Had Elizabeth Bathory, voor zover dat daar iets over bekend was, een psychiatrische stoornis?

Het is een beetje een rare vraag, maar ik ben daar gewoon nieuwsgierig naar. Ik weet dat er in haar tijd nog niet naar gekeken werd of mensen (helemaal) toerekeningsvatbaar zijn ,maar het kan toch zijn dat dat later nog onderzocht is? Had Elizabeth Bathory een psychiatrische aandoening zoals een persoonlijkheidsstoornis o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Psyche
1.1K

Het beste antwoord

Ik kan niks vinden over een eventueel onderzoek naar haar geestesgesteldheid, in die tijd werden zulke onderzoeken ook niet echt uitgevoerd. Als je zulke extreme gruwelijke dingen deed, stond het gewoon als een paal boven water dat er iets goed mis met je was.

Maar het moge in mijn ogen toch duidelijk zijn, dat iemand die zo sadistisch is en zoveel gruwelijke moorden op haar geweten heeft, niet een normaal toerekeningsvatbaar persoon is. Normaal geestelijk gezonde mensen doen dit natuurlijk niet. Een onderzoek lijkt mij in dit geval ook eigenlijk overbodig, doch zou in deze tijd wel uitgevoerd worden, omdat het nu eenmaal voor een rechter bewezen moet worden dat iemand niet helemaal spoort.

Er is dus weinig over te vinden, maar er zijn wel een aantal boeken over geschreven. Misschien kan zo'n boek je wat meer duidelijkheid verschaffen, en dan zijn er ook nog een aantal films gemaakt. Hopelijk heb je wat aan het antwoord.

Boeken: Erzsebet - Hanna de Heus (1998)
Countess Dracula - Tony Thorne (1998)
In het Nederlands verschenen als 'De bloedgravin'
The Bloody Countess: Atrocities of Erzsebet Bathory - Valentine Penrose & Alexander Trocchi (2006)

Films: In 1974 maakte de Poolse regisseur Walerian Borowczyk het vierluik "Contes Immoraux." Het tweede luik vertelt het perverse verhaal van de gravin die jonge meisjes slacht voor hun bloed.
De film Bathory uit 2008 gaat over de geschiedenis van en legendes rond Báthory, die hierin gespeeld wordt door de Engelse actrice Anna Friel.
The Countess uit 2009 behandelt eveneens de historische geschiedenis van Báthory, ditmaal gespeeld door Julie Delpy, die de film ook regisseerde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, natuurlijk is iemand dan niet bepaald 'normaal!' Maar toch zijn er dan toch mensen die precies weten wat ze doen! En soms horen mensen stemmen in hun hoofd die hun aanzetten tot gruweldaden, of voelen ze zich superieur aan anderen door narcisme ofzo. Maar zoals ik al zei: in die tijd werd daar inderdaad geen onderzoek naar gedaan. Maar het kan zijn dat dat jaren naderhand nog uitgediept is, toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp dat je snapt dat dan niet normaal is, het was slechts een deel van mijn antwoord. Zoals ik al eerder noemde in het antwoord is daar niets over te vinden helaas. Ook later is er geen onderzoek naar gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus die min snap ik niet: +

Andere antwoorden (1)

Ja, natuurlijk.
Het is later niet onderzocht, zo belangrijk was zij nu ook weer niet.

Maar het mens was niet normaal, dat is duidelijk:

Toen een dienstmeid tijdens het kammen iets te hard aan Báthory's haren trok, gaf de gravin haar een klap die het meisje deed bloeden. Haar handen zaten onder het bloed en zagen er in de ogen van de gravin jonger uit en glommen. Báthory zou de woorden "bloed is de eeuwige jeugd" hebben gesproken en liet vanaf dat moment jonge meisjes van boerenfamilies oppakken en vermoorden, om vervolgens in hun bloed te baden.

.............en de omstandigheden waren ook al niet erg corrigerend.