Hoe maak je iemand duidelijk dat je niks aan je gedrag kunt doen omdat je depressief bent ?

Ik ben al langere tijd depressief,slaap amper,heb nergens geen zin in,slechte eetlust,stemmingswisselingen.
Dat laatste is iets wat andere mensen uiteraard opvalt,met name mijn moeder,ik probeer vrolijk te zijn maar dat lukt niet,ook zij heeft stemmingswisselingen....als ik met haar boodschappen ga doen en het lukt me echt niet om vrolijk te zijn dan ben ik maar gewoon stil.

Zij WEET dat ik depressief ben en dat ik daardoor stemmingswisselingen heb of juist stil ben.
Elke keer wrijft ze het er toch weer in dat ik een pesthumeur heb en loop te snauwen en als ik stil ben dan gaat ze vragen wat eraan scheelt.....ik word hier zo moe van en dan zeg ik "je weet wat ik mankeer en dat het daardoor komt" en dan word zij chagarijnig.....

Wat moet ik hiermee ?
Hoe krijg ik begrip en hoe zorg ik ervoor dat ze er niet meer om vraagt en het al zeker niet inwrijft ?

Met vrienden heb ik geen problemen omdat die niet elke keer vragen wat er scheelt dus ben ik ook minder snel chagarijnig.
Ik weet ook dat je je altijd als eerste af reageert op de mensen die dichtbij staan maar mijn moeder "zeurt" aan mn hoofd,ipv dat ze eens vraagt hoe het vandaag gaat....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (7)

Misschien is het voor je moeder te confronterend omdat ze zelf last heeft van stemmingswisselingen.
Ergens wel te begrijpen, zo ben ik zelf ook moeder en heb ik zelf last van depressies gehad in het verleden (en nu nog steeds last van stemmingswisselingen)
Mijn kinderen zijn nog jong (de oudste is 10), maar ik betrap mezelf erop dat ik mijn eigen emoties op hen projecteer.
Wanneer ik me rot voel, wil ik dat ZIJ zich in ieder geval goed voelen!
Ik betrap mezelf erop dat als mijn kinderen een keer stil zijn of zich vervelen, ik meteen vraag of alles wel goed is. Ik maak dus van een mug een olifant.
Dit ligt allemaal aan mezelf en probeer nu dan ook mijn gedrag in dit opzicht te veranderen.
Ik hoop dat je met dit stukje begrip wat kunt, een moeder wil altijd dat haar kinderen blij zijn en zeker wanneer moeder zelf niet lekker in haar vel zit, werkt dit confronterend en kan dit ook schuldgevoelens opwekken.
Erg irritant natuurlijk voor jou als haar kind zijnde, maar wellicht kun je vanuit bovenstaande info een gesprek met haar openen.
De gevoelens van mijn kinderen zijn van HENZELF, net zoals jouw gevoelens van JOU zijn :)
Begrip voor je moeder dus, want ik zit zo'n beetje in haar schuitje. Maar ik probeer zelfreflecterend te zijn. Misschien heeft jouw moeder deze zelfreflectie (nog) niet maar kan ze dit krijgen wanneer dmv een goed gesprek haar ogen worden geopend.

Toegevoegd na 4 minuten:
PS ik heb overigens ditzelfde meegemaakt met mijn moeder toen ik depressief was. De oplossing was zelfreflectie vanuit haar kant. Precies dus wat ik hierboven beschrijf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel herkenbaar.

Je zegt het zelf al: "Was sich liebt, dass neckt sich!!" [afreageren op mensen die je nabij staan], dus dat is snel verklaard.

Wat doe je er aan? Je hebt de keus, ik neem aan dat je niet meer thuis woont, je hebt de keus tussen veel en vaak of minder en weinig of zelden/nooit contact te hebben met je moeder. Maakt niet uit of je veel van haar houdt, moeders kunnen onuitstaanbaar zijn, wanneer ze iets niet [willen/kunnen] begrijpen of wanneer ze je iets willen opleggen [dwingen/sturen].

Overigens als jij vertelt dat je "door stemmingswissellingen een pesthumeur hebt en loopt te snauwen", begrijp ik je moeder wel, maar jou niet. Waarom heb je kennelijk zo vaak contact met je moeder, die daar niet tegen kan... wie wel zou je zeggen? Het is voor niemand prettig om afgesnauwd te worden en zeker niet als het iedere keer is.

