Wat zorgt ervoor dat je bijkomt van zyprexa of andere anti psychotica?

Kom je bij van de eetlust die deze medicijnen opwekken? Of ligt de oorzaak ergens anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Het gevoel van honger, verzadiging en eetlust wordt geregeld in de hersenen. Sommige medicijnen hebben hier invloed op en veroorzaken een sterkere eetlust. Eet iemand meer dan het lichaam eigenlijk nodig heeft, dan wordt dit opgeslagen als vet.

Tragere stofwisseling
Sommige middelen werken vertragend op de glucosestofwisseling en door sommige middelen gaat de schildklier langzamer werken. Door een trage stofwisseling krijgt het lichaam als het ware meer tijd om voedingsstoffen op te nemen en vast te houden. Met als gevolg: gewichtstoename.
Het zijn bepaalde middelen, die invloed kunnen hebben op bijvoorbeeld de eetlust en de stofwisseling. Zoals middelen die gebruikt worden bij:
depressiepsychose (verwarde toestand)manisch depressieve stoornis (bipolaire stoornis)