Ik zou graag in behandeling willen, maar niet bij mijn regio GGZ, kan dit?

In het verleden ben ik behandeld voor Borderline bij een GGZ instelling in mijn regio. Dit is echt verschrikkelijk tegen gevallen en ik wil daar ook nooit meer heen. Ik zou nu graag weer in behandeling willen, maar niet bij deze instelling. Is het mogelijk te worden doorverwezen naar een instelling buiten mijn regio?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
3.2K

Het beste antwoord

Natuurlijk kun je je huisarts vragen of hij je naar een andere instelling wil doorverwijzen. Het is misschien handig als je zelf alvast informeert welke instelling jouw voorkeur heeft, dan denk ik aan b.v. aanbod van behandelingsmogelijkheden (check hun website), ervaringen van anderen, de bereikbaarheid of wachtlijsten, dan kun je je huisarts dat alvast doorgeven.
Ik vraag me wel af waarom je behandeling destijds is tegengevallen (NB ik heb zelf ook een aantal bijzonder slechte ervaringen met GGZ instellingen). Was dat omdat de hele aanpak niet bij jou/je problematiek paste of had je te maken met een (of meerdere) behandelaars waarmee het mis ging? Uit ervaring weet ik dat het soms behoorlijk mis kan gaan als er geen 'klik' is tussen jou en je behandelaar, of als je steeds met een ander te maken hebt en je steeds weer jezelf moet herhalen.
Miscommunicatie of het gevoel niet serieus genomen te worden, kan je overal overkomen, en is meer afhankelijk van jouw contactpersoon(en) dan van de GGZ-instelling. Gezien je slechte ervaringen zul je hier extra voor op je hoede zijn. Denk eraan tijdig aan de bel te trekken als het niet de kant op gaat die je wilt, neem dan bijvoorbeeld contact op met de patientenvertrouwenspersoon, als je er met je behandelaar niet uitkomt!

Veel succes, ik vind het dapper dat je ondanks deze negatieve ervaring toch weer je openstelt voor een nieuw behandeltraject!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan (tot op zekere hoogte): "U mag in principe zelf een instelling kiezen. Maar soms wordt uw keuze beperkt, bijvoorbeeld omdat de instelling waar u heen wilt een wachtlijst heeft, terwijl u direct hulp nodig hebt. Of omdat uw zorgverzekeraar geen vergoeding geeft voor de behandeling die u wilt. Het is verstandig om van tevoren bij uw zorgverzekeraar na te vragen welke behandelingen vergoed worden."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals hierboven aangegeven lijkt me in alle geval goed met de huisarts te overleggen.

Wanneer je gebruik zou willen maken van een complementair danwel alternatief therapeut kan dat overigens zonder doorverwijzing.

Een overzicht van datgene wat je ziektekostenverzekeraar vergoed op dat gebied is te vinden in de polis onder aanvullende verzekering (als je die hebt). Overigens zal een complementair therapeut je ook vragen in hoeverre je je klachten bij de huisarts hebt besproken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe kan je ook in behandeling bij een GGZ instelling buiten je regio, maar hier zitten wel wat haken en ogen aan.
De meeste instellingen willen namelijk niet in elkaars vaarwater zitten en hebben daarom bepaalde basisafspraken gemaakt met betrekking tot een verzorgingsgebied.
Dit houdt in dat één instelling over bepaalde gemeentes gaat en dat mensen die niet in één van die gemeentes wonen niet voor alle behandelingen in aanmerking komen binnen die instelling.

De andere kant is dat sommige behandelingen maar in één of twee klinieken in nederland worden aangeboden en dan maakt het niet uit waar je vandaan komt, maar je moet dan wel via een andere ggz instelling (of bij hoge uitzondering en vrijgevestigde psycholoog/psychiater of je huisarts) daar worden aangemeld.

Over het algemeen kan ik hieruit alleen maar kort samen vatten wat hiervoor al is gezegd.
1. Check bij je verzekeraar hoe zij hierin staan.
2. Leg de uitkomst van je verzekeraar voor aan je huisarts, deze kent jou situatie het beste en fungeert ook als jou vertrouwenspersoon.