kan een jongen ook als meisje gaan leven zonder alle operaties hormoonbehandelingen etc?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Het beste antwoord

Dat kun je doen ja. Door je te gaan kleden als een meisje, eventueel je haar langer en makuep dragen als jij je daar prettiger bij voelt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De meeste mensen kiezen uiteindelijk voor hormoonbehandelingen en eventueel een operatie omdat ze toch het idee hebben dat er mog iets mist.
Maar ik ken ook wel iemand die een gevulde BH heeft gekocht en zich nu als een vrouw kleedt elke dag, en op die manier volledig gelukkig is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar er zijn geen specifieke regels voor. Doe waar jij je prettig bij voelt.

Toegevoegd na 20 minuten:
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze persoon: http://houseofalexzander.com/
Die zit met kleding stijl heel erg tussen man en vrouw in, regelmatig vrouwelijke kleding en makeup. Nu leeft deze persoon niet als vrouw, maar het laat wel zien wat er mogelijk is.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan inderdaad wel, het is maar net hoe ver het verlangen in je zit, hoe diep van binnen je écht meisje wilt zijn en natuurlijk is dat een heel proces. Iemand die daar veel over kan vertellen en ook lezingen geeft is Angela, http://allesmagerzijn.angelavanbebber.nl/index.php
Soms voelen jongens zich beter in meisjes kleren en is dat genoeg, andere hebben een dieper verlangen om meisje te zijn, die voelen zich dus ook al meer meisje, maar zitten in het lichaam van een jongen. ) of andersom natuurlijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk kan dat. Dit zijn typisch dingen waarin je zelf als persoon - liefst onder goede begeleiding van hulpverleners die ervaren zijn met deze problematiek - je eigen weg moet vinden.

Allereerst bepaal je zelf natuurlijk hoe je je gedraagt, je kleedt, hoe je je haar draagt en hoe je aangesproken wilt worden. Maar daarnaast is er nog het juridische aspect: nu is het nog zo dat wanneer je op officiële papieren zoals paspoort en rijbewijs je geslacht wilt laten veranderen, je aan bepaalde fysieke eisen moet voldoen. Een bepaalde mate van aanpassing is dus nodig. Bij een transman moet bijvoorbeeld eerst de baarmoeder verwijderd zijn voor hij wettelijk gezien een man kan zijn. Per 1 juli van dit jaar (2014) gaat dat veranderen: operaties zijn niet per se meer nodig en de procedure wordt eenvoudiger. Het gaat niet meer om de vraag in hoeverre iemands lichaam is aangepast aan diens genderidentiteit, maar om de duurzame overtuiging van de persoon. De wetgever vraagt wel een verklaring van een deskundige, maar met deze wetsaanpassing is het dus mogelijk om ook in juridische zin je geslacht te veranderen zonder dat daar operaties voor nodig zijn (zie bron).

Nog een woord van advies voor als jij dit persoonlijk overweegt en het dus niet een puur nieuwsgierige vraag is: zorg ervoor dat je goed begeleid wordt door een gespecialiseerd genderteam. Dit zijn kwesties die zo verweven zijn met je diepste identiteit, dat het echt belangrijk is om een klankbord te hebben wanneer je zo'n verandering doormaakt. Daarnaast is het goed om informatie te krijgen over de mogelijke behandelingen zodat je goed kunt bepalen wat je wel en niet wilt. Misschien wil je geen hormonen maar wel weten wat de mogelijkheden zijn om overtollige lichaamsbeharing te laten verwijderen - ik noem maar een zijstraat.

Hormonen doen wel heel veel voor je uiterlijk en stem trouwens en daarmee ook voor de vraag of mensen je als man of vrouw zullen beschouwen. Meer dan operaties: dat gaat vaak veel meer om een persoonlijke behoefte en het gevoel van sommige transgenders om nu echt helemaal man of vrouw te zijn terwijl anderen dat helemaal niet hebben en geen operaties hoeven zolang de buitenwereld hen maar duidelijk als man danwel vrouw ziet en behandelt. Maar juist daarom is deskundige hulp zo belangrijk; ook zodat je weet wat er mogelijk is. Uiterlijk doet er dan echt toe omdat het deels bepaalt hoe mensen je behandelen (als man of vrouw) en dat heeft weer invloed op hoe jij je voelt.