Tellen mens met teldwang alles of alleen bepaalde dingen die hij/zij zelf bepaald?

Toegevoegd na 2 minuten:
*mensen

Toegevoegd na 1 dag:
Stel je voor: iemand met teldwang zit in een lokaal met 6 ramen, telt hij die ramen dan de hele les opnieuw of telt hij het gewoon 1 keer en bij het volgende lokaal weer 1 keer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2K

Het beste antwoord

Kort door de bocht: je KUNT niet alles tellen. Het aantal bakstenen van huizen die je passeert bijvoorbeeld, of het aantal blaadjes aan bomen die je voorbij fietst.

Er is sprake een bepaalde fixatie, waarvan een bekend voorbeeld is het aantal tegels waar je over loopt.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aritmomanie

Toegevoegd na 21 uur:

Op de uitbreiding van je vraag:
Ik kan me voorstellen dat dit verschilt per persoon, maar op basis van mezelf zeg ik: een paar maal per lesuur. In principe is het bekend terrein, en een niet-veranderende omgeving (qua ramen), maar het laat je nooit helemaal los dus vandaar niet 1x maar een paar keer. Tegels tellen is een continu-bezigheid omdat men doorgaans de tegels telt waar je overheen loopt.

Het volgende zeg ik m.b.t. mezelf: er kan wel sprake zijn van gewenning. In jouw voorbeeld van de ramen is het aantal ramen constant en na een paar lessen tel je ze misschien niet meer bewust omdat het toch altijd 6 is, maar ga je op één of andere manier daar tegenwicht aan geven, bijvoorbeeld door je voeten beide aan de rechterkant van je tafelpoot te houden of door opzij te wippen met je stoel (om maar een paar voorbeelden te noemen).
Maar mijn tic is niet die van anderen, en het is niet allemaal zwart-wit maar een groot grijs gebied, het zou voor een ander best anders kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, niet kort door de bocht, dat IS zo, je kunt niet alles tellen, maar de meeste mensen tellen wel hetzelfde: de tegels op straat of de treden van de trap. Goede link!

Andere antwoorden (1)

Er zijn mensen die als ze lopen op straat bijvoorbeeld de tegels tellen, of als ze langs een tuinhek komen de palen. Je moet maar zo denken, je kunt nooit àlles tellen. Dus ja, ze tellen bepaalde dingen.

Als ze de afwas doen, tellen ze de borden, messen, vorken, bekers, nou ja 4 borden : 1, 2, 3, 4. en dan opnieuw met de bekers : 1, 2, 3, 4.

Het is een dwangneurose en bij een ander kan dat bijvoorbeeld inhouden, dat er wel 3 of 4 keer gekeken wordt, als iemand de deur uit gaat, of het gas uitgedraaid is van het fornuis, of dat de voordeur op het nachtslot is gedraaid, of dat de deur van de berging op slot is gedaan.

Maar niet één keertje, dat zou normaal zijn van iemand met een niet zo goed geheugen, nee het dwangmatige is dat ze het keer op keer op keer achter elkaar doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik tel altijd traptreden. Maar altijd in stappen van 4, omdat onze flat vroeger een trappenhuis had met trappen van 4 treden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem je dan stappen van 2 treden? of 1+1+1+1 en zeg je
alleen maar: 4 na de 4e trede? Ik telde vroeger tegels op de stoep tijdens het lopen, een
soort van hinkelen [1+2+1+2+1+2 en dan zei ik 1..3..6..9 etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jodokus: 1 (2 3 4) - 2 (2 3 4) - 3 (2 3 4) - 4 (2 3 4) - 5 (2 3 4) . Ik telde tijdens de kerkmis ook de ramen. Maar dat was niet moeilijk: allemaal rechthoeken met evenveel ramen, dus 1 x de hoogte en 1 x de breedte, en dat maal het aantal kolommen.
zie http://nl.tinypic.com/r/289g1hw/8
de week erna hoefde ik ze dan niet weer te tellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@theraa Denk aan de tandarts [is een heel duidelijk voorbeeld].
Je ligt achterover in de stoel met open mond en de tandarts is bezig. Wat ik dan altijd doe is de blokjes van de lamp [héle grote rechthoekige lamp aan 't plafond] tellen, ondertussen probeer te ontspannen, en tellen en dan je ogen dicht... Ogen weer open, dan weer tellen en proberen niet na te denken...tellen...
Zo gaat het dan de hele tijd. Kan je vragen tel je steeds hetzelfde? ja, maar je kunt ook de gaatjes of blokjes van het plafond tellen.
Maar niet iedereen is en doet hetzelfde, @pokemon vertelt dat 1 x tellen genoeg was.