de waarheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is struikel blok waar ik juist mee aan het werk ben.
de angst om door mijn verleden onder ogen te komen.
de personen aan te spreken waardoor ik mezelf kwetsbaar moet maken om de confrontatie aan te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
quote:"de personen aan te spreken waardoor ik mezelf kwetsbaar moet maken " Vergeet niet dat de groten der aarde juist het kwetsbaarst zijn,schep moed uit zaken zoals de affaire van Bill Clinton die ook loog maar door zich kwetsbaar op te stellen (het te bekennen) juist sterker werd en president van de USA mocht blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik voel me juist ook sterker doordat ik die personen eindelijk heb durven aan te spreken en te vragen. ik heb daardoor een bepaalde drive van gekregen om het helemaal tot een einde te brengen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hou die drive vast en je zult slagen in je opzet. Bedenk wel dat een terugval altijd mogelijk is en een leugentje om bestwil toch altijd op de loer blijft liggen.
Je kan niet stoppen met liegen. Iedereen liegt minstens 24 keer per dag, ook al zijn de meeste hiervan leugentjes om bestwil. Je kan wel proberen minder te liegen. probeer te kijken waarom je liegt. bijv: om iemand niet te kwetsen, om straf te ontlopen of lieg je gewoon om te liegen. Als je dit weet kun je hier rekening mee houden. misschien helpt dat. veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik lieg uit angst wanneer ik het te benauwd van krijg. Dat is het overgeleven resultaat van hetgeen dat mijn moeder mij is aangeleerd. Dit heeft ze sinds kort ook bevestigd. Ik probeer alles aan te grijpen om daar van af te komen. Ik wil dat niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wist niet dat ik 24 keer per dag lieg, weet van mezelf dat het wel wat minder is. Een gemiddelde is geen vaststaand feit dat voor elkeen van toepassing is. Ook is er een verschil tussen liegen en een leugentje om bestwil, denk niet dat VS het laatste bedoelt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan zijn dat een gemiddelde persoon zo vaak liegt. maar ik wil dat niet. Ik wil gewoon geen leugen meer. ben daar klaar mee. heb daar genoeg mensen mee pijn gedaan. mijn gemiddelde wil ik op 0 hebben en daar heb ik alles voor over
Zelf heb ik ook veel gelogen tegen mijn ouders, over allerlei dingen. Ik wilde er ook van af dus wat deed ik, waarom loog ik? Ik wou niet dat mijn ouders boos werden, wat gebeurde er als ik loog? Ze werden des duivels, wat kan ik er aan doen? De waarheid vertellen. Een leugentje om bestwil kan best, maar probeer gewoon eerlijk te zijn, weet dat mensen dat veel meer op prijs stellen. Als je het echt niet lukt, probeer dan hulp te zoeken bij een psycholoog.
Ik ben zelf een keer bij een psycholoog geweest, blijkbaar heb ik ADD. Dat heeft niks met het onderwerp te maken, maar ik wil even mijn ervaring met je delen. Wanneer je naar een psycholoog gaat ben je echt niet gek, zoals veel mensen denken, het zijn aardige lui die je verder willen helpen.
Ik hoop echt dat je van je probleem afkomt, ik weet hoe het is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je, Ik ben ondertussen ook naar de psycholoog.
Heb ondanks dat ook extra afspraken met mijn arts.
Ik wil namelijk ook eerlijk zijn.
Daar wil ik alles aan doen. Heb daar ook alles voor over.
Al moet ik een heropvoeding krijgen, dat maakt me niet uit.
Ik wil er vanaf. Ben er klaar mee
Liegen is gelukkig geen aangeboren (nature) proces. Liegen zelf kun je niet vanaf komen, aangezien iedereen wel eens een leugentje om bestwil maakt. Dit uit angst voor reacties, iets te verbergen, uit emotie, of met opzet. Nu hangt het aan 1 kant ervan af waarom je liegt natuurlijk. Al heb ik wel wat tips.

- Vertel dit aan vertrouwde personen die je vaak spreekt. Zij kunnen je helpen.
- De moeilijkste stap, namelijk het toepassen om je zelf door te laten zetten en misschien tegen je emotie als dat het geval is in te werken. Zo voel je je beter.
De reactie hangt af van de persoon, al denk ik dat het bij vertrouwde personen weinig problemen oplevert.

Als je dit met opzet doet, is dat vervelend. Probeer zo eerlijk mogelijk te zijn en je spelletjes die je doet om iets te bereiken zo eerlijk mogelijk te spelen. Zo bereik je ook het meest. Ga uit van je doel dat je wil behalen door alle waarheid eruit te gooien. Zo bereik je ze vaak. Bereik je ze niet, dan zit er niets anders op dan het te accepteren.

Het is trouwens ook gewoon een kwestie van doen. Durven, laat je twijfelen, waardoor ook de rede ontstaat om te liegen.