wat is het verschil tussen 1e lijns psychologie en 2e lijns?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
7.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.vandenbosch-kroes.nl/weblog/1e-en-2e-lijnsgezondheidszorg-wat-is-dat-eigenlijk/

Het beste antwoord

Eerste lijk is psychische hulp bij bv. life events (rouw, schokkende gebeurtenis of andere behandelingen die kortdurend voldoende resultaat geven) Tweede lijn is de behandeling die veel meer tijd vergt van een erkend psychotherapeut, zoals persoonlijkheidsstoornis , diepe trauma's en ander psychisch lijden wat intensievere begeleiding vergt.

Toegevoegd na 16 minuten:
In antwoorden over dit soort vragen ben ik reeds ingegaan onder het deel wetenschap/psychologie.
Overigens is de titel psycholoog in Nederland onbeschermd, een goede huisarts echter zal naar een psycholoog met big bevoegdheid en erkenning doorverwijzen, oa. nodig voor vergoeding van de sessies (meestal maximaal 10). Over het algemeen zal bij de eerstelijnpsycholoog kunnen blijken dan diepgaandere oorzaken de
oorzaak kunnen zijn van psychisch lijden en dan zial deze niet eens alle sessies benutten maar doorverwijzen naar de tweedelijnspsycholoog.
Dit is een klinisch psycholoog, een psychotherapeut (een post doc opleiding) en ook psychiaters met aantekening psychotherapie zie je in deze zorg-vorm optreden.

Omdat ik samen werk met bovengenoemde zorgverleners, heb ik ook gemerkt dat er veel individuele verschillen zijn in behandeling.
Het kan dan nodig zijn om iemand te vinden die bij je past.
Veels (huis)artsen en eerstelijnspsychologen kennen vaak veel tweedelijnszorgers en ze zullen meteen proberen te kijken wie het beste aansluiting op je zal hebben. Daarom is een goede vertrouwensband met je arts nodig.

Pas op, ik heb ook wildgroei gezien, mensen die zich voor doen als psycholoog maar dat niet zijn , geen lid zijn van een beroepsvereniging en dus niet onder tuchtrecht vallen.
Ik heb daaruit brokken zien ontstaan en zelfs verslaving tov de hulpverlener die door deze hulpverlener(s) in stand gehouden wordt.
Een kenmerk van hen is dat ze (contant) betaald willen worden en je geen geld terug krijgt van de zorgverzekering.

Een goede zorgverlener zal dat tegengaan en in feite zichzelf overbodig maken door je beter te maken en mentaal te stabiliseren.