Bestaat er therapie voor als je je zelf snijd?

Dus iemand die ik ken die snijd zichzelf(opzettelijk) maar bestaat hier therapie voor of iets? want hij kan er niet mee stoppen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.9K
Poet
10 jaar geleden
necanm heeft gelijk: daarmee moet je naar de dokter. Wat voor therapie er nodig is hangt onder meer af van de reden dat hij / zij dit doet. Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Automutilatie PM: jezelf beschadigen heet automulitatie
Ritsuka
10 jaar geleden
http://losing-every-extra-pound.tumblr.com/post/60031233411
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zeker , breng hem eerst even naar de huisarts dan word hij doorverwezen en krijgt hij alle nodige hulp

Antwoorden (3)

Zeker bestaat daar hulp voor.
Jezelf snijden heet zelfmutilatie of automutilatie.
Daar zijn verschillende sites over:
http://www.automutilatie-site.nl/hulpebhb.html
http://www.zelfbeschadigingondercontrole.nl/
http://www.hulpverlening.nu/websites_over_psychische_problemen/websites_met_informatie_over_automutilatie_en_zelfbeschadiging.html

Je kunt dus terecht bij Bureau Jeugdzorg of de GGZ, de kindertelefoon, de Fiom
etc. De adressen en contactmogelijkheden vind je hier.
http://www.automutilatie-site.nl/handigeadressen.html

Je kunt ook op andere manieren op zoek naar psychologische hulp, bijvoorbeeld via de huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat noemt men in de geneeskunde (psychiatrie) "Automutilatie"

Behandeling ->

Het leren omgaan met zelfbeschadiging is een lange weg, die gekenmerkt wordt door vallen en opstaan. De sleutel ligt in het leren herkennen, erkennen en reguleren van gevoel, zowel in contact met zichzelf als in contact met de ander. Essentieel is hierbij dat iemand zichzelf leert kennen en gaat begrijpen waar het eigen gedrag vandaan komt, maar ook dat iemand zichzelf belangrijk genoeg gaat vinden om goed voor zichzelf te zorgen, dat iemands eigenwaarde toeneemt. Het stoppen met zelfbeschadiging lukt alleen maar als iemand zelf kiest om hiermee te stoppen en dit kan uitsluitend als iemand alternatieven heeft voor het omgaan met gevoel.

Tips:

- Dagboek: opschrijven wat er in je opkomt als je aan zelfverwonding denkt. En dan eens bepaalde passages in je dagboek herlezen. Of zet bv. het woord 'krassen' in het midden van een wit blad en schrijf errond woorden die ermee in verband staan. Of maak een lijstje en begin elke regel met 'Ik ben iemand die...'

- Serieus nemen en onderzoeken van spanningen; niet meer toegeven aan de neiging deze 'belachelijk, overdreven of onterecht' te vinden.

- Ontspanning: sporten, lichamelijke inspanning leveren en zo spanning ontladen. - Creatief bezig zijn.

- Contacten met anderen zoeken, niet om over zware onderwerpen te praten, maar als ontspanning.

- Leren negatieve gevoelens accepteren en hanteren.

- Leren op een adequate manier aandacht of hulp te vragen.

- Leren respect voor jezelf en je lichaam te hebben, en jezelf te waarderen.

- Jezelf graag zien.

- Afleiding zoeken door bijvoorbeeld naar TV gaan kijken, muziek gaan luisteren, computeren. Een boek lezen.

- Naar bed gaan en gaan slapen

- ‘Zelfverwonding uitstellen’ : nog even wachten …. straks.

- Iets gaan eten.

- Steun in je omgeving zoeken zoals contact opnemen met je familie of vrienden, een sms je sturen. Chatten.

- Huisdieren aaien of knuffelen

- Dingen in het huishouden gaan doen zoals opruimen, schoonmaken, tuinieren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn veel redenen waarom iemand zichzelf snijdt. De therapie zal gericht moeten zijn op die redenen. En ja, daar zijn mogelijkheden voor. Omdat het onderzoek naar de redenen vaak niet eenvoudig is, is het zaak een professional te zoeken die daarin veel ervaring heeft. Succes.