Zoals ik al zei, je hebt de keus.
Je kunt bijvoorbeeld een keer een echt scherp antwoord geven, maar daar krijg je ruzie mee en dat helpt niet.

Advies : Zeg tegen je moeder: " Ma, ik heb al vaker verteld wat er aan de hand is, iedere keer dezelfde vraag, heeft geen zin, of je/u vraagt er niet meer naar, of we hebben véél minder contact : ik wordt hier namelijk nog zieker van, dit helpt niet!! "

Lijkt hard, is kennelijk nodig voor je moeder, met de neus op de feiten gedrukt worden.

Hopelijk zoek je [medische] hulp, je zou medicijnen kunnen krijgen voor deze stemmingswisselingen, uiteraard door een arts te beoordelen, maar voor jou zou het prettiger leven zijn.

Sterkte en vraag hulp!

Toegevoegd na 2 uur:
Is het mogelijk dat je moeder een slecht geheugen heeft. Dat kan veel oorzaken hebben… : " In sommige gevallen blijken geheugenklachten voort te komen uit overbezorgdheid. "
Moeders zijn vaak bezorgd om hun kinderen en als het betreffende "kind" hoewel volwassen "alleen" leeft, kan die bezorgdheid gemakkelijk veranderen in [irritante] "overbezorgheid".

Mijn ervaring met medicijnen bij depressiviteit is dat pas de 3e of 4e anti-depressiva werkte bij mij, dat kan dus inderdaad. Wat je zegt over verslavend, zelfs de pijnstillers die ik slik zijn verslavend, dat klopt.

Geen contact is wel een optie, het is namelijk een keuze, maar zo moeilijk, oplossing zou kunnen zijn : verhuizen… maar DAT is een ERG drastische beslissing/KEUZE, zeker als je alleen elkaar nog hebt. Het is heel begrijpelijk dat je die mogelijkheid niet als optie ziet, juist daarom.

