Is inzicht hebben erfelijk?

Ik wil solliciteren bij de luchtmacht als piloot.
Daar heb je goede inzicht voor nodig.
En mijn vader was ook piloot.
Is een inzicht hebben erfelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.7K

Het beste antwoord

Jazeker, dat is (deels) erfelijk.

Talenten (en daar valt dit onder) zijn in de erfelijke structuur vastgelegd. Deze talenten moeten echter wel (door b.v. onderwijs) ontwikkeld worden.
Maar het is absoluut niet zeker dát je dit verhoogde inzicht van je vader hebt, je hebt immers de helft van je erfelijk materiaal van je moeder en de helft van je vader. Jouw ouders hebben op hun beurt ook weer de helft van hun moeder en de helft hun vader. Het kan dus zijn dat je vader dit talent van één van zijn ouders heeft, maar dat jij net even dát stukje erfelijk materiaal van je ándere grootouder hebt gekregen.
Ook is je 'inzicht' afhankelijk van of het gen, of de genen, waardoor dit talent bepaald wordt, dominant of recessief zijn.

Sommige eigenschappen hebben een grotere erfelijke factor dan andere... mijn bron is een leuk stukje hierover.

* 'inzicht' is trouwens wel een beetje vaag begrip... er zijn zoveel verschillende gebieden waarop je inzicht kunt hebben, denk maar aan ruimtelijk inzicht, wiskundig inzicht, taalkundig inzicht etc.

** ik denk dat je uit ervaring zelf het best weet in hoeverre jouw 'inzicht' overeenkomt met dat van jouw vader en in hoeverre je dat dus, waarschijnlijk, van hem geërfd hebt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Daarbij hangt inzicht van meerdere factoren af: wanneer je een geërfd basis talent voor ruimtelijk inzicht hebt en je bent daarbij erg inteligent plus dat je ook nog een wiskundig inzicht en je hebt ook nog eens veel doorzettingsvermogen om hard te studeren, dan zal dat ruimtelijk inzicht uiteindelijk extra goed zijn.

Wanneer je de blauwe ogen van je vader geërfd hebt is dat makkelijk: blauw is blauw. Maar een gecompliceerd karaktereigenschap of talent is niet zo snel naar één gen terug te leiden.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je de basis voor het ruimtelijk inzicht van één ouder hebt, maar de andere bovengenoemde eigenschappen van de ander... de combinatie maakt dat je een super ruimtelijk inzicht hebt... maar ja, van wie heb je het dan? Een beetje van beiden dus...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoelde ruimtelijk inzicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat vermoedde ik al... leek me het meest logisch voor een piloot ;-) vandaar dat ik dat later als voorbeeld heb toegevoegd.

Andere antwoorden (2)

Inzicht is iets dat in de hersenen plaatsvind. Je kan dus een bepaalde manier van opbouw van de hersenen hebben, die je over over geerfd hebt van je Natuurlijke vader.
Ook kan je inzicht door bepaalde trainingen verbeteren.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem met erfelijkheid is: zelfs als je weet dat een eigenschap (deels) erfelijk is, dan weet je nog niet of jij dat in dit geval geërfd hebt.
Bijvoorbeeld: je bloedgroep is erfelijk bepaald.
Maar als je vader A heeft en je moeder B, dan kan het nog heel goed zijn dat jij bloedgroep O hebt. Dat komt doordat 'eigenschappen' altijd door twéé versies van hetzelfde gen bepaald worden (die versies heten allelen), een van je moeder en een van je vader.
Je moet eerst even weten dat A en B dominant zijn ten opzichte van O (ze tellen 'zwaarder' dan O), maar gelijkwaardig aan elkaar.

Als je vader bloedgroep A heeft, kan het zijn dat zijn allelen er zo uitzien:
AA of AO.
Als je moeder bloedgroep B heeft, kan het zijn dat haar allelen er zo uitzien:
BB of BO.

Stel dat je vader AO heeft en je moeder BO. Wat kunnen jouw allelen dan zijn?
AB (= bloedgroep AB)
AO (= bloedgroep A)
BO (= bloedgroep B)
of
OO (= bloedgroep O)

Dus hoewel je bloedgroep erfelijk bepaald is, wil dat nog niet zeggen dat je in dit opzicht op je vader lijkt. Dat geldt helemaal voor andere eigenschappen, zoals inzicht, die door nog veel meer factoren bepaald worden.
Je kunt dus niet zeggen: 'Mijn vader had inzicht, dus ik heb het ook.' Je zult het echt moeten bewijzen.