Kunnen psychische stoornissen door ouderdom herstellen?

John nash blijkt op latere leeftijd geen medicijnen meer te slilkken voor zijn schizofrenie en lijkt herstellend. Is dat een gevolg van ouderdom? Hoe kan dat?

10 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zover ik het begrijp is van schizofrenie sowieso te herstellen. Komt meer door de aandacht die de patient krijgt dan door ouderdom op zich. Er moet aangewerkt worden, niet afgewacht. Soms zal de ziekte wel ongeneeslijk blijken.

Het beste antwoord

Ja dat kan. Ik weet van ADD en ADHD dat je 'erover heen kan groeien' (over bepaalde klachten van de ADD of ADHD, of helemaal).
En ik heb ooit gehoord trouwens (van een documentaire) dat je depressie altijd bij je zult houden, maar dat je er geen klachten meer kan van krijgen (de kans is wel groot dat het weer terug komt).
Dyscalculie en dyslexie kan je ook 'overheen groeien.'
Overigens is de term 'overheen groeien' niet afkomstig van mijn kennis.
Het stond in de algemene informatie op verschillende sites.
En DSPS kan verholpen worden door de stimulatie van melatonine tabletjes zodat je biologische klok weer op orde komt en je op de goede tijd melatonine aanmaakt.
ODD en CD kunnen de klachten ook verminderen/'herstellen' door ouderdom (heb ik gehoord).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik kan je niet vertellen hoe het zit, maar bij bijvoorbeeld mijn broer (adhd) zie ik dat nu hij ouder word rustiger is. Ik ben depressief en had borderline, nu ik ouder ben heb ik het nog maar kan ik er veel beter mee om gaan. Maar ik ken ook mensen die nu een jaar of 40 zijn en zich er nog geen raad mee weten!
Het kan denk ik niet vast gesteld worden het ligt aan de persoon zelf en de mate waarin de persoon last heeft van de stoornis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een beetje gelijk, maar even de nadruk leggen op dat de persoon er zelf meestal niks aan kan doen. Als je leert er goed mee om te gaan kunnen de klachten idd minder zijn, maar het hoeft niet te betekenen dat de klachten minder worden of verminderen of 'herstellen'. Je kan er niet altijd er 'overheen groeien.' Als je er goed mee om weet te gaan of als je dat leert is het al een heel voordeel opzich natuurlijk.
Zoals ik altijd zeg: Soms heb je geluk en soms heb je pech.