Heeft iemand een idee of dit een stoornis is of iets dergelijks, bipolair of depressie

Ik heb vrij veel last van moodswings.
Zolang in niet alleen ben is er niet heel veel aan de hand maar als ik niet in de buurt ben van vrienden gaat het vrij slecht en denk ik eigenlijk constant aan zelfdoding.
Ik ben liever onafhankelijk dus ik heb geen zin om naar een dokter of psycholoog te gaan.
Hulp is welkom

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (7)

Dit zal zeker een depressie zijn, je kunt onafhankelijk zijn, maar als je hulp nodig hebt, dan moet je dit zoeken, dat lijkt me nu verstandig. Ga naar je huisarts en praat met hem of haar over je klachten en wat dat met je doet. Dan zul je een verwijzing naar een psycholoog of psychiater krijgen. So what? Niemand kan alles alleen of zelf oplossen, zet je trots of schaamte, of wat je er ook vanaf houdt aan de kant en zoek hulp. Zodat je zelfstandig en op een fijne manier door kunt gaan met je leven. Vind jezelf dat alsjeblieft waard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Plus
Ik ben het met Crea eens. Haal hulp. Het kan best tijdelijk zijn en als je er nu niet te lang eenzaam mee blijft rondlopen, is het misschien snel opgelost. Iedereen heeft wel eens van die nare gedachten en gevoelens, maar je moet ze niet gaan koesteren. Je bent ook geen zielig geval hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het probleem is alleen dat ik er al vrij lang eenzaam mee rondloop, als zo'n twee jaar en ik wil ook best wel naar een psychiater of psycholoog alleen ik wil er niet om vragen en het liefst wil ik niet dat m'n ouders of vrienden er achter komen, ik ben 16
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt dit niet alleen oplossen, het is niet gek dat je je ouders en vrienden hiermee niet wil belasten. Maar voor je huisarts heb je je ouders niet nodig, zet in ieder geval die stap, dan is de eerste gedaan. Je huisarts kan je vertellen wat de eventuele volgende stappen zijn en of het nodig is je ouders hierover in te lichten. Dit gaat je huisarts niet voor je doen, omdat hij/zij dit niet zonder jouw toestemming mag. Zonder deskundige hulp kom je hier niet vanaf, dus laat je helpen.Vraag om hulp, je hebt het nodig! Je loopt hier al veel te lang mee rond, dat verdien je niet.
Doordat je aan zelfdoding denkt is het altijd goed om naar de dokter te gaan. Dit is iets waar je echt wat mee moet doen.
Het feit dat je hierover contact hebt met je huisarts, een psycholoog of psychiater lijkt op het eerste gezicht misschien alsof je afhankelijk van hen bent, maar nadat je het contact wat hebt laten groeien zul je je wellicht realiseren dat dit niet zo is.
Met name met een psycholoog kun je goed je gedachten op een rijtje krijgen en kun je jezelf leren begrijpen.
Bijvoorbeeld nadat je in een groep bent geweest en je weer erge last hebt gehad van deze gedachten, kun je dit op papier/de mail zetten en dit bespreken.
Dit kan juist erg opluchten.

En op de vraag of het een stoornis is, alleen een arts of psycholoog kan dit precies bepalen, hier zijn meerdere specifieke tests voor nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas ook op met zgn zelftest via internet, als we die allemaal gaan doen is er niemand meer zonder stoornis denk, niet doen dus! Je kunt in de slachtofferrol blijven zitten en niks doen, maar je kunt ook opstaan en actie ondernemen, er ligt nog een heel leven voor je en dat kan anders worden als jij dat ook wilt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Lorre en Crea schrijven vind ik heel zinvol maar er is ook nog iets als bewegen. Ik bedoel ermee dat "joggen" of hardlopen je heel erg helpen om uit een depressie te komen. Niet direct volgende week, maar het gaat algauw wel beter.

Als dit te moeilijk voor je is, een depressie kenmerkt zich oa door niet vooruit te branden zijn, kan (moet) je een andere manier van bewegen gaan doen. Het zal je stemming goed doen.

3 x per week minimaal 20 minuten bewegen (bij hardlopen natuurlijk de tijd opbouwen). Liefst langer bewegen, daardoor beter resultaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bewegen helpt áltíjd, hoe ernstig de stoornis ook is. Her lichaam is gemaakt om te bewegen en het maakt daarbij een natuurlijke "drug" aan waardoor je jezelf beter gaat voelen.
Ik herken dit, heb dit zelf ook. Ik ga me daarom laten testen of Borderline, maar het zou net zo goed Schizofrenie kunnen zijn, heeft het in de vorm van meerdere persoonlijkheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je last van lichamelijke klachten? Zoja, dan zou het kunnen zijn dat het iets lichamelijks is en niet psychisch. Mischien heb je wel een vitamine B12 tekort?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi "ddtmhb",

Je omschrijving van waar je last van hebt heeft een goede overeenkomst met borderline of verlatingsangst. Het komt vaak voor dat mensen met deze aandoeningen constant aan zelfdoding denken. Het kan echt geen kwaad hier met je huisarts of psychiater te gaan praten, deze mensen hebben hier veel verstand van en een traject ingaan van hulp tot genezing is vaak beter dan alles voor jezelf te houden.