Is het normaal dat ik me amper nog wat kan herinneren?

Ik ben 16 jaar en ik kan me amper nog wat herinneren van mijn jeugd tot ongeveer 1 of 2 jaar geleden, is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Het beste antwoord

Als iemand bepaalde traumatische ervaringen heeft gehad, dan kan het een normale reactie zijn om delen van die tijd kwijt te zijn. Dit valt onder dissociatieve problematiek. Zie http://www.caleidoscoop.nl/

Als iemand bepaalde drugs of alcohol heeft gebruikt of onder bepaalde stress staat kan dit trouwens ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is niet normaal.

Normaal gaat je herinnering terug tot je 2e of tot maximaal je 6e jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tussen ongeveer je 14e en 18e (verschil wat per persoon) maakt je brein een soort groeispurt mee. In deze periode kan je warrig zijn, vergeetachtig zijn en tegelijkertijd ineens veel meer lijken te kunnen onthouden. Dus opzich kan het best normaal zijn.
Ja dat is normaal en zeker als je thans ofwel enorm aan stress onderhevig bent ofwel tegen 5000/per uur Geniet van hetgeen je te ervaren krijgt.

Ik heb dit fenomeen zelf al meermaals ervaren tijdens een periode waarin ik onverwacht met heel veranderingen op diverse vlakken te maken kreeg.
De ene keer brachten die ervaringen extra stress mee en de andere keer enorm veel Vreugde waardoor ik steeds meer soortgelijks wilde ervaren.

Ingeval van extra stress sluiten jouw herinneringskanalen als het ware zoals een spier zich kan verkrampen en daardoor kan je tijdelijk onvoldoende connectie maken met bepaalde herinneringen.
De oplossing in dit geval is om bewust rust te brengen in jouw geest en dat kan je doen door bepaalde activiteiten te minderen of door bewust ademhalingsoefeningen te doen tijdens dewelke je jouw geest focust op het inademen en uitademen van rust.
Van zodra je weer effectief rust ervaart komen ook een heel pak verloren gewaande herinneringen terug.

Ingeval van overvloedige Vreugde momenten ga je zo op in het moment zelf dat je onbewust geen activaties maakt met de herinneringskanalen naar jouw verleden.
Laat je ook hier niet van de wijs brengen want herinneringen komen altijd terug op het moment waarop je ze écht nodig hebt.

Maar omdat men ons aanleert dat dit geen goed teken is gaan we vaak panikeren en daardoor komen we ongewild in een stress situatie die het opwekken van herinneringen alleen maar vertraagt.

Punt is nu dat Jij gewoon dient te aanvaarden dat dit helemaal niet abnormaal is en dat dit fenomeen zich automatisch herstelt terwijl jij bezig bent met het ontspannend genieten van eender wat zich aandient.

Bij mij zijn die herinneringen ook gewoon terug gekomen op totaal onverwachte momenten en achteraf bekeken waren dat de momenten die mij deden inzien dat het er helemaal niet toe doet of je wel of niet in staat bent om je bewust wat te herinneren uit jouw verleden.

Vertrouw er nu maar op dat ook bij jou alles perfect verloopt zoals de Natuur het met ons bedoeld heeft ;-)

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me