Hoe kan je echt lachen?

Ik ben een meisje van 16. In de tweede ben ik gepest. De gevolgen daarvan zijn dat ik niemand echt meer in vertrouwen durf te nemen. De pesters waren namelijk mijn twee beste vriendien die ik alles vertelde. Ze kende mij zwakke punten. Nog een gevolg van de pesterijen is dat ik niet meer kan lachen. Als er iets grappigs gebeurt lukt het niet om met iedereen mee te lachen. Heeft iemand tips om snel te kunnen lachen? Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
Dan is het geen echte lach, maar een neplach. Daar vraag je nu om
Poet
10 jaar geleden
Dat je niet kunt lachen komt voort uit iets wat dieper zit. Bijv. onzekerheid, schaamte etc. Het klinkt als iets wat je behoorlijk dwars zit. Daarom is het echt belangrijk om naar de dokter te gaan hiermee. Dat is helemaal niets raars.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer jouw wezen los te koppelen van de omgeving. Klinkt alsof je teveel bezig bent met jouw rol in de gebeurtenis.
Zie de wereld als toneel. Waarbij jij een toevallige toeschouwer bent.
Poet
10 jaar geleden
Volgens mij moet je juist weer gewoon in contact komen met het hier & nu. Ik denk dat dit begint met de aanpak van je andere vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lachen is gezond, elke dag een moment nemen om even te glimlachen, ook al is het geforceerd.
Er bestaan ook lach therapieën. Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar als je met een paar andere mensen zit en gewoon gaat lachen (geforceerd), dan zou er een reactie kunnen bestaan dat een echte slappe lach kan triggeren.

Het beste antwoord

Zoals ik je situatie inschat, heb je nu moeite met lachen omdat je een stukje controle niet goed meer durft los te laten, vooral in grotere gezelschappen.
Dit komt doordat je vertrouwen is beschadigd door de mensen (vriendinnen?) die je hebben gepest.
Dit kun je weer terugkrijgen door de slechte ervaringen te verwerken, zeg maar een plaats te geven zodat je zelf begrijpt wat er fout ging, en vooral hoe je hier het beste mee om kunt gaan, mocht iets dergelijks zich weer dreigen voor te doen.
Als je je blijft afsluiten (niet lachen is ook een vorm hiervan) ben je jezelf eigenlijk niet, en mis je ook veel positieve dingen die je met anderen kunt ervaren/delen.

Denk er maar eens over na wat je er zelf aan kunt doen om pesten te voorkomen, of zelf de kop in te drukken.
Het heeft eigenlijk altijd met een gebrek aan zelfvertrouwen te maken, dat is tenminste mijn indruk en ervaring.
Dus als je hulp nodig hebt, schroom niet deze te vragen aan een vertrouwenspersoon, of iemand die hiermee bekend is, want het is ECHT geen vreemd probleem.
Dit is zo vaak al in het nieuws geweest de laatste jaren, er zijn zelfs jongeren die er hun leven voor hebben beëindigd.
Laat het niet zover komen, dat is ontzettend jammer en bovendien heb je de strijd daarmee ook verloren.

Ik wens je nu veel succes en vooral kracht toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat je niemand meer in vertrouwen durf te nemen kun je positief uitbuiten.
Namelijk niemand is echt te vertrouwen dus je kunt er je sterke punt van maken.
Het houdt je op gepaste afstand van de mensen waarmee je omgaat.

Wel nu. Als je iets niet grappig vindmdan hoef je niet te lachen.
Als je het wel grappig vindmdan lag je vanzelf wel.
Lachen gebeurt spontaan.

Wat wel mee helpt is hoe je zelf in je vel zit.
Als je je down voelt dan lach je ook minder en andersom.

Als je het gevoel hebt dat je niet uit die dip kunt komen,
Dan zou je er verstandig aan doen om eens een gesprek met je huisarts te hebben.
Om je door te laten verwijzen naar een psicholoog.

Succes