Jonge man heeft mogelijk psychose. Familie onbekend, huisarts onbekend. Wat te doen?

Beleving van wereld om hem heen is duidelijk verstoord. Achtervolgingswaanzin. Durft eigen woning niet meer in. Kan geen contact opnemen met familie, want onbekend. Huisarts ook onbekend. Geval melden bij willekeurige huisarts in regio? Geen idee wat te doen, maar er moet wel iets gebeuren.

Toegevoegd na 33 minuten:
Ben bang dat het inschakelen van de politie het alleen maar erger maakt. Dan word het sowieso een nacht opsluiting en in zijn staat lijkt me dat geen goed idee. Contact opnemen met GGZ lijkt me dan beter, maar dat kan toch alleen met een doorverwijzing van een huisarts?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb zelf bij een psychiatrische crisisdienst gewerkt; daar behoort dit eigenlijk tot het normale dagelijkse werk. Belangrijkste is dus dat er contact komt met de crisisdienst uit uw regio.
Het nummer van de crisisdienst is door u niet te achterhalen, maar is wel bekend bij elke hulpdienst. Het maakt dus weinig uit wie u belt, of dat nou de huisarts, huisartsenpost, politie, GGZ, zeg of zelfs 112 is.

Degene die u belt zal wel de patiënt eerst willen zien/ spreken voordat ze de crisisdienst bellen. Als de crisisdienst gebeld is zullen ze dan komen. Zij hebben ook mogelijkheden om(eventueel tijdens een opname) uit te zoeken met wie er contact opgenomen kan worden, familie/ vrienden/ enz.

Om dit hele proces te versnellen zou ik aanraden om contact op te nemen met een somatisch arts, zoals een huisarts. Dat kan gewoon uw eigen huisarts zijn. Er is altijd de kjans dat het "psychotische" gedrag een lichamelijke oorzaakt heeft. Dat moet eerst uitgesloten zijn voordat de crisisdienst iets ka doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Huisarts is ondertussen bekend. Oorzaak psychose ook bekend. Nu hopen op beterschap.

Andere antwoorden (3)

Misschien een optie om GGZ te bellen, de crisisdienst. Via GGZnederland.nl kun je de dichtst bijzijnde vestiging opzoeken. Zij kunnen je vast helpen, of anders adviseren!
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dat nu (dus buiten kantoortijden) speelt, dan kun je gewoon de huisartsenpost in de regio bellen. Die kunnen de crisisdienst van de GGZ inschakelen. Dat kan eventueel ook via de politie of de GGD, afhankelijk van de situatie. En als er acuut zorg nodig is en je eigenlijk al aanvoelt dat er hoogstwaarschijnlijk een opname moet komen, kun je hem ook gewoon naar de SEH van een ziekenhuis in de buurt vergezellen. Die zullen dan de psychiater van dienst oproepen als dat nodig is.

Als je hem niet naar het ziekenhuis kunt vervoeren of als hij daar te angstig voor is, bel dan de huisartsenpost of de politie, die kunnen ambulance- of ander vervoer of begeleiding naar het ziekenhuis regelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste kun je wel de politie inschakelen en je zorgen naar hen direct uitten wat betreft escalatie als ze komen.
Daar kunnen ze rekening mee houden door bijvoorbeeld in burgerkleding te komen en in een burger auto.
De politie kan de crisisdienst van de GGZ instelling inschakelen, zij hebben de meest directe nummers en alles.

Succes!