Heeft een patient van DIS (dissociatieve identiteitsstoornis) veel behoefte aan slapen?

Gezien dat ze misschien wat veel fantaseren of door de vermoeidheid hebben ze wat meer behoefte aan slaap dan gemiddeld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.2K

Antwoorden (2)

nee iemand die DIS heeft niet een perse afwijkend slaappatroon, het is aan te raden om genoeg maar niet te veel te slapen veel slaap veroorzaakt stress en een slecht humeur
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Heb je daar een (wetenschappelijke) bron voor, voor de bewering dat "veel slaap stress en een slecht humeur veroorzaakt"? Ik ben erg benieuwd, want ik slaap zelf nogal veel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry ik bedoelde niet stress maar depressie, overslapen veroorzaakt depressie, diabetes en hartklachten en in het ergste geval de dood. een tip voor jou is niet om nu 4/5 uur per dag te slapen maar om je slaap af te bouwen door bijvoorbeeld elke dag een kwartier a half uur minder te slapen. een normaal slaappatroon is voor volwassenen 6 tot 8 uur. maar is in principe volledig afhankelijk van jezelf om meer informatie te winnen raad ik je aan om je huisarts te bezoeken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is veel? De tendens is om, na de introductie van het kunstlicht begin 1900, steeds korter te slapen. Een onderzoek in Amerika door de National Sleep Foundation laat zien dat in 1910 de gemiddelde Amerikaan 9 uur sliep. In 2000 was dit gereduceerd tot 7 uur. En volgens onderzoek is de helft van de nederlanders moe bij het opstaan.... Zie http://www.kennislink.nl/publicaties/nederlanders-slapen-te-weinig
DIS is geen lichamelijke afwijking. Een van de personen kan echter zoveel energie verbruiken dat de andere persoon (personen) slaap heeft (hebben). Het is te onderzoeken of en hoe die persoon met zijn/haar energie omgaat en te leren controleren zodat de andere(n) er minder last van zullen hebben.