Hoe kan je uit een isolement komen/blijven?

Mijn vraag gaat over isolement.

Ik heb een vriendin in het buitenland, maar die woont bij haar ouders. Haar ouders zijn mensen die niet zoveel ondernemen en daardoor raakt zij al gauw verveeld. Ze is rond de 25 en zit vaak op haar kamer. Er gebeurt daar weinig en jezelf bezig houden met de laptop, films kijken of boeken lezen is dan natuurlijk iets wat je kan doen, maar op een gegeven moment houd dat ook op. Ze kan natuurlijk een baantje zoeken, dat heb ik al voorgesteld, maar zijn er nog meer dingen om als persoon uit een isolement te blijven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Ritsuka
10 jaar geleden
Hobby, teamsport

Het beste antwoord

Dat is moeilijk te zeggen, aangezien er in veel landen de afstanden veel groter zijn, dan in Nederland. Misschien is er wel niets te doen in haar omgeving, of op bereikbare afstand. Of wordt ze binnen gehouden door haar ouders, omdat het voor een meisje niet gepast is, om alleen naar buiten te gaan. Misschien vind ze het onbewust ook wel prettig om alleen te zijn. Niet in ieder land liggen de hobby's buiten huis voor het oprapen. Ik zou beginnen met, zolang er geen betaalde baan is, vrijwilligerswerk. Daarnaast is er nog een hobby mogelijk, bijvoorbeeld dansen of een kookclub. Een leesclub of schaakvereniging. Laat haar uitzoeken wat haar interesseert, wat ze graag wil en kan doen en laat haar vervolgens ondernemen. Zij moet het doen, jij kunt haar steunen, maar ze moet dit zelf willen en doen. Best kans dat dit onmogelijk is, door geen vervoer, geen verenigingen, of clubs, geen energie. Maar het is ook goed mogelijk dat zij zich hier lekker bij voelt, dat zij graag alleen is. Van een volwassen persoon mag je toch verwachten dat zij zelf op zoek gaat naar vermaak, als haar dat thuis niet geboden wordt. Bepaal niet voor een ander of zij in een isolement zit, of zij eenzaam is. Laat haar dit zelf uitspreken, pas dan kun je iets doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Crea, ik vind jouw antwoord het best sluitend op mijn vraag, dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Ze zou bijvoorbeeld een hobby kunnen zoeken of als ze die al heeft op zoek gaan naar een "clubje" met mensen die dezelfde hobby hebben.
Ook een opleiding volgen kan helpen. Je hebt dan een vast ritme, je doet wat kennis op, en je leert mensen kennen.

Nu is dit natuurlijk makkelijker gezegd als gedaan, maar het feit is wel dat als je een dagelijkse routine hebt (werk/school/hobby) je meer uit huis bent en je sneller mensen leert kennen. Volgende stap is dan om vriendschappen op te doen voor de tijd na je werk/school/hobby)

Maar dan vraag ik me ook af waarom jouw vriendin dan nog in het buitenland zit met haar ouders? Ze kan ook terug naar Nederland aangezien ze volwassen is? Een isolement ontstaat vaak als je je niet fijn voelt en/of niet geaccepteerd wordt door je omgeving.