Wat is het verschil tussen een autistische preoccupatie en een ADHD hyperfocus?

In 'vakjargon' wordt deze preoccupatie ook wel een 'fiep' genoemd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
6.2K

Het beste antwoord

Als ADHDer is het lastig je te concentreren, er zijn teveel prikkels die op je afkomen en niet gefilterd kunnen worden in hoofd en bijzaken.
Nu en dan is iets zó leuk of aantrekkelijk dat je er helemaal in gaat zitten, je vergeet alles om je heen en bent echt op dat ene gericht. ( veel "normale " mensen hebben het ook wel bin films of games)
Dit duurt een bepaalde tijd en daarna stuiteren we weer vrolijk verder.

De zogenaamde fiep is permanent, iemand met autisme heeft zich "gespecialiseerd " in dat ene onderwerp en kan daar ook volledig in doorslaan. Men weet er vrijwel alles van. Ieder detail is onderzocht en het onderwerp speelt een erg grote rol in het leven.
Dat blijft jarenlang, sóms komt er naar verloop van tijd iets anders maar dat is een lang proces.

Autisme en ADHD ( of ADD, dat is zonder de hyper stuiter druk levensstijl) hebben wel raakvlakken, beiden hebben las van een vorm van een filterstoornis en moeten dus erg oppassen dat zij zich op de juiste zaken richten.
Daarnaast zie je bij de meesten geen overeenkomsten maar er zijn er wel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ps. Ik heb ADHD en werk met mensen met een aan autisme verwante stoornis ( ass)
Ik heb geprobeerd géén vakjargon te gebruiken maar beschouw mezelf als ervaringsdeskundige.
Het is vrijwel onmogelijk om helemaal alles uit te leggen maar in mijn ervaring komt het dus in grote lijnen op bovenstaande neer.
Daarnaast wil ik nog zeggen tegen de mensen die een van beide afwijkingen hebben: maak gebruik van wat jij wél kan! Einstein, hemmingway, Virginia whoolf. Allemaal wereldberoemde mensen met een geestesstoornis, kijk wat zei bereikt hebben en richt je op jóuw sterke kant!
Gewoon zijn er al genoeg en mensen met ADHD hebben eigenlijk maar één probleem, de saaie mensen om hen heen!
(-;
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hyperfocus zie ik als super concentratie, niet als iets dat negatief is. Zeker als je het onder controle hebt is.

Preoccupatie wordt door wiki beschreven als een uitsluitende belangstelling samen met dwangmatig gedrag.
Hier zit een veel negatievere klank in, ook is er geen (of minder) controle over.

Het verschil is de controle, hyperfocus kan "uitgezet" worden (en soms zelfs aangezet) over preoccupatie is geen (of weinig) controle.

Volgens mij zie je hyperfocus vooral bij ADD, maar sinds ADD en AHDH bij elkaar gegooid zijn is het er niet duidelijker op geworden.