Waarom denk ik atlijd 'vorig jaar was het beter' en hoe kom ik daar vanaf?

Altijd wanneer ik ergens ben of wanneer ik vakantie heb, denk ik: 'vorig jaar was het veel leuker en toen was ik veel gelukkiger' terwijl dat misschien helemaal niet zo is. Doordat ik het elk jaar wéér denk, geniet ik nooit ergens van. Hoe kom ik hier vanaf? Ik weet nu al dat wanneer de zomer voorbij is, ik volgend jaar weer denk: 'vorig jaar was het leuker/beter'. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

O ja, ik heb ooit een vriend gehad die zo was. Daar werd ik helemaal gek van. En het gekke is: als je NU al weet dat je VOLGEND jaar denkt dat het vorig jaar (nu dus) veel leuker was, dan zou je het nu dus juist erg leuk moeten hebben. Maar ja: ik weet ook wel dat je dit soort dingen nooit met je verstand kunt oplossen.

Wat volgens mij heel goed zou helpen, is een cursus/workshop mindfulness. Daarbij leer je aandachtig te leven in het hier en nu. Dat helpt niet alleen bij het probleem dat je beschrijft, maar het helpt ook bij het verwerken van problemen, het hanteren van stress, en in het algemeen bij het genieten van het leven. Helpt zelfs als je wilt afvallen, omdat je niet meer gedachteloos eten naar binnen werkt, maar echt stilstaat bij wat je eet en geniet.

Echt: een aanrader. En laat je niet afschrikken door het feit dat het vaak wordt aangeboden in een 'zweverige' omgeving. Het heeft niks met (bij)geloof te maken, maar werkt gewoon op basis van psychologische beginselen.