Toegevoegd na 3 uur:
Vervolg in reacties:... [toevoeging stond al eerder in reacties].
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het mogelijk dat je moeder een slecht geheugen heeft. Dat kan veel oorzaken hebben... : " In sommige gevallen blijken geheugenklachten voort te komen uit overbezorgdheid. "
Moeders zijn vaak bezorgd om hun kinderen en als het betreffende "kind" hoewel volwassen "alleen" leeft, kan die bezorgdheid gemakkelijk veranderen in [irritante] "overbezorgheid". Mijn ervaring met medicijnen bij depressiviteit is dat pas de 3e of 4e anti-depressiva werkte bij mij, dat kan dus inderdaad. Wat je zegt over verslavend, zelfs de pijnstillers die ik slik zijn verslavend, dat klopt. Geen contact is wel een optie, het is namelijk een keuze, maar zo moeilijk, oplossing zou kunnen zijn : verhuizen... maar DAT is een ERG drastische beslissing/KEUZE, zeker als je alleen elkaar nog hebt. Het is heel begrijpelijk dat je die mogelijkheid niet als optie ziet, juist daarom. Ik weet uit ervaring wat een overbezorgde moeder is, ook ken ik de altijd kritiek hebbende overbezorgde moeder, ik hoop dat je eruit komt zonder dat het zover komt dat je het contact "moet" verbreken, overweeg eventueel de mogelijkheid van "praten" met iemand, zoals een psycholoog, iemand die je meer handvatten kan bieden misschien? Uit de bron:
"De oorzaken van een slecht geheugen kunnen velerlei zijn. Psychische oorzaken zoals depressie, angst of emotionele spanningen of meer lichamelijke oorzaken zoals vitaminetekort, een stoornis in de schildklierwerking, bijwerkingen van medicijnen of slaaptekort. Op oudere leeftijd kunnen de geheugenklachten wijzen op beginnende dementie. Geheugenklachten komen ook vaak voor na een hersenbloeding (beroerte) of een hersentrauma (val op het hoofd bijvoorbeeld). In sommige gevallen blijken geheugenklachten voort te komen uit overbezorgdheid." Geheugenstoornissen en dementie
Klachten over het geheugen komen veel voor bij zowel jonge als oude mensen. Vaak zijn de oorzaken van alledaagse vergeetachtigheid onschuldig en herkenbaar: men is bijvoorbeeld moe of let onvoldoende op. Maar dit is niet altijd het geval. http://www.azm.nl/zorgcentra/zorgcentra/GGZ/volwassenen2/Geheugenstoornisendementie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nuttige bijdrage!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je je "moet" realiseren dat wat wij je hier aangeven misschien beter is : meer AFSTAND tot je moeder, MINDER contact...
Ja, je hebt alleen elkaar nog en je woont naast elkaar.
Je hebt het gevoel dat je niet zonder haar kunt, maar DAT HOEFT OOK NIET... minder contact is niet nooit! Jij bent ziek, maar je moeder ook. Jij realiseert je ziek zijn en aanvaardt het, je moeder duidelijk niet. Daarom moet je haar loslaten, d.w.z. het dagelijkse contact, zij kan jou niet helpen en jij kan haar niet helpen. Over wat er gisteren gebeurd is: jij bepaalt wat je al dan niet aan je moeder vertelt, bovendien is het heel simpel, zij kan jou nooit verwijten dat je iets niet verteld hebt... niemand is perfect en jij mag ook iets vergeten, maar JE HOEFT NIETS TE VERTELLEN... je bent een volwassen vrouw en hebt een eigen leven, JIJ BEPAALT OF JE IETS VERTELT!! Jij kunt nu zelf hulp zoeken, meer en betere hulp, niet alleen voor het depressief zijn, maar ook voor het hebben van een moeder die jou niet waardeert zoals je bent en die dus duidelijk ook ziek is... Ga nogmaals naar je huisarts en vraag een gesprek aan. Schrijf thuis de punten op, maak een lijstje en vraag om hulp, Ik weet hoe moeilijk het is, geloof me, sterkte!
Je moeder wéét, dat je depressief bent, is zelf ook bekend met deze ziekte en zou dus ook moeten weten, dat jij er niets aan kunt doen.
Jullie hebben beide ongeveer dezelfde problemen en dat botst.
Spelen dat je vrolijk bent werkt niet: depressief is depressief.
Waarom je moeder reageert zoals ze doet is natuurlijk van hieruit niet te zeggen.
Heb je het haar al eens direct gevraagd?
Misschien maakt het zien van jouw ziekte wel heel veel wanhoop , machteloosheid en moedeloosheid bij haar los. Het is niet fijn je kind, ook als het volwassen is, te zien worstelen met ongeveer dezelfde problemen die je zelf ook hebt.
Het zou ook kunnen, dat ze zich schuldig voelt naar jou toe.
Je kunt je moeder niet dwingen anders te reageren dan ze doet, net zomin als ze dat bij jou kan.
Wat je wel zou kunnen doen is een open gesprek met haar aangaan, met alle begrip voor haar èn voor jezelf. Stel haar vragen, wees empatisch: jullie zitten in hetzelfde schuitje. Waarom vechten tegen elkaar als je elkaar ook tot steun kunt zijn?
Dat idee zouden jullie eventueel kunnen uitwerken: waar kunnen we elkaar helpen?

Iets anders is: aan vele vormen van depressie is weldegelijk wat te doen.
Met medicijnen, maar misschien heb je ook veel aan therapie of allebei. Heb je daar al eens naar laten kijken? Misschien is een goed gesprek met je huisarts zinvol: deskundige hulp, specifiek voor jou naar jouw wensen en mogelijkheden.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat gevoel heb ook, WendyH.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er komen 2 woorden in mij op..... emotionele chantage.... en dat klinkt heel zwaar en heftig, maar het kan heel goed zijn, dat jouw moeder zoooo wanhopig is dat ze geen controle heeft over zichzelf, maar ook niet over jou (jij gaat barbeknoeien zonder haar met anderen bijvoorbeeld) dat ze zoiets zegt als met pillen gaan slapen.
Daar zal ze in het verleden jou mee onder controle hebben kunnen krijgen, met die emotionele chantage bedoel ik.... en nu ook, want je bent er van slag van.
D44ntje: je bent 31 als ik het wel heb? Je bent volwassen, zelfstandig en jij leeft JOUW leven.
Wat je hiermee moet weet ik niet, dat is helemaal aan jou. Er zijn vele opties en mogelijkheden. 1 Is haar alsnog uitnodigen voor die BBQ en je hondsschuldig voelen t.o.v. haar.... en/of je in allerlei bochten en kronkels wringen om het "goed" te maken. Vraag is, of dit voor JOU de beste optie is.....
Als ik heel eerlijk èn waarschijnlijk confronterend ben: ga deskundige hulp zoeken bij het losmakingsproces van je moeder, want kennelijk is dat in de puberteit niet geheel voor jou okee gegaan. En losmaken betekent niet definitief met haar breken hè! Emotioneel losmaken is heel wat anders. En echt, ik gun je goede deskundige hulp hierbij, want dan ben je gewoon waard. Samen met die persoon kan je dan gaan kijken wat voor JOU de beste manier is en wat JIJ nodig hebt.
Zo te lezen zijn jullie zo emotioneel met elkaar verbonden dat er door de omstandigheden een afhankelijkheidssituatie is ontstaat. Beiden voor elkaar willen zorgen; beiden jullie best doen elkaar zo min mogelijk 'pijn' te doen; beiden op zoek naar 'aandacht' en begrip. Op het 1e gezicht conflicterende belangen en helaas hebben jullie de 'juiste aanpak' of inzicht hiervoor nog niet gevonden.
Maar, het zien van eigen 'nodig hebben', de eigen 'pijn' te aanschouwen, en dit te willen delen, geeft ruimte voor een oplossing.

