ik heb last van derealisatie en het word met de dag erger wat kan ik er tegen doen? ?

Ik heb heel veel mee gemaakt in mijn leven, verkrachting , dood geboren kind en allemaal dat ging het daarna prima met mij tot ik vorige jaar krijg te horen dat mijn ouders ging scheiden.. sinds die slaap ik slecht heb ik paniekaanval, ansgtstoornis ,stress, depressie ik loop bij een psycholoog maae heb niet het idee dat ik daar beter van word door dit allemaal ben ik echt levens moe maar ik wil verder ik ben 30 pas en moeder van 3 kinderen ik wil zo graag van mijn gezin kunnen genieten:-(

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
3.6K
Antoni
10 jaar geleden
Paniekaanvallen, angststoornis ,stress en depressie, die verschijnselen kan ik me voorstellen, maar hoe weet je zo zeker dat je derealisatie ervaart? Wat zijn daarvan de verschijnselen bij jou? En heeft een arts gezegd dat je lijdt aan derealisatie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou eea met de huisarts bespreken waarbij je dan ook vertelt dat je geen baat lijkt te hebben bij de psycholoog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vraag ook precies Antoni...

Het beste antwoord

Er is nog niet veel onderzoek gedaan naar behandeling van de depersonalisatiestoornis. Wel zijn er veelbelovende resultaten geboekt met de behandeling van de depersonalisatiestoornis als ware het een angststoornis. Recente opvattingen suggereren namelijk dat de depersonalisatiestoornis meer kenmerken vertoont van een angststoornis dan van een dissociatieve stoornis. De opvatting gaat er van uit dat angst voor symptomen van depersonalisatie leidt tot spanning en vermijdingsgedrag, waardoor juist deze symptomen blijven opkomen.
fremar
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De enige die je hierop een deskundig en zinnig antwoord kan geven is je psycholoog.
Hij/zij kent jou, kent je achtergrond en is dus de aangewezen persoon om jou te helpen.
Je hebt veel behoorlijke problemen en akelige ervaringen meegemaakt en dat kan natuurlijk allemaal niet in korte tijd worden weggepoetst. Er is veel tijd voor nodig en heel hard werken om alles te verwerken en een plekje te geven.
En natuurlijk wil je graag vrolijk en gelukkig zijn en van je gezin genieten, maar op dit moment heb je het gewoon hartstikke moeilijk en vraag je misschien veel teveel van jezelf. Stel je jezelf te hoge eisen, waardoor je het jezelf nog veel moeilijker maakt dan het al voor je is.
Misschien is het een idee om alles op te schrijven en dat mee te nemen naar je volgende gesprek met hem/haar. Dan kan je tevoren alles goed overdenken, vergeet je niks en kunnen jullie samen kijken hoe nu verder.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ook last van derealisatie en depersonalisatie. In mijn geval kan een ander het zien doordat ik afwezig kijk. Ik ervaar alles dan alsof het niet echt is, alsof dingen niet echt gebeuren. Ik zeg zelf altijd tegen mijn hulpverleners: ik kijk niet door mijn ogen maar door het gedeelte erachter. Als ik bv een stuk fiets mis ik ineens een stuk.

Ik heb op therapie oefeningen gehad: bv zeggen: Ik moet terug komen, in het hier en nu terug komen. Wat ook kan helpen is bv ijsklontje vastpakken. Dat helpt mij ook nog wel eens terug komen. Wat mij ook helpt als de begeleiding me niet terug krijgt, is me streng/boos toespreken. Ik schrik dan en kom dan ook "terug". Ik weet niet of je bv iets aan mindfulness kan hebben want daar leer je volgens mij ook op 1 ding
te richten en moet je in het hier en nu blijven.

Beetje vaag maar ik hoop dat je er iets mee kan. Succes.