Ben ik egocentrisch?

Ik vraag me af of ik egocentrisch ben. Ik heb een niet zo'n hoge zelfwaarde en ben dus niet erg vol van mezelf. Mijn vrienden zijn heel belangrijk voor me, maar ik merk de laatste als ik met ze praat dat ik erg veel over mezelf wil praten, over ervaringen/meningen noem het maar op. Ik vind dit vervelend van mezelf. Ook als zij belangrijke fases hebben, waarvan je dat hoort te onthouden, kan ik dat gewoon niet (tenzij ik het in mijn agenda zet). Dit vind ik erg, want het interesseert me wel of in ieder geval die persoon interesseert me.
Ben ik dan toch wel egocentrisch? Of hoe kun je het anders noemen, en wat kan ik er aan doen?

Toegevoegd na 28 seconden:
correctie: de laatste tijd als ik ze zie

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
2.6K

Antwoorden (3)

Nee je bent niet egocentrisch. Als je egocentrisch zou zijn, zou je niet eens merken dat je vrienden er moeite mee hebben als je een voor hen belangrijke dag vergeet. Of dar afdoen met een smoesje. Sommigen onthouden dat soort dingen makkelijker.
En als je merkt dat je teveel over jezelf praat (iemand die egocentrisch is merkt dat ook niet) dan hou je je mond, nadat je gezegd hebt: Genoeg over mij, hoe is het met jou? Nog leuke dingen gedaan? Of iets van die strekking. Gaat best goedkomen
en vergeet je agenda niet, opschrijven wat je niet wil vergeten
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
PLUS!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Egocentrische mensen zijn nl. uitsluitend (of bijna toch) met zichzelf bezig. Daarom zijn egocentrische mensen ook heel gevoelige mensen vaak, omdat alles om henzelf gaat. Bv. een egocentrisch mens geeft een cadeau en dat blijkt een vergissing te zijn. Een niet-egocentrisch mens zegt (en denkt) dan : okee, niks aan de hand, wij gaan dat lekker samen ruilen. Of zoiets. Een egocentrisch mensen voelt zich dan persoonlijk aangevallen ("het is weer eens niet goed"), klopt bovendien dan ook nog uitgerekend vaak de bal mis (omdat hij/zij niet goed kan inschatten wat die ander écht leuk vind). dus koopt bv. een boek over "historische automerken" voor een vrouw die dol is op breien en is dan gepikeerd als deze niet flauw valt door die edele gift.
Dat je "belangrijke fasen" vergeet kan echter heel veel redenen hebben. Het is niet zomaar dat vele mensen een verjaardagkalender in hun toilet hebben hangen. Dat zijn heus niet allemaal egocentrische mensen. Natuurlijk komt het ook hier weer aan op het "waarom". Wil je de verjaardag van nonkel Jaak niet vergeten omdat hij er zelf zoveel plezier in heeft als je hem dan belt? Of omdat dat gewoon zo hoort (iets doen "om de reputatie" of "om de mening van anderen" is bij uitstek egocentrisch, omdat het dan weer gaat over het beeld dat de ander van JOU heeft waar je mee bezig bent").
Je ziet dit ook vaak bij ouderen. Zij willen bv. dat (klein)kinderen komen en bellen. Niet omdat zij echt interesse hebben in hun school (hooguit in hun prestaties, zodat ze er zelf mee kunnen bluffen), gevoelens, hobby's, liefjes.... maar omdat ze vinden dat het zo hoort. Om ZICHZELF dus.
Dus kijk es naar je beweegreden als je dingen voor anderen doet. En onderzoek eens waar de focus ligt als je je in de wereld beweegt : bij jezelf, of écht bij de ander (ongeacht of deze in je stramien loopt of niet).
Egocentrisch heeft vaak als oorzaak verwenning of juist verwaarlozing (materieel en/of psychisch). Verwende mensen hebben geleerd dat zij het middelpunt van de aarde zijn, en dus niet geleerd om zich in anderen in te leven. Bij verwaarlozing is er een gevoel van tekort : wanneer ben IK aan de beurt?
Egocentrisme is ook een tekort in het proces van de volwassenwording. Een kind is van nature egocentrisch, en leert dit meer en meer los te laten. In sommige situaties lukt dit echter niet : een kind blijft vanuit zichzelf redeneren.
Maar hoe je ook bent, het belangrijkste is dat jij jezelf aanvaardt en goedkeurt!!!
liveisgreat
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een prachtige reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje, mooie reactie!
Je probeert iets te zijn wat je nu niet bent, en daarom wordt je iets te kritisch op jezelf.
Door veel over je eigen ervaringen te vertellen vorm je een beeld van jezelf en de wereld om je heen. Dat is erg belangrijk om te doen.
Zolang dat niet ten koste van anderen gaat ben je geenszins egocentrisch.