Als je wakker wordt midden in de nacht en het voelt als of je valt, dan komt dat door REM, maar hoe wordt je dan wakker als je al in die fase zit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (1)

Als ik zo wakker wordt dan is het vaak met een armbeweging en dergelijke om de val zogezegd te breken. Nu ons hersenen werken heel complex. Dromen geven emoties vrij (denk maar aan de vermoeidheid die je soms kan hebben na een droom waarin je veel fysieke inspanningen deed, of de angst als je droomt dat er iemand je kolt besluipen in je kamen)... De emoties geven aanleiding tot een fysiologische respons (maar daarvoor moeten ze sterk genoeg, en het brein moet even vergeten dat je droomt, vandaar dat men zegt het leek net echt) en die zetten dan het fight or flight mechanisme in gang. Je schrikt dus angstig wakker omdat je droom via de emoties een fysiologische angst-respons geeft. Vandaar ook naast het wakker worden de zware hartslag, de gespannen spieren en dergelijke.

Toegevoegd na 1 minuut:
Klein foutje gespot: het moest zijn 'er iemand je komt besluipen in je kamer'