Ik kan een verkrachting van jaren geleden moeilijk verwerken. Heb steeds last van hyperventilatie, wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eveline, ga zo snel mogelijk naar een goede therapeut die zich alleen op jou buikademhaling richt,je haalt te hoog dus vanuit je borst adem en dat is niet goed en probeer bij je huisarts een gespreks therapie te bemachtigen en smijt alles er uit waar je mee zit. Niets verstoppen en huil je maar eens goed uit bij een vertrouwd persoon zoals je arts of therapeut. Je moet zorgen dat voor jou geval de tijd wordt genomen.Sterkte meid.
Antoni
10 jaar geleden
Hoe weet je zo zeker dat beide zaken (de verkrachting en de hyperventilatie) met elkaar te maken hebben? Voor beide zaken moet een oplossing worden gevonden, maar een verband ertussen is naar mijn idee niet -per definitie- zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eveline, ga zo snel mogelijk naar een goede therapeut die zich alleen op jou buikademhaling richt,je haalt te hoog dus vanuit je borst adem en dat is niet goed en probeer bij je huisarts een gespreks therapie te bemachtigen en smijt alles er uit waar je mee zit. Niets verstoppen en huil je maar eens goed uit bij een vertrouwd persoon zoals je arts of therapeut. Je moet zorgen dat voor jou geval de tijd wordt genomen.Sterkte meid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Bloemenjuff, jouw advies is heel goed alhoewel eveline beter eerst kan beginnen met gespreks therapie en daarna zich richten op haar ademhaling bij bv een logopedist ,daar heb ik geleerd weer vanuit mijn buik te ademen.
Waarom geef je 2 keer precies hetzelfde advies? @Antoni,waarschijnlijk heeft eveline snel daarna er last van gekregen waardoor ze deze connectie legt,ik had precies hetzelfde.

Antwoorden (4)

Hulp zoeken, zo snel mogelijk. Een professional die je hierbij kan helpen. Om al je trauma's een plek te geven in je leven. Doen, je bent het waard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord, hulp vind je door je door te laten verwijzen door je huisarts, maak dus zo spoedig mogelijk een afspraak bij je huisarts, om dit in gang te zetten. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Dat is inderdaad de enige juiste manier,ik weet dat helaas maar al te goed.
Met de juiste therapie kom je er echt weer bovenop wat niet betekend dat je het zult vergeten maar je leert er mee om te gaan waardoor je oa ook geen last meer hebt van hyperventilatie.
Veel praten hier over kan enorme opluchting geven.
Ook namens mij veel sterkte met de verwerking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Antoni
10 jaar geleden
JanF, waarom schrijf je "al je trauma's"? Maak het niet (nog) erger dan het is! Een verkrachting kan tot een zeer ernstig trauma leiden, maar het is er één.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet ik niet Antoni, ik heb nog nooit een verkrachting meegemaakt. Maar ik kan me voorstellen dat je meerdere trauma's oploopt. Ik wil het niet erger maken dan het al is, het lijkt me al erg genoeg te zijn. Maar ook al is het er maar één, dan nog moet je niet proberen dat zelf te verwerken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni, vind je het echt belangrijk om over een meervoud te vallen terwijl JanF juist zo'n goed antwoord heeft gegeven?
Antoni
10 jaar geleden
Ik heb niet meer bedoeld te schrijven dan ik schreef, vlindertje98: "Maak het niet erger dan het is". Zijn antwoord is verder prima! Laten we het hier maar bij houden, want je hebt gelijk: erg belangrijk is mijn opmerking niet.
De manier waarop je tegen jezelf praat wanneer je angstig bent is cruciaal. Daarmee kan je de hyperventilatie vergroten OF verkleinen.

Stel dat je zegt: "oh neen, wat gebeurt er hier, waarom ben ik aan het hyperventileren?" Dan maak je jezelf bijv. bang, en ga je de angst dus vergroten waardoor de hyperventilatie sterker wordt.

Als je jezelf daarentegen zou kalmeren, dan kan je de hyperventilatie stilaan wegwerken en uiteindelijk leren hoe je dat volledig kan vermijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet je afleiden met iets dat je leuk vind. Mischien een liedje, een spelletje of boekje lezen. Hoe dan ook jouw lichaam wil rust hebben tijdens moelijke periode. Daarvoor heeft ie jouw nodig. Je bent juiste persoon die kan zoeken. Niet opgeven, blijven zoeken tot je een oplossing vind. Zo kun je tijd winnen en soms tijd is beste medicijn. Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buiten dat het inderdaad de geest is die rust nodig heeft vraag ik me af of jij werkelijk denkt dat je zo'n ingrijpende gebeurtenis kan vergeten door gewoon maar iets leuks te doen?
Dit is de reden dat ik je een - heb gegeven wat ik zelden doe.
Inderdaad is het beste dat je doen kunt hulp zoeken, want alleen is zoiets bijna niet te doen. Er zijn diverse therapieën voor, voor de hyperventilatie/angst, maar ook voor de oorzaak van dit alles en dat is het trauma, dus daar zou ik me vooral op richten. Het is je eigen keuze of je dit via de reguliere hulp wilt of via alternatieven, want ook dat is een prima optie. Is net wat bij je past. Geef jezelf dit cadeau om hiermee aan de slag te gaan, op weg naar een vrij leven. toitoi