Hoe plan ik goed?

Ik heb al een hele tijd veel moeite gehad om dingen te plannen. Mijn school, sport, vrienden en familie passen niet allemaal in mijn week. Heeft iemand misschien een tip hoe ik het best kan plannen of een goed planschema ofzo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Ik zou het iets anders aanpakken dan het andere antwoord al aangeeft (hoewel dat op zich al een hele goede tip is!). Planning heeft te maken met structuur, en structuur zit in de vaste dingen die je doet. Ik weet natuurlijk niet precies hoe je leven eruit ziet, en hoe gestructureerd dat op zich al is, maar ik ga gewoon wat tips geven waar je misschien iets aan kunt hebben.

Voor je planning zou ik eerst eens opschrijven wat je vaste dingen zijn, dus op welke dagen je naar school gaat en hoe lang, wanneer je werkt, op welke dagen je naar een sportvereniging gaat waar je lid van bent, of iets anders, kortom de dingen die in feite al voor je gepland staan.

Vervolgens kun je gaan kijken naar de dingen die je moet doen in een week, zoals huiswerk. Bedenk hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt en wanneer je dat het liefste doet.

Daarna kun je nog bedenken welke dingen je elke week graag wilt doen, maar die niet per se moeten. Daarbij kun je denken aan sport, of afspreken met vrienden. Bedenk ook hierbij wanneer je dat gaat doen. Probeer zoveel mogelijk vaste tijden te noteren.

Als je dat gedaan hebt, heb je een globale weekplanning die je elke week kunt aanhouden, oftewel een basisstructuur. Daarna kun je, zoals het andere antwoord al aangeeft, elke week gaan kijken hoe je week eruit gaat zien. Je neemt dan jou globale weekplanning als basis, en plant vervolgens de extra activiteiten in die je nog wilt doen. Daarbij is het natuurlijk niet per se noodzakelijk dat je je elke week helemaal aan je globale weekplanning houdt. Die moet je vooral zien als je basis, je houvast, want als het de ene week even beter uitkomt om op woensdag veel met school bezig te gaan, omdat op dinsdag een vriend jarig is, dan hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn.

Verder zou je kunnen kijken of je dingen kunt combineren. Je noemt bijvoorbeeld sport en vrienden, maar je zou misschien ook met je vrienden kunnen gaan sporten (hangt er natuurlijk vanaf of zij daar zin in hebben).

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als al je bezigheden niet in een week passen, dan is daar niets tegen te doen. Je kunt de week immers niet langer maken dat hij is. Maar waarschijnlijk bedoel je dat je te veel WILT doen, en dat je het lastig vindt om te kiezen.

Een goede tip kan zijn om elke week, bijv. op zondagavond, voor jezelf op te schrijven wat je die week in ieder geval echt wilt en moet doen. Bijvoorbeeld naar school, leren voor een proefwerk, naar dat feestje, en de sporttraining. Zorg er voor dat je die dingen in elk geval hebt gedaan die week. Heb je ze gedaan, geef jezelf dan een complimentje want dan heb je goed gepland. Je hebt dan een paar andere dingen niet gedaan, maar dat geeft niet, want ze stonden niet op het 'moet-ik-deze-week-perse-van-mezelf-doen'-lijstje. Blijkbaar waren ze die week dus niet het allerbelangrijkste voor jou.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+