Als ik antidepressiva nodig heb krijg ik een bipolaire 2 stoornis, zonder antidepressiva heb ik geen bipolaire stoornis. Waar komt dit door?

Toegevoegd na 3 uur:
Voor de duidelijkheid ik heb nooit een hypomane periode gehad voordat ik antidepressiva ging slikken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (3)

Dit komt waarschijnlijk omdat de antidepressiva die je krijgt opwekkend werkt en zo een ontremming in de hand werkt.Heb je toch depressieve periodes dan kan je eens met je arts overleggen om een wat meer rustgevend antidepressiva te krijgen.Maar dit is voor een specialist psychiater.
fremar
10 jaar geleden
Dat klinkt als een serotoninesyndroom. Bij AD medicatie kunnen perioden van euforie, uitgelatenheid en zorgeloosheid voorkomen. Dat kan op een t hoge dosis wijzen. Bespreek dit met je voorschrijvend arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een periode van euforie is nog geen serotoninesyndroom. Daarvan spreek je pas als er echt sprake is van vergiftigingsverschijnselen tgv teveel aan serotonine, meestal door een combinatie van meerdere middelen die inwerken op het serotonerge systeem. Symptomen kunnen onder meer zijn: verwardheid, koorts, ernstig zweten, spiertrekkingen en -spasmen, benauwdheid, extreem hoge hartslag, diarree en rusteloosheid, tot coma aan toe. Ik krijg niet de indruk dat dat is wat VS beschrijft in de vraag.
Dus bij voorbaat al een diagnose kunnen stellen, knap hoor, wie hem dan ook gesteld heeft. Zonder hypomane/manische episode is er geen sprake van bipolaire stoornis. Ben je vaker depressief en krijg je daar AD voor of is het een enkele keer? De DSM lijkt een mooi boek, maar zeer verouderd, achterhaald en erg onvolledig, dus wees kritisch. De farmaceutische industrie heeft hier groot aandeel in, daarom ook dat aantal dingen er niet in staan. Daarbij zjin depressies én bipolaire stoornis ook heel goed op andere manier te behandelen. Medicatie onderdrukt vooral en geeft veel, soms ernstige, bijwerkingen. Zorg dus goed voor jezelf en kijk verder dan alleen het reguliere wat over het algemeen als eerste aangeboden wordt.