Wat gebeurt er met je hersens na een depressie?

Regelmatig heb ik te kampen met depressies die enkele weken duren. Dan sta ik op een dag op en voel me kiplekker. Kiplekker is bij normale mensen gewoon normaal dus. Wat is er dan op die korte tijd veranderd in de hersens ? Want ik ga ervan uit dat het toch hormonaal is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vrouw? Houd het eens bij op de kalender. Grote kans dat het samen hangt met je hormonale cyclus.

Het beste antwoord

Fremar heeft gelijk, dat er meerdere aandoeningen zijn die klachten geven, die erg lijken op depressieve klachten. Als het goed is zijn deze echter al uitgesloten; dit staat in ieder geval in elke richtlijn die ik ken.

Maar goed, dat was ook de vraag niet. De waarheid is, dat psychische ziekten, waaronder depressies, voor een groot deel nog een raadsel zijn. Wel is inmiddels duidelijk, dat er stoornissen zijn in de stofwisseling in de synapsspleet.

Zenuwcellen raken elkaar nergens. Wel komen ze op bepaalde punten zeer dicht bij elkaar. Het spleetje tussen de zenuwcellen wordt de synaptische spleet (synapsspleet/ synaps) genoemd. Door verschillende stofjes uit te scheiden in deze spleet communiceren de cellen met elkaar.
Een belangrijke stof bij depressie is het serotonine, dit is te weinig aanwezig in de synaps. Hierdoor raakt de communicatie tussen de cellen verstoord. Veel medicijnen tegen depressie (bijvoorbeeld de SSRI's: selective serotonin reuptake inhibitors) verhogen de hoeveelheid serotonine. Hierdoor verloopt de communicatie weer beter en nemen de klachten af; althans dat is de bedoeling.

Zo zijn er nog meer stofjes te noemen en er worden er nog steeds meer bij gevonden. Elke patiënt heeft een ander scala aan verstoorde stofjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is een zeer plausibele uitleg.. dus ik versta hier deels ook onder dat die storing ook genetisch bepaald kan zijn ? Daar de psychiaters zeggen dat het bij mij genetisch is. Vandaar dat ik zo geïnteresseerd ben in die werking van de hersenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, bij depressieve klachten of een depressie (dat zijn twee verschillende diagnoses) kunnen zeker genetische factoren een rol spelen. Ook hier geldt weer, dat de genen slechts een rol spelen; er is meer nodig om echt een depressie te krijgen. Wat die overige factoren zijn is, zoals al gezegd, vaak onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over die synapsspleet ga ik eens meer uitzoeken, zeer interessant antwoord, dank U ;-)

Andere antwoorden (2)

Verschillende stoffen kunnen depressieve klachten geven vb.storingen in testosteron gehalte,verstoorde werking van de schildklier of bv.te laag fosfor gehalte in het bloed.In uw geval zou ik als je nog eens in zo een fase beland eens een grondig bloedonderzoek laten uitvoeren,of een mogelijks ander lichamelijk probleem uit te sluiten.
fremar
10 jaar geleden
Over de oorzaak van depressie is nog heel weinig bekend. Vaak wordt gedacht dat dit wel het geval is: er is de bekende serotonine-hypothese, waarbij een tekort aan serotonine in de hersenen verondersteld wordt als oorzaak van depressie. Dat is echter slechts een hypothese, en intussen is bekend dat serotonine hooguit een bescheiden rol speelt bij een depressie. Maar de hypothese heeft zich om de één of andere reden genesteld in het collectieve bewustzijn, ook bij veel artsen. De waarheid is echter dat er zeker niet één oorzaak is voor depressie. Er zijn bijna altijd meerdere factoren: verlies-ervaringen, familiegeschiedenis, stress, etc. Maar wat er nu precies in de hersenen gebeurt bij de start van een depressieve episode of de start van een klachtenvrije periode.. dat is niet bekend. Het is zelfs lang niet zeker dát er bij het merendeel van de patiënten een neurobiologische oorzaak is. Afwijkingen die je vindt in de hersenen of in het denken van depressieve patiënten, kunnen immers net zo goed gevolg zijn van de depressie of ermee samen gaan als een (mede)oorzaak.

In jouw geval: ik weet niet waarom je een hormonale oorzaak veronderstelt, maar hormonale verstoringen kunnen inderdaad soms de oorzaak zijn van een depressie. Bijvoorbeeld een lagere productie van schildklierhormoon, testosteron (bij mannen), groeihormoon (bij kinderen), hypofysehormoon, bijnierschorshormoon (ziekte van Addison, maar ook Cushing, waarbij juist overproductie is) en ook is bekend dat vrouwen last kunnen hebben van stemmingswisselingen rondom zwangerschap of bevalling, menopauze en gedurende de cyclus.

Ik kan daarmee alleen niet verklaren waarom je 'ineens' weer uit die depressie bent. Tenzij je vrouw bent en je depressie echt op en neer gaat met je menstruele cyclus, maar dat maak ik niet op uit je vraag.

Als er echt reden is om te denken aan een hormonale oorzaak, is het misschien goed dat nog eens (opnieuw?) uit te laten zoeken. Bespreek het eens met je huisarts of - als je die hebt - psychiater. Die kan je eventueel doorverwijzen naar een endocrinoloog (een internist gespecialiseerd in hormonen) of een psychiater die specifieke kennis heeft van hormonale of biologische depressie. Het komt echter vaker voor dat mensen met depressie episoden vrij plotselinge overgangen hebben van goede naar slechte periodes. Dat op zich hoeft dus zeker niet te duiden op een meer biologische oorzaak.