heb ik een slaapstoornis?

Ik ben 21 en als ik in mijn bed ga liggen val ik bijna direct in slaap en ik slaap altijd minimum 8 uur. Als niets of niemand mij wakker maakt kan ik tot 12uur lang slapen.
Maar toch ben ik overdag moe. Ik heb de hele dag een moe gevoel en als ik terug in mijn bed zou liggen kan ik bijna direct in slaap vallen.
Maar als ik een middagdutje doe wordt ik misselijk en gedesoriënteerd wakker met een snelle, zware hartslag.
Mijn vriend heeft mij ook laten weten dat ik lichtjes schok in mijn slaap doorheen de nacht.
Ik weet nooit of ik droom, maar als ik droom is dit eerder een besef dan beeld. Ik herinner altijd scenario's maar geen beelden.
Tijdens de nacht word ik normaal nooit wakker, maar de laatste weken schrik ik soms uit het niets wakker. Dit heeft geen directe oorzaak (geluid, licht, blaas,...) en ik ben dan ook gedesoriënteerd.

Zou ik hiervoor best naar een huisarts gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
Thecis
10 jaar geleden
Bij twijfel altijd contact opnemen met een huisarts. In dit geval geef je al aan dat een aantal zaken niet goed gaan. Ook je vriend geeft dit aan...
Dus zeker contact opnemen met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag ik een paar aanvullende vragen stellen? -Heb je dit altijd al gehad, of is het iets van de laatste tijd?
-Snurk je?
-Val je overdag wel eens in slaap tijdens activiteiten als lezen, computerwerk, of zelfs tijdens (telefoon)gesprekken? Of slaap je regelmatig als je als passagier meerijdt in de auto voor langere tijd, of tijdens reizen met het OV?
-Sta je onder grote stress, of heb je dat de laatste tijd gestaan?
-Heb je nog andere klachten of ziektes? Als je je zorgen maakt moet je altijd naar je huisarts gaan met klachten. Je voelt je duidelijk niet lekker in je vel. Iedereen heeft een ander slaappatroon, en op basis van wat je hier vertelt kan er van alles aan de hand zijn van 'gewone' stress, overspannenheid, chronisch slaaptekort, een onderliggende ziekte die vermoeidheid en/of slaperigheid veroorzaakt of inderdaad een slaapstoornis. Vandaar mijn aanvullende vragen. Niet om te proberen een diagnose te stellen via internet (ik ben geen arts en al was ik dat wel dan nog kan er via internet geen diagnose gesteld worden) maar wel om een wat beter beeld te krijgen van wat er aan de hand zou kúnnen zijn en aan de hand daarvan een advies te geven. Als je klachten bijvoorbeeld duiden op een bepaalde slaapstoornis, kan het handig zijn om via internet bepaalde vragenlijsten in te vullen die daar betrekking op hebben en/of een slaapdagboek bij te houden, zodat de huisarts een goed beeld van de klachten krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de laatste jaren al een gevoel van vermoeidheid en het effect bij middagdutjes.
Ik val niet in slaap maar bijna op momenten dat er niets mijn interesse meer prikkelt. Op de bus en trein moet ik echt moeite doen om wakker te blijven. Als ik lang moet luisteren naar dingen die me niet interesseren (bv. een saaie les) valt mijn hoofd gewoon naar voor van de vermoeidheid.
Ik heb momenteel een depressie, wat ook natuurlijk wat bijdraagt aan de vermoeidheid maar ook aan de andere kant een oorzaak kan zijn.
Ik heb veel last in mijn spieren en heb migraines (echte, geen gewoon hoofdpijntje)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ow en mijn vriend heeft me nog maar 1 keer horen snurken (ik was toen heel moe)
tinus1969
10 jaar geleden
Wie heeft gezegd dat je een depressie hebt, en op basis waarvan?
is er al bloedonderzoek gedaan? Bloedarmoede, trage schildklier?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een psycholoog en psychiater
ja en niets gevonden :/

Antwoorden (1)

Om met je laatste vraag ("zou ik hiervoor best naar de huisarts gaan?") te beginnen: ja.

Waarom? Omdat je een probleem hebt. Ook al ervaar je een probleem dat er niet is, dan nog heb je daar een probleem mee.

Maar zo te lezen heb je écht een probleem, en DUS lijkt het mij zinvol de huisarts te raadplegen.

Je hoofdvraag, of je een slaapstoornis hebt, kan ik niet beantwoorden. Ik ben immers geen arts. Ik kan hooguit iets noemen dat het zou *kunnen* zijn, en dat is slaap-apneu. Daarbij valt je ademhaling stil terwijl je slaapt. Daar krijg je het natuurlijk benauwd van, je hersenen raken in alarmtoestand, je schrikt wakker en je gaat weer ademen. Dit zou de effecten kunnen verklaren die jij bij een middagdutje ervaart: een snelle hartslag vanwege de verse schrikreactie, desoriëntatie omdat je vanuit een diepe slaap wakker bent geschrokken. 's Nachts schrik je misschien net niet genoeg wakker om te merken dat je wakker schrikt. Maar je diepe slaap is wel degelijk verstoord. Je komt nooit langdurig in diepe slaap, en daardoor heb je nu al lange tijd last van een chronisch slaaptekort.

Kortom, ga beslist naar de huisarts en vertel je verhaal. Bepaal samen met hem of haar wat de beste vervolgonderzoeken zouden kunnen zijn.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed antwoord met realistische optie, Cryofiel. plusje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed beschreven
liveisgreat
10 jaar geleden
+
HeerVoldemort
10 jaar geleden
En de - is voor? + van mij (Ik moest ook aan slaap-apneu denken, de klachten die vs omschrijft doen me denken aan de klachten die mijn oom heeft. En die heeft slaap-apneu.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doet mij idd ook denken aan slaapapneu