Heeft roken een effect op je emotie/psyche zoals depressies?

Roept op of onderdrukt roken bijvoorbeeld depressies? Is daar onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
3.3K

Het beste antwoord

Er is blijkbaar een duidelijk verband tussen roken en depressies. Graag verwijs ik je naar volgende sites:

http://psychiatrie-nederland.nl/word/stoppen-met-roken-weg-depressie/

http://stoppenmetrokenisgeen.punt.nl/content/2007/10/van-roken-word-je-depressief

Wat ik hier nog niet duidelijk beantwoord zie, is wat oorzaak is en wat gevolg. Is iemand die depressief is (of daartoe aanleg heeft) sneller geneigd om te gaan roken of is het zo dat door roken je gevoeliger wordt voor een depressie? Allerlei verslavingen (dus niet alleen nicotine) en depressies hebben blijkbaar verband met elkaar.
Sommige mensen zijn blijkbaar gevoeliger voor het verslaafd raken aan bv. nicotine en zijn ook makkelijk vatbaar om depressief te worden (ik bedoel niet een dipje of depressieve bui, maar een echte zware langdurige depressie).

Ook zelf worstel met beide, overigens!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik las toevallig pas een artikeltje over dat onderzoek heeft uitgewezen dat roken op korte termijn een positief effect zou hebben bij depressies omdat het lichaam tijdens het roken cortisol (=stresshormoon) aanmaakt, dit werkt kalmerend. Helaas daalt de hoeveelheid cortisol direct na het roken weer snel naar het oude niveau waardoor
a. je sneller geneigd bent nóg een sigaret op te steken en
b. het op lange termijn dus niet echt een positieve invloed heeft en je dus eerder op het moment dat je níet rookt een extra behoefte aan cortisol hebt.

Bovendien wijst onderzoek ook uit dat rokens over het algemeen van nature al gevoeliger zijn voor depressies, waarschijnlijk maakt dat korte momentje van extra cortisol het voor hen juist aantrekkelijker om te (blijven)roken.

Ik denk dus dat je kunt stellen dat op lange termijn roken juist eerder een negatieve invloed heeft op depressies ondanks dat dat uit de bron waar ik deze informatie vandaan heb niet zo duidelijk naar voren komt.

btw ik ben roker en depressief
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt af van het waarom je rookt. Veel depressieve mensen roken blijkt. Stoppen geeft nog meer stress, dus geen optie dan. Als je wilt stoppen en het lukt niet geeft dat ook stress en kun je depressief worden.