Wat is ritmische contractie bij epilepsie?

Bij epilepsie.
In de volgende zin: Hierop volgt de klonische fase (schok fase), waarbij ritmische contracties van de spieren het beeld beheersen.
Wat betekend dat laatste stukje van de zin?
'waarbij ritmische contracties van de spieren het beeld beheersen.' ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

De schokken volgen elkaar op. Dat kan met een bepaald lichaamsdeel zijn, bijvoorbeeld een arm die telkens op en neer gaat, maar ook het hele lichaam. Vergelijk het maar met ritmisch op tafel tikken, achter elkaar door. Ik heb een keer iemand gezien die een epileptische aanval kreeg in de bus. Zij zakte scheef op haar stoel, met haar hoofd op de armleuning, en vervolgens bleef ze maar op en neer bewegen met haar arm.
Maar ik heb ook wel eens een filmpje gezien van iemand die tijdens de slaap een epileptische aanval had. Die schokte achter elkaar door met zijn hele lichaam.
Dat is dus wat het beeld beheerst, wat het meest opvalt: de ritmische, telkens doorgaande schokken.
Overigens zal het beeld van de EEG dat ook laten zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanx :D. Da's precies wat ik nodig had voor m'n verslag ;) .