Ik heb het gevoel dat jullie elkaar teveel willen beschermen, geen overtogen woord te wisselen om elkaar maar niet 'te raken'. [herkenbaar uit eigen ervaring]. Zoals je inmiddels hebt gemerkt werkt dit niet.

Wat zou kunnen helpen is uitspreken wat ieder van jullie nu nodig heeft, welke pijn onderliggend is, eerlijkheid en niets van de waarheid verbloemen . Niet afdekken met de "mantel der liefde". Dat houdt de situatie alleen maar in stand.

Durf [beiden] je diepste verlangens te uiten. Het is eng maar brengt jullie veel verder. Daar kan je hulp bij vragen, he.
Ik wens jullie veel wijsheid toe!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met je eens; anders verwoord, maar dat staat ook in mijn antwoord.
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
IK wilde je nog 'aanhalen' maar ben dit vergeten.
Hierbij dan alsnog. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
D44ntje, je moet het wel goed zien. Jij geeft haar de gelegenheid om jou te kwetsen. Jij laat het toe. Jij laat je door haar manipuleren! Jouw moeder reageert waarschijnlijk zo omdat ze je dicht bij haar wil houden maar weet niet hoe ze dat moet doen. Wat ze wel weet is dat door op jouw gevoel te werken, zij aandacht van jou krijgt; zei het negatieve aandacht.

Het is haar onvermogen zichzelf gelukkig te maken en jouw onvermogen om jouw moeder te gunnen haar eigen levensles te leren. Zeker, je mag haar hierin steunen, maar niet ten koste van jouw eigen (levens)weg. Creëer (emotionele) afstand!
Ik voel haast wat de reactie van je moeder zal zijn. Mijn ervaring is, wanneer jij je eenmaal hebt uitgesproken (duidelijk en zonder je zorgen te maken wat de reactie zal zijn) , er een andere 'wind gaat waaien'. Voor jou is het belangrijk om je eigen leven te herpakken.
Het gaat je lukken, op jouw manier!
Succes
In aanvulling nog op de andere antwoorden, je moeder heeeft last van stemmingswisselingen, en misschien ook wel toen je nog klein was. Dat heeft dan ongetwijfeld veel invloed op je gehad, je huidige problemen zouden daar wel eens helemaal of gedeeltelijk mee te maken kunnen hebben.

En als je moeder zich dat - bewust of onbewust - realiseert zal ze zich daarover schuldig kunnen voelen. En boosheid wordt vaak gebruikt om dit soort dingen te overschreeuwen.

