Zijn mensen met het down syndrome, zich bewust dat ze down syndrome hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Antwoorden (1)

De hoger begaafden onder hen weten dat zeer zeker. Er zitten grote verschillen tussen de niveaus van de ene en de andere persoon met Down syndroom. Je kunt ze niet met elkaar vergelijken.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoger begaafde? Ik dacht dat mensen met down syndroom vaak maar op het niveau van een kind kwamen?
ronron1212
10 jaar geleden
Er zijn er ook die een universiteit hebben gehaald
een man met downsyndroom die is afgestudeerd aan een universiteit is Pablo Pineda de eerste Europese man met downsyndroom en een universitaire graad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn mensen met down syndroom die op bijna-normaal niveau functioneren. Er zijn er ook die altijd op baby-niveau blijven. Alles wat daartussen zit is mogelijk.
Amadea
10 jaar geleden
Welnee. Er heeft zelfs een persoon met Down de studie tot leraar gevolgd, en hij geeft les aan verstandelijk gehandicapte kinderen.
ronron1212
10 jaar geleden
Zie ook de reeds eerder gestelde vraag hierover
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/mensen-syndroom-down-afgestudeerd-universiteit.407993
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afgelopen kerst naar 'Op weg naar het Knoopgala' gekeken. Daar kwamen ook een aantal mensen met het syndroom van Down in voor. Eén of twee van hen waren klassenassistent. Die hebben dus ook 'gewoon' een MBO-diploma. Anderen functioneren op het niveau van een basisschoolkind inderdaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn grote verschillen inderdaad, bij ons in de buurt runnen juist deze mensen een eethuisje , compleet met bediening enz. Natuurlijk is daar wel een eindverantwoordelijke bij die kijkt of alles goed loopt ,maar juist velen met het Down kunnen nog heel veel , ook in de maatschappij zijn het vaak heel goede krachten . En deze mensen weten heel goed dat zij een syndroom hebben en anders zijn , maar iemand die een dwarsleasie heeft is ook anders dan de gewone doorsnee Nederlander ,maar dat wil niet zeggen dat zij nietsnutten zijn , we weten wel beter
Maar is zijn ook mensen met een ernstige Down syndroom en die het niveau hebben van een schoolkind en die zullen het niet in de gaten hebben dat zij anders zijn , maar ondanks dat ,zijn het ook op hun niveau mensen, die hun ¨mannetje ¨ staan en echt niet doelloos op deze aarde rondlopen. Juist omdat er zo´n verscheidenheid in is , is het ook van de zotte om abortus bij de zwangerschap te doen als blijkt dat het een Downkindje wordt , ze kunnen juist nog heel nuttig zijn in onze maatschappij en grote kwaliteiten bezitten
En wie zijn wij om te oordelen dat zij niet mogen leven ?? een moeder van een gehandicapte zoon
flyingcrow
10 jaar geleden
Wat een goede en mooie reactie passantje!Bedankt!