Wat word bedoeld met je bent hysterisch?

Of doe niet zo hysterisch?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
3.2K

Het beste antwoord

Hysterie is een aandoening die beschreven wordt in "oudere" psychologieboeken en dat voornamelijk bij vrouwen. Hysterie zou ontstaan uit het onderdrukken van emoties (volgens Freud seksuele verlangens). In tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt, vertoonden hysterische vrouwen niet noodzakelijk theatraal gedrag. Hysterie kon zich uiten in psychosomatische aandoeningen (bv. pijn in lichaamsdelen), flauw vallen (zie je vaak in films die zich afspelen in die periode), "onwel" worden...
Anno nu wordt het woord "hysterie" vaak gebruikt om aan te geven dat iemand theatraal gedrag vertoond, buitensporig reageert, de dingen "opblaast" enz... Zo kan de manier waarop je de gewone levensomstandigheden benadert ook wel een "hysterisch" worden genoemd. Sommige mensen kunnen normale gebeurtenissen, zoals een huis kopen of zwanger worden, theatraal uitvergroten "We hebben een huis gekocht, zo heeeeeeerlijk , en die ligging zaaaaaaaaaaaalig, maar het is ook zoooo een verantwoordelijkheid toch, vreeeeeeeeeeeeeselijk...". Als pogingen om betrokkene terug met de voeten op de grond te zetten of op zijn minst een neutrale versie van de feiten te krijgen, mislukken, kan men ook wel eens zeggen "maar kind, doe niet zo hysterisch, elke dag kopen mensen huizen...".
Een mens als "hysterisch" bestempelen is vaak subjectief. Iemand die zich sterk beheerst in het uiten van zijn/haar gevoelens kan bv. vinden dat iemand die anders is, "overreageert" en "zich meer moet beheersen". En dan valt de term wel eens "je bent hysterisch".

Toegevoegd na 1 minuut:
de allereerste vermelding van hysterie zou trouwens komen van Hippocrates...
liveisgreat
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

hysterisch = als je jezelf niet meer onder controle hebt en heel opgewonden bent
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer theatrale en innemende manier van doen, emoties worden op een overdreven manier getoond.
fremar
9 jaar geleden
Synoniem voor hysterisch:
onduidelijk (bn) : duister, geheimzinnig, hermetisch, mysterieus, onbegrijpelijk, onbepaald, onbeslist, onhelder, onscherp, onzeker, schimmig, twijfelachtig, vaag, verward, warrig, wazig, wazig

Dus dat kan je onder: doe niet zo hysterisch vatten.

Afbeelding hysterisch:

Toegevoegd na 1 minuut:
Meestal speelt emotioneel ook een rol bij hysterisch.

Toegevoegd na 4 uur:
*Meestal hoort Altijd te zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Niet: "Meestal speelt emotioneel ook een rol bij hysterisch", maar ALTIJD.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed, ik heb het al veranderd ;)