Terug naar je vraag, realiseer dat je je moeder helemaal niets duidelijk hoeft te maken. Ze zal moeten accepteren dat je bent zoals je bent, jullie zijn beiden volwassen vrouwen. En wil ze dat niet, en je blijft last houden van haar gedrag zou ikzelf ervoor kiezen om meer afstand te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zinvolle aanvulling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zeker heel lastig en ook pijnlijk, maar je moeder heeft de vrijheid om er wel of niets aan te doen. Een ander heeft daar meestal geen invloed op, dus het beste is om dat los te laten. Te accepteren dat ze er niets mee doet, misschien wel nooit gaat doen.
Hoe pijnlijk dit ook is. En misschien wordt ze aan het denken gezet als zij ziet dat jij wel verder komt, je weet het nooit. Loslaten dus, hoe lastig ook. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas, maar het is ook aan jouw moeder of ze haar problemen wil oplossen of niet. En als problemen die al heel lang zitten wodt er meestal gekozen voor niet oplossen. Dus als ze dat niet wil, dan zul je dat moeten accepteren. En daar rekening mee houden zodat je je niet meer zo door haar gekwetst voelt. En geldt de laatste zin uit mijn antwoord "En wil ze dat niet, en je blijft last houden van haar gedrag zou ikzelf ervoor kiezen om meer afstand te houden." Sterkte, en Leef. Voor Jezelf!
Over depressie zijn er al heel veel boeken geschreven. Laatst heb ik een lezing gevolgd over depressie. Die was heel leuk opgevat en ging er eigenlijk over "hoe krijg ik zo snel mogelijk een depressie". Iedereen lag dubbel, ook de meest depressieve toehoorders. Maar één ding heb ik onthouden : depressie bestaat niet in landen waar men dagelijks moet vechten voor zijn bestaan. Het klinkt misschien hard, maar depressie is voor een groot stuk een welvaartsziekte.
Ik wil zeker niet zeggen dat ik je probleem niet serieus neem, alleen is het de vraag of je je moet afvragen of de wereld jou moet aanvaarden omwille van je depressie. En ook of dat het fundament van je probleem is, nl. dat je van je moeder niet de steun krijgt die je verwacht. Volgens mij gaat het meer over de teleurgestelde verwachting dan over de "depressie" zelf. Op de één of andere manier vind jij het belangrijk dat je moeder je begrijpt (wat bij vele mensen het geval is natuurlijk, en vaak komt uit een kindertijd waar men ook het verlangen had begrepen/aanvaard/gekoesterd te worden en dit niet gebeurde).
Een onderdeel van volwassen worden is echter dat verlangen los laten. Je moeder kan niet beter doen dat wat ze nu doet. Zij is niet de geschikte persoon om jou te steunen, en ze heeft niet het zelfinzicht dat nodig is om te zien wat er bij haar zelf scheef zit (en daarmee bedoel ik niet haar "depressie"). Zo is het nu eenmaal, je kan andere mensen niet sneller laten groeien dan wat voor hen mogelijk is. Als kind hing je voor je overleven af van je moeder, nu niet meer. En eindeloos in het verleden blijven graven maakt je enkel depressiever. Want een depressie is eindeloos : er komt nooit een punt dat diep genoeg is om het ten goede te doen keren.
Als ik het goed begrijp heb je vrienden die je na staan en bij machte zijn je op te beuren. Neem dit als eerste stap om je leven terug in eigen handen te nemen. Zoek iets waar je je goed bij voelt, een club/bezigheid/hobby. Doe alles wat er binnen je bereik is om jezelf te verwennen. Niet omdat je "zo zielig bent", maar omdat je waardevol bent. Pik je eigen "ik" terug op, neem het touw terug in handen. Je kan het verleden niet ongedaan maken, maar je toekomst heb je zelf in handen. Succes!
liveisgreat
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een goede nadenker!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Doe alles wat er binnen je bereik is om jezelf te verwennen. Niet omdat je "zo zielig bent", maar omdat je waardevol bent. Pik je eigen "ik" terug op, neem het touw terug in handen. Je kan het verleden niet ongedaan maken, maar je toekomst heb je zelf in handen. Succes!" Mooi antwoord, vooral dit eind vind ik GOED! ~~~ Plus! +
Ik lees hierboven veel goede antwoorden, daar kan ik niets aan toevoegen.
Het enige wat ik nog denk is: jij wilt (begrijpelijk) dat je moeder niet zo reageert op jouw stemmingen/gedrag omdat ze weet wat de oorzaak is. Zou het jou niet ook een beetje helpen als jij je altijd realiseert dat haar stemmingen/gedrag waarschijnlijk voortkomen uit haar eigen stemmingswisselingen, waarvan jij de oorzaak kent?

Als zij zeurt omdat jij stil bent kan jij je daar misschien makkelijker overheen zetten als je op dat moment niet alleen denkt "ik wil dat ze stopt want ze weet tenslotte wat de oorzaak is" maar dat je dan óók denkt "ik ken de oorzaak van haar zeuren - ook zij heeft last van depressiviteit", en het daarmee van je af zetten. Daarmee kunnen jullie zowel elkaar als jezelf waarschijnlijk helpen. In plaats van een wederzijdse opbouw van irritatie komen jullie dan waarschijnlijk in een wederzijdse opbouw van acceptatie.

Ik kijk hier als een buitenstaander tegenaan, heb geen ervaring met dit soort dingen, maar misschien werkt het wel. Hoe dan ook, ik hoop dat jij en je moeder veel leuke tijden met elkaar kunnen hebben. Sterkte in elk geval.