Wat te doen tegen slaapproblemen door angst en het zien van dingen?

Hallo,
Aangezien ik hier al meerdere maanden mee zit wil ik toch nog eens proberen of iemand me kan helpen.

Ik ben een meisje van 17 en sinds een paar maanden slaap ik heel slecht, dit komt doordat ik 's nachts vaak wakker word en dan dingen in mijn kamer zie die er helemaal niet zijn. Vannacht waren het bijvoorbeeld mensen. Met deze 'mensen' ga ik dan praten en dan kan ik niet meer slapen doordat ze er zijn.
Ook kom het wel eens voor dat ik 's nachts voor alles bang ben zelfs met de lamp aan. Ik durf me dan niet te bewegen en krijg last van mijn longen. (Gelukkig gebeurt dit niet vaak).

Volgens anderen (en mijn psycholoog) heb ik problemen met emoties, nu wil het zo dat ik per week 2 keer wel goed slaap doordat ik helemaal k.o in m'n bed lig na het uitgaan (vaak met blackouts) kan er dus een verband zijn tussen het slapen en mijn emoties aangezien ik na het uitgaan dus geen dingen voel door de drank.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is er een reden dat je (veel) blowt?
is het omdat je dan 'rustig' wordt ?
Dan zou het weleens zo kunnen zijn dat je zonder het te weten aan 'zelfmedicatie' doet.
Voel je je erg onrustig als je niet blowt ? was dat ook vóórdat je überhaupt voor het eerst blowde het geval ?
Misschien kun je eens overwegen om te vragen aan je (huis)arts/psycholoog/psychiater om een ADHD-onderzoek ;)
http://www.psyq.nl/Programma/ADHD-bij-volwassenen kijk hier eens op ... wellicht dat je er iets aan hebt ?!
sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik blowde inderdaad voor rust in mijn hoofd zodat ik nergens meer 'iets van merkte', je bent nonchalanter, last dingen meer gaan etc etc. Toch denk ik dat ik toch al lang getest had moeten zijn? Of zie ik dat verkeerd?

Antwoorden (1)

Heb je deze dingen al eens goed uitgepraat met je psycholoog want ik krijg de indruk dat je eerder last hebt van hallucinaties,die gepaard gaan met angsten(druk op de longen)Als je veel gedronken heb kan dit alles wel tijdelijk onderdrukt worden door de alcohol.Weet niet of je medicatie neemt maar mij lijkt een zekere vorm van medicamenteuze behandeling aangewezen.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dit nog niet goed doorgesproken, alleen gezegd dat ik slecht slaap. Ik gebruik geen medicijnen. Ik ben alleen heel erg slecht in praten en zeg ook het liefst zo min mogelijk daarnaast ben ik bang dat wanneer ik dit vertel ik voor gek verklaard ga worden aangezien ik andere problemen heb bijvoorbeeld met te veel blowen en wat problemen op school doordat ik moeite heb met binnen de lijnen blijven.
Zou er geen andere mogelijkheid zijn dan alles helemaal doorspreken?
fremar
10 jaar geleden
Als je echt nog een gelukkig leven wil zal je alles moeten doorpraten ,heb geen schrik je psycholoog zal je in alles wel begeleiden,ik wens je veel durf en sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Te veel blowen kan dit soort klachten ook veroorzaken, daar zou ik eerst maar eens mee stoppen en als dat niet lukt overleggen met de huisarts. Algemeen bekend dat een overdaad aan drugs dit soort klachten kan geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met RMvdT eens. Door veel en vaak blowen krijg je juist angst of paniek stoornissen. Hallucineren kan daar ook door komen. (Spreek uit ervaring). Je droomt ook niet als je elke avond blowt. En ze zeggen dat je dan je dag niet goed "verwerkt". Als je minimaal 3 volle weken niet maar dan ook echt niets hebt geblowt is alles pas uit je lichaam. Dan zal alles echt veel beter gaan. Dingen wegstoppen met drank en drugs lijkt een tijd een oplossing maar op de lange termijn werkt het juist echt averechts. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga naar een psycholoog omdat dit van school moest, via de huisarts ben ik doorverwezen naar een psycholoog. Niet helemaal mijn eigen keuze dus maar meer om anderen tevreden te stellen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga woensdag zoveel mogelijk proberen erover te vertellen bij de psycholoog en hopen dat die oplossingen weet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De oplossing is stoppen met blowen,je zult zien dat je dan geen mensen meer in je kamer ziet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft de psycholoog al een uitgebreide diagnose gesteld? Als ik jouw verhaal zo lees, dan speelt er veel meer dan alleen een probleem met blowen. Het kan dan bijvoorbeeld zijn dat de hallucinaties door de combinatie van blowen en klachten worden versterkt. En dat je ook veel blowt om jouw problemen aan te kunnen. In ieder geval moet je niet bang zijn voor de psycholoog. Hij of zij zal je nooit voor gek verklaren, maar zeker in jouw geval zou ik er toch op aandringen of er mogelijk een breder onderzoek kan worden ingesteld en dat je ook gericht kan worden geholpen. Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Morgen ga ik denk ik toch maar mijn verhaal vertellen of opschrijven. Vannacht heb ik weer hallucinaties gehad waardoor ik weer dacht dat ik niet kon gaan slapen omdat er mensen in mijn kamer waren voor mij.
Dit gaat zo niet langer werken want ik merk dat ik voor alles steeds banger word, zo heb ik laatst snachts trillend en huilend op mijn bed gezeten vanwege een spinnetje die op de begane grond zat terwijl ik op de 2e verdieping slaap. Nog steeds ben ik nu écht bang van ze en ik hoef maar een foto te zien of ik schrik en wend me ervan af.
Bedankt allemaal!