Wat moet je doen als je al een jaar lang depressief bent en medicijnen niet helpen? Mijn psychiater doet hier verder ook niets mee.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Andere psychiater zoeken.
Medicijnen zijn een hulpmiddel niet de oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inderdaad wat mobie zegt. en ga vooral fysiek dingen doen. want dat kan ook helpen met depressie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
idd ook extra beweging kan een doorbraak brengen. + voor de vraag en hopelijk ben je sterk genoeg om jouw lot in eigen handen te nemen. Het is jou en alle anderen heel oprecht gegund!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
veel mensen zijn zich niet bewust van het feit dat ze wellicht een B12tekort hebben ... de (huis)artsen kijken hier ook vaak niet naar, zeker niet uit zichzelf.
En dan nog gaat het vaak mis, want zit je nét binnen de grenzen (waarde) dan wordt B12tekort uitgesloten door zo'n figuur.
ik raad je aan om eens te lezen op deze site, wellicht dat je er wat van herkend en misschien dat je daarmee naar je (huis)arts kunt gaan. http://home.kpn.nl/hindrikdejong/symptoom.htm http://home.kpn.nl/hindrikdejong/ http://stichtingb12tekort.nl/ sterkte!

Het beste antwoord

Er is niemand die jou kan zeggen wat je moet doen, het is belangrijker wat wil jij uit je leven halen.
En het is de taak van een specialist op dit vlak om er voor te zorgen dat jij samen met hem of haar er weer boven op komt en dat je weer kan leven zonder hen, met andere worden ze hebben zichzelf overbodig te maken.
Ik vind het wel erg jammer om te lezen dat je hier al een jaar mee zit.

Ik heb zelf door omstandig heden twee en een half jaar in een burn out gezeten omdat ze mij niet de juist ondersteuning hadden gegeven waar mijn Therapeut om vroeg.
Uit eindelijk hebben ze mij moeten ontslaan omdat de situatie onhoudbaar was geworden.
Met 3 maanden rust en hulp van mij Therapeut was ik er gauw boven op en kon ik bij een andere werkgever aan de slag.
Nu weet ik ook niet wat er toe heeft geleid dat je je depressief bent gaan voelen, een ding heb ik wel geleerd, dat je omgeving en jij zelf in balans heeft te komen.

Ik zou voor mij zelf de volgende beslissing nemen en dat is: een andere specialist te vinden die mij wel kan helpen, en aan hem of aan haar vragen waarom zij nu de juiste persoon zijn voor jou ?
Als ze jou willen gaan overtuigen waarom jij bij hun heb te komen dan is het hun EGO die ze graag hoog willen houden.
Zeggen ze ik weet nog niet of jij bij mij wel op het goede adres bent, daar hebben we samen achter te komen, dan zou ik pas een intake gaan doen en kijk/voelen of er een klik is tussen ons.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dan lijkt het me het meest handige om een goed gesprek met je psychiater aan te vragen. Je schrijft dat hij er verder niks mee doet, maar het is zijn werk om dat wel te doen. Misschien is er een communicatiestoornis?
Bereid je goed voor op dat gesprek. Schrijf bijvoorbeeld je vragen op, de onderwerpen die je wilt bespreken, wat je wilt weten, wat je wilt vertellen.
Neem je briefje mee, zodat je niks vergeet. Maak desnoods ook aantekeningen tijdens het gesprek, zodat je thuis ook nog weet wat er is besproken.
En kom je er met jouw psychiater niet uit, vraag dan een tweede mening of ga naar een ander.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet precies wat je bedoeld. Ik zelf ben ook al lang depressief en heb nog het een en ander. Ik heb het niet zo meer op hulp verleners. Probeer te kijken waardoor het probleem komt. Is er een reden voor dat je je depressief voelt of is het uit het niets ontstaan. Ik ben zelf geen voorstander van medicijnen maar als dat iemand anders helpt raad ik het zeker niet af. Ik zelf werd van die medicijnen heel afgevlakt en opstaan en alles was veel moeilijker.

Het enige wat ik je kan aanraden is toch dingen te gaan doen hoe moeilijk dat ook lijkt. Probeer op de dagen dat je je minder voelt toch de deur uit te gaan en je niet af te zonderen op bijv je kamer. Ik zelf ben nog steeds niet uit mijn depressie maar ik merk wel kleine vooruitgangen daardoor.

Wat je ook zou kunnen doen (en ik snap hoe vervelend dat is als je depressief bent en niet positief meer kunt denken) is sporten. Ik ben nu sinds 9 maanden aan het fitnessen en zodra je sport maak je lichaam een stofje aan waardoor je je veel beter in je vel voelt zitten. Endorfines werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie.

Ik merk ook vaak aan mezelf dat ik soms even van die dagen heb dat ik echt geen zin heb om ook maar iemand tegen te komen en vooral niet te sporten, maar probeer toch te gaan. Na het sporten voel ik me altijd beter dan daarvoor.

Hoop dat je een oplossing hebt gevonden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan jouw lot in eigen handen leren nemen en er voor kiezen om zelf meer hormonen aan te maken die jou (en eender welke andere mens) uit een toestand van depressie te halen én te houden.

Er bestaan heel eenvoudige oefeningen om jouw Goed Gevoel hormonenpeil weer op te krikken.

Lachen en/of de mondhoeken op diverse wijzen optrekken is één van die manieren om de noodzakelijke hormonen te activeren ter bestrijding of vermijding van depressie.
Het maakt niet uit of die lach vanuit je hart komt (welgemeend is) of niet, de beweging op zich maakt dat je bepaalde hersendelen activeert die op hun beurt weer hormonen activeren die in staat zijn om gevoelens van depressie te neutraliseren.

Bewust aan leuke dingen denken is ook een manier om hetzelfde soort hormonen te activeren.
Hetzelfde effect krijg je via volgende mogelijkheden:
Bewust in termen van "willen Liefhebben" denken.
Bewust Succes kunnen wensen aan anderen.
Bewust Dankbaar zijn voor de hulp die je tot nu toe reeds gekregen hebt.
Bewust Dankbaar zijn voor het feit dat je in vredesgebied mag ontwaken.
Bewust Dankbaar zijn omdat je in een land leeft waar voor zowat élk ongemak een gesubsidieerde oplossing aangeboden wordt.

En Ja, ik weet/besef vanuit eigen ervaring uit een ver verleden dat het niet altijd makkelijk is om aan leuke dingen te denken wanneer je jezelf gevangen voelt in een sfeer van depressie.
En toch,
loont het dagelijks activeren van een constructief denkproces meer dan jij nu kan vermoeden.

En Ja, hier zal ook jij élke dag opnieuw consequent mee aan de slag 'moeten' als je zonder medicijnen, psychiaterbezoekjes, drank of drugs enz... toch vol levensvreugde aan het leven wenst deel te nemen.

Deze oefeningen brachten/brengen mij niet enkel een fantastisch gevoel, meer zelfvertrouwen, meer geduld, extra verdraagzaamheid, zelfvertrouwen, een standvastige liefdevolle relatie en een pak vertrouwen in de totaliteit van het leven.
Ze brachten/brengen mij ook consequent meer financieel comfort.

En dat wens ik ook jou en alle andere deelnemers aan het leven toe!!!

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je al lang op een zgn dood spoor zit is het goed om te kijken wat je verder wilt en kunt. Kies je ervoor om bij deze psychiater te blijven, met deze medicatie, dan is de kans groot dat er niks verandert, wil je dat? Nee dus, zoals je schrijft, dus is het tijd om keuzes te maken. Een keuze die past bij jouw denk- en leefwijze is het beste. Misschien een lichaamsgerichte therapie, of yoga, of een andere alternatieve therapie, homeopathie bijv, er is enorm veel mogelijk binnen het alternatieve circuit, de keus is aan jezelf. Bedenk altijd dat je zelf écht 'moet' willen, het is niet alleen maar braaf naar therapeut gaan, medicatie slikken en klaar, het is hard werken en kijken naar je échte gevoel. Vaak is een depressie het gevolg van onderdrukte emoties. Reguliere medicatie onderdrukt het nog meer helaas, waardoor het soms beter lijkt te gaan, maar na verloop van tijd duik je weer omlaag. Dus praat eerst met je psych en vertel wat je ook hier verteld hebt, toitoi en ik hoop dat er snel verbetering komt voor je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
eenvoudige dingen doen, bv huis opruimen, koffie zetten, klusje doen voor iemand
jezelf goed verzorgen
sporten
proberen te lachen ook al is t niet echt
regelmatig praten met goede vriend of vriendin
geduld hebben