Wat kan ik doen aan (lichte) blackouts?

Sinds een paar jaar heb ik soms last van een soort lichte blackouts als ik het zo mag noemen. Dit heb ik eigenlijk alleen maar als bijvoorbeeld een leraar mij iets vraagt. Een antwoord wat ik direct weet kan ik wel geven maar als ik bijvoorbeeld een vraag krijg waar je even (niet te moeilijk) bij na moet denken kan ik niet meer goed denken en raad ik meestal maar wat. Later als ik er nog eens over na denk weet ik het antwoord precies

Ik weet niet wat hier de oorzaak van is want ik voel me gewoon op mijn gemak in de klas en ook bij de leraar.

Wie weet wat hier de oorzaak van kan zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Poet
10 jaar geleden
Ik had dit met namen van mensen die ik heel goed weet maar als erom gevraagd wordt kwam ik er plots niet meer op. Alsof je juist geblokkeerd raakt door de gedachte: wat zou het stom zijn als ik dit niet zou weten.
Poet
10 jaar geleden
Die profielfoto van jou, is dat toevallig die leraar?

Antwoorden (3)

Ik heb dit ook :(
Je zou je leerstof eens kunnen herhalen, schriftelijk studeren. Maar voor de rst weet ik het niet sorry, ik zeg gewoon wat ik ook doe
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kan komen, omdat je te geconcentreerd bij de les bent, te geconcentreerd kan je denkwijze beïnvloeden. Kijk af en toe eens in de rondte, teken bloemetjes in je schrift, terwijl je luistert naar de leraar. Kortom zorg dat je concentratie niet op 1 punt ligt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt alsof het reptielenbrein op het moment dat die vraag gesteld wordt bepaalt dat er sprake is van een levensbedreigende situatie. Dan wordt het gewone brein aan de zijlijn gezet en ontstaat een (automatische) reactie: vechten, vluchten of bevriezen. In jouw geval bevriezen, zoals een vogel die door een kat te pakken wordt genomen, verstijfd van schrik. Zie ook de link, hoewel het daar alleen over vechten, vluchten gaat.

De oplossing begint dus door er achter te komen wat maakt dat dat (foutieve) alarm gegeven wordt als de vraag gesteld wordt. De toon of houding van de leraar, de ogen van klasgenoten die op je gericht zijn, wat dan ook.

Een manier om versneld uit die blackout te komen is om 2x diep in en uit te ademen. Meestal stokt de adem ook, dus eerst door zien te ademen, en dan je met die vraag bezig houden helpt wellicht.

Succes